297 214 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det finns effektivare sätt att nå målet än att tokblockera bilism.D djac skrev:
Men det är på modet med bilhat nu.
Problemet var att de inte löste en svarv, stod massvis med det i tidningen.T tompaah7503 skrev:
Göteborg har samma problem, även med spårvagnsgubbar som inte bromsar för bilar. =) Min föredetta bil blev mosad av en spårvagn och det var uteslutande spårvagnsförarens fel. (utredningen visade det utfallet, inte jag som ägde bilen då)
Jag har absolut inget bilhat, kör alldeles för mycket själv, jag är bara faktuell och kan konstatera att iom att marginalkostnaden är försumbar så väljer jag oftast bilen, det hade jag gjort mer sällan om det hade kostat en märkbar slant.K karlmb skrev:
Tråden blir svår att följa då man inte vet gällande förutsättningar, vissa ger svar troligvis utifrån plats med hyfsad kollektivtrafik och andra där den knappt existerar, sedan argumenteras det utifrån olika förutsättningar.
Som så många andra har jag erfarenhet av båda. Gick en buss om dagen där jag växte upp och släkten fortfarande bor, nu går de nog ännu mer sällan. 3km bort gick fler bussar, så man cyklade dit genom snön på vintern utan dubbdäck.A AndersS skrev:
Problemet är dock att de som bor där nu kör bil hela tiden. Glömde en krydda till middagen, kör bil 3mil. Servicen är nerdragen så de måste köra längre. Fram till 70-talet fanns butik som tjänade 20 hus. Sedan försvann den och centraliserades till 3km bort. Sedan försvann den. Nu är det dryga milen enkel väg och de bor relativt centralt... Norrbotten.
Det är bilen som möjliggjort att icahandlarna har så stora hus. Det är inga problem att organisera om detta igen och skära lite i ICA fläsket. Jämförelsevis inga problem med de andra mycket stora utmaningar som finns.
Det måste gå att lista ut vilken bilanvändning som är samhällskritiskt och låta den fortgå. Resten kan fasas ut. Då måste dock främst arbetsplatserna anpassas för andra tider och sätt att jobba för att möjliggöra planering och samkörning.
Tittar man framåt lite längre så tror jag man beställer en autonom bil i en app när man glömt kryddan. Relativt få äger egen bil. Men jag ger mig inte på att sia om när.
Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Medlem
· Sverige
· 5 292 inlägg
Den här lösningen har funnits i åtminstone 100 år och kallas "taxi" i folkmun...W witten skrev:Tittar man framåt lite längre så tror jag man beställer en autonom bil i en app när man glömt kryddan. Relativt få äger egen bil. Men jag ger mig inte på att sia om när.
Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Trots denna extremt långa historik så verkar folk vilja ha egna fordon att åka runt i. Inte alla, och inte för alla, men jag ser inte i min kristallkula att det kommer att ändras på något betydande sätt de närmsta decennierna. Tur det, jag gillar att köra bil särskilt om det är litet pulver under huven
Att jag skulle investera i boende utan parkeringsmöjlighet är inte heller något jag ser som intressant alls för min del.
En taxi är väl inte ens i närheten jämförbart, speciellt inte med tanke på kostnaden.H Harald Blåtumme skrev:Den här lösningen har funnits i åtminstone 100 år och kallas "taxi" i folkmun...
Trots denna extremt långa historik så verkar folk vilja ha egna fordon att åka runt i. Inte alla, och inte för alla, men jag ser inte i min kristallkula att det kommer att ändras på något betydande sätt de närmsta decennierna. Tur det, jag gillar att köra bil särskilt om det är litet pulver under huven
Att jag skulle investera i boende utan parkeringsmöjlighet är inte heller något jag ser som intressant alls för min del.
Du utgår helt från personliga preferenser, det gör man inte vid samhällsplanering.
Det stora problemet med den autonoma bilen är detsamma som med dagens bilar, alla vill ha den ungefär samtidigt. Detta gör att det behövs nästan lika många bilar som idag och dessutom så skall de köra både in/ut från de platser där de hämtar lämnar, vilket ger många fler mil än idag. Det blir inte så bra...W witten skrev:Tittar man framåt lite längre så tror jag man beställer en autonom bil i en app när man glömt kryddan. Relativt få äger egen bil. Men jag ger mig inte på att sia om när.
Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Medlem
· Sverige
· 5 292 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 370 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 292 inlägg
Nja, gör man inte som majoriteten av väljarna önskar lär du få täta besök av politiken. Kanske med orden, självklart ett tjänstemannaarbete, men..... och sedan ska det hanterad av nämden.W witten skrev:
Vi är ju tillbaks till att såklart körs det oändligt med bil när det är så billigt, men om kostanden skulle ändras så ändras ju allt, det kommer kanske gå snabbare i storstäder men det betyder inte att det är fritt fram bara för att man bosatt sig avsides.makhno_ skrev:Som så många andra har jag erfarenhet av båda. Gick en buss om dagen där jag växte upp och släkten fortfarande bor, nu går de nog ännu mer sällan. 3km bort gick fler bussar, så man cyklade dit genom snön på vintern utan dubbdäck.
Problemet är dock att de som bor där nu kör bil hela tiden. Glömde en krydda till middagen, kör bil 3mil. Servicen är nerdragen så de måste köra längre. Fram till 70-talet fanns butik som tjänade 20 hus. Sedan försvann den och centraliserades till 3km bort. Sedan försvann den. Nu är det dryga milen enkel väg och de bor relativt centralt... Norrbotten.
Det är bilen som möjliggjort att icahandlarna har så stora hus. Det är inga problem att organisera om detta igen och skära lite i ICA fläsket. Jämförelsevis inga problem med de andra mycket stora utmaningar som finns.
Det måste gå att lista ut vilken bilanvändning som är samhällskritiskt och låta den fortgå. Resten kan fasas ut. Då måste dock främst arbetsplatserna anpassas för andra tider och sätt att jobba för att möjliggöra planering och samkörning.
Enkla ekonomiska styrmedel som att göra det svindyrt slår väldigt ojämnt. Bilen är oftast viktigast för lågavlönade. Lämnar man hur samhälle, arbete och boende är organiserat och höjer priserna på bilkörning utan att erbjuda alternativ så drämmer man till de som redan ligger på marginalen.D djac skrev:
Samhället har de facto tvingat in folk i bilberoende. Det har behövs för rörligheten på arbetsmarknaden och alla centraliserande/sparande/vinstmaximerande åtgärder. Det måste lösas i samma veva som bilen fasas ut och det måste påbörjas nu.