417 681 läst · 2 360 svar
418k läst
2,4k svar
Vackra gamla hus till salu
Innan bilder på interiören dök upp idag kunde man inte ana att det här huset skulle vara något särskilt. Och som norrortspöjk kan jag inte Farsta så himla bra. Men, läget verkade bra, med fin sjöutsikt och rimligt promenadavstånd till Farsta strands pendeltågstation, och tidsåldern var rätt för mina intressen, så jag höll lite bevakning.
Nu måste jag säga att huset i grunden är läckert. Det finns stora fönster med snygga beslag som väl tar tillvara på sjöutsikten och entrén är riktigt ball. I annonsen står det att förhandsbesked finns för nytt hus - men jag hoppas verkligen någon köper detta som vet att ta tillvara på huset som står här nu, och allt som är fint med det (vilket är det mesta utom skicket på ytskikt). Att utgångspriset just gått upp en miljon (!) kanske indikerar att mäklaren nu ser det som ett renoveringsobjekt istället för en tomt med ett ruckel på?
I alla fall, lite bilder:
Väldigt fint vid entrén, som ligger på nersidan av huset.
Och hallen är grym med (granit?) och karosseripanel, samt det snygga taket med blank metall. Det är inget jag har sett i en villa förut, men jag gillar det skarpt.
Potentiellt master bedroom med öppen spis, fast här hade jag velat göra om lite. På det stora hela andas det inte direkt lyxigt 40-tal på entréplan på samma sätt som det gör på övre plan. Låt mig visa...
Luftiga, öppna sällskapsytor med bra ljusinsläpp där arkitekt verkligen tänkt till runt att fånga utsikten. Och fiskbensparkett är aldrig fel.
Sen på det ett fantastiskt kök med välbevarade skåp. Rädd att det här kommer ryka, eller i bästa fall målas.
Även i köket får man sjöutsikt via en öppning i väggen ovanför köksbänken. Här hade jag gärna stått och lagat mat och tittat ut under ljusa sommarkvällar.
Allrum med ytterligare fokus på utsikten. De här pivothängda fönstren är så snygga med sina beslag. Gissar att de är i teak? Kanske hade man i övrigt velat piffa till det lite här, dock. Men fan vad bra det kunde bli.
Hade jag gjort några kraftiga förändringar i övrigt så hade det varit på entréplan. Ett badrum eller åtminstone en toa till för en såhär stor villa känns rimligt. Och då med bastun kvar, och inte ingång via ett sovrum.
Nu måste jag säga att huset i grunden är läckert. Det finns stora fönster med snygga beslag som väl tar tillvara på sjöutsikten och entrén är riktigt ball. I annonsen står det att förhandsbesked finns för nytt hus - men jag hoppas verkligen någon köper detta som vet att ta tillvara på huset som står här nu, och allt som är fint med det (vilket är det mesta utom skicket på ytskikt). Att utgångspriset just gått upp en miljon (!) kanske indikerar att mäklaren nu ser det som ett renoveringsobjekt istället för en tomt med ett ruckel på?
Och hallen är grym med (granit?) och karosseripanel, samt det snygga taket med blank metall. Det är inget jag har sett i en villa förut, men jag gillar det skarpt.
Potentiellt master bedroom med öppen spis, fast här hade jag velat göra om lite. På det stora hela andas det inte direkt lyxigt 40-tal på entréplan på samma sätt som det gör på övre plan. Låt mig visa...
Luftiga, öppna sällskapsytor med bra ljusinsläpp där arkitekt verkligen tänkt till runt att fånga utsikten. Och fiskbensparkett är aldrig fel.
Sen på det ett fantastiskt kök med välbevarade skåp. Rädd att det här kommer ryka, eller i bästa fall målas.
Även i köket får man sjöutsikt via en öppning i väggen ovanför köksbänken. Här hade jag gärna stått och lagat mat och tittat ut under ljusa sommarkvällar.
Allrum med ytterligare fokus på utsikten. De här pivothängda fönstren är så snygga med sina beslag. Gissar att de är i teak? Kanske hade man i övrigt velat piffa till det lite här, dock. Men fan vad bra det kunde bli.
Hade jag gjort några kraftiga förändringar i övrigt så hade det varit på entréplan. Ett badrum eller åtminstone en toa till för en såhär stor villa känns rimligt. Och då med bastun kvar, och inte ingång via ett sovrum.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Kan bara säga att jag bor i närheten, och det är fantastiskt fina omgivningar och huset ligger makalöst bra till, så om du ser potentialen (vilket jag gör) så skulle jag absolut lägga ett bud. Nu är jag toppennöjd med mitt hus, så jag kommer inte vara med i budgivningF FunkishJonny skrev:Innan bilder på interiören dök upp idag kunde man inte ana att det här huset skulle vara något särskilt. Och som norrortspöjk kan jag inte Farsta så himla bra. Men, läget verkade bra, med fin sjöutsikt och rimligt promenadavstånd till Farsta strands pendeltågstation, och tidsåldern var rätt för mina intressen, så jag höll lite bevakning.
Vad är det för kablar som ringlar sig runt i huset? Och varför står det elelement utställda?F FunkishJonny skrev:
Lustigt att man tagit med detta på bilderna, man samtidigt ansträngt sig att tända en brasa i öppna spisen
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Hur länge har det stått tomt då?Maria T skrev:
F FunkishJonny skrev:Innan bilder på interiören dök upp idag kunde man inte ana att det här huset skulle vara något särskilt. Och som norrortspöjk kan jag inte Farsta så himla bra. Men, läget verkade bra, med fin sjöutsikt och rimligt promenadavstånd till Farsta strands pendeltågstation, och tidsåldern var rätt för mina intressen, så jag höll lite bevakning.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Om man nu säljer det som rivningsobjekt är det väl högst rimligt. Och står det tomt är väl det vattenburna värmesystemet avstängt, därför har man ställt dit elektriska element. (Tror jag.)C cpalm skrev: