tommib
Järnvägen kör med 16 2/3 Hz och 15 kV. Järnverken vet jag inte men det stämmer säkert som jonaserik säger. Inom industrin kör man lite annorlunda.

Även på sjukhus (på vissa avdelningar, t.ex. Op/IVA) har vi som sagt IT-nät med jordfelsövervakning för att garantera fortsatt drift vid enkelfel. Ärligt talat undrar jag lite varför eftersom alla apparater som är direkt livsuppehållande ändå har batterier.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Även på sjukhus (på vissa avdelningar, t.ex. Op/IVA) har vi som sagt IT-nät med jordfelsövervakning för att garantera fortsatt drift vid enkelfel. Ärligt talat undrar jag lite varför eftersom alla apparater som är direkt livsuppehållande ändå har batterier.
Jag gissar att standarden sattes innan maskinerna hade batterier och det är mycket dyrt att kontrollera alla detaljer för att ta bort kravet.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Järnvägen kör med 16 2/3 Hz och 15 kV. Järnverken vet jag inte men det stämmer säkert som jonaserik säger. Inom industrin kör man lite annorlunda.
Men det torde vara ovanligt med annat än 50Hz i Svensk industri. Ty det skulle ju kräva att de antingen har egen kraftproduktion så de själv kan välja frekvens, eller om de får energin via stamnätet så skulle de behöva ha dyra omformare av något slag, rotationsomformare eller något herrejösses härke med kraftelektronik.

Jag ska inte säga att det inte förekommer, men det torde vara någorlunda ovanligt.

Däremot kan den tunga industrin mycket lätt välja spänningsnivå helt valfritt, då det bara är att sätta upp en transformator, och den tunga industrin köper ju som regel el i spänningsnivå 10kV-130kV någonstans, och har redan egna transformatorer, så där blir valfriheten stor.


edit:
Att järnvägen har sin frekvens (1/3 av 50Hz) har sina historiska orsaker av den första elektrifieringen och då tillgänglig teknik.
För att få en AC-motor som skall fungera bra vad gäller hastighetsreglering och lämpligt varvtal på, utan att den får för stor diameter så blev 15Hz en lagom kompromiss. Även motorns förluster blev mindre, så även något med förlusterna i kontaktledningen och transformatorer.
När man något årtionde senare ville slå samman till det allmänna elnätet så var man tvungen att ordna någon slags omformare för frekvens och spänningskifte och då valdes 16 2/3 Hz, som var det närmaste man kunde komma med ett rimligt antal poler på motor och generator i de roterande omvandlarna. Så då gick järnvägen upp till 1/3 av 50Hz, och all befintlig utrustning fungerade lika bra med nästan 17Hz, som den gjorde med 15Hz.

Idag kan alla lok köra på valfri frekvens, ofta fungerar även likström, och många lok kan dessutom ta emot breda spänningsområden. Det gör att samma lok kan köra mellan olika länders olika spännings och frekvenssystem utan problem.

Vi borde kanske i Sverige försöka bygga om järnvägen till 50Hz, loken behöver inte bytas ut, men väl dock en massa "hårdvara" runtom såsom transformatorer och sugtransformatorer osv. Det är en massa utrustning.
Och så tillkommer dessutom ett delikat problem, järnvägens elsystem skulle snedbelasta hela nationens trefassystem på ett dåligt vis, då järnvägen går på enfas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Även på sjukhus (på vissa avdelningar, t.ex. Op/IVA) har vi som sagt IT-nät med jordfelsövervakning för att garantera fortsatt drift vid enkelfel. Ärligt talat undrar jag lite varför eftersom alla apparater som är direkt livsuppehållande ändå har batterier.
Hej tommib

När man på sjukhuset har ett IT-nät med jordfelsövervakning, så klarar man av (kan man hantera) att man t.ex. får en kortslutning till jord.

Man får då ett larm som talar om att det är ett fel i elsystemet och man kan göra bedömningen hur man bäst hanterar situationen, t.ex. avbryter operationen.

Skulle det (innan man hanterat det första jordfelet) uppstå en jordslutning på den andra branchen då löser skydden ut och det blir strömavbrott.

Hur menar du att batterier t.ex. skulle lösa problematiken med en kortslutning till jord?
 
Inte alla lok hos oss klarar annat än 15kV 16²/₃Hz men jag skulle tro att Rc-loken går att modifiera. Nu har man ändå valt att behålla 16²/₃Hz och i stället bygga om till 30kV vilket då ger mindre förluster än 25kV 50Hz. Sugtransformatorerna byts mot autotransformatorer 30kV med mittuttag. Stolparna får en extra högspänningsledning och mittuttagen ansluts till rälsen så loken fortfarande får 15kV. En elegant lösning som medger större överföringsförmåga och färre omformarstationer. Känns igen då man kan se 3 st högspänningsledningar på stolpen förutom kontaktledningen (och hjälpkraftledningarna högst upp).

X2 (i folkmun X2000) kan köra både 16²/₃Hz och 50Hz då de kör över bron till Köpenhamn. Samma med Öresundståg. Vissa lok kan köra Europas alla 4 system, 1500V DC, 3000V DC 15kV 16²/₃Hz och 25kV 50Hz.

Roterande omformare har höga förluster vilket skulle motivera ombygge till 50Hz men idag finns herrejösseselektronik för ändamålet med lägre förluster. Fördelen med dessa omformare är att nätet inte snedbelastas. Så min åsikt är att behålla 15kV då vinsten med bytet är i stort noll eller till och med negativ, i synnerhet med övergången till 30kV med mittuttag (kallas AT-systemet - autotransformator, äldre systemet med sugtransformator kallas BT-systemet - boostertransformator).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hur menar du att batterier t.ex. skulle lösa problematiken med en kortslutning till jord?
Det löser inte problemet, men det hanterar konsekvenserna. Dvs även om en kortslutning till jord eller enbart jordfel leder till strömavbrott så fortsätter den livsuppehållande utrustningen att fungera med hjälp av sina egna batterier.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Exakt så.

Det blir delvis off topic dock eftersom sjukvården inte direkt är ett eget land. Samtidigt illustrerar det en fördel med IT-systemet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det löser inte problemet, men det hanterar konsekvenserna. Dvs även om en kortslutning till jord eller enbart jordfel leder till strömavbrott så fortsätter den livsuppehållande utrustningen att fungera med hjälp av sina egna batterier.
tommib skrev ”Även på sjukhus (på vissa avdelningar, t.ex. Op/IVA) har vi som sagt IT-nät med jordfelsövervakning för att garantera fortsatt drift vid enkelfel. Ärligt talat undrar jag lite varför eftersom alla apparater som är direkt livsuppehållande ändå har batterier.”

När man skriver så riskerar man att den som läser inte förstår skillnaden i motiv att det på sjukhus både finns IT-nät med jordfelsövervakning och att direkt livsuppehållande utrustning är försedda med batterier.

Den som läser det som tommib skrev, kan tro att batterier ersätter iden (principen, finessen) med att använda IT-nät med jordfelsövervakning som klarar ett jordfel.
 
tommib
Nej, det är väldigt liten risk att det skulle förstås så eftersom jag specifikt skrev att det var apparaterna som hade batteri.

Jag säger för övrigt som många andra sagt till dig i andra trådar: lär dig använda forumets citatfunktion. Dina inlägg blir onödigt svårlästa av att du upprepar information.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
ullberg
M Martin Lundmark skrev:
När man skriver så riskerar man att den som läser inte förstår skillnaden i motiv att det på sjukhus både finns IT-nät med jordfelsövervakning och att direkt livsuppehållande utrustning är försedda med batterier.
Jag skulle vilja påstå, dvs. utan spårbar/tydlig evidens (vilket varken du eller jag har i våra respektive utsagor), att den som har kunskap nog att förstå vad som skrevs också har kunskap nog att förstå skillnaden i motiv - eller uttryckt på annat sätt: detta går nog över huvudet på majoriteten av befolkningen och de övriga är imho fullt förmögna att förstå intentionen.

…för inte var det väl så att du inte alls såg en risk att missförstå tommib utan mest bara såg en chans att trycka till densamme då ni kanske har en ”beef” från tidigare?

/U
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Inte alla lok hos oss klarar annat än 15kV 16²/₃Hz men jag skulle tro att Rc-loken går att modifiera. Nu har man ändå valt att behålla 16²/₃Hz och i stället bygga om till 30kV vilket då ger mindre förluster än 25kV 50Hz. Sugtransformatorerna byts mot autotransformatorer 30kV med mittuttag. Stolparna får en extra högspänningsledning och mittuttagen ansluts till rälsen så loken fortfarande får 15kV. En elegant lösning som medger större överföringsförmåga och färre omformarstationer. Känns igen då man kan se 3 st högspänningsledningar på stolpen förutom kontaktledningen (och hjälpkraftledningarna högst upp).

X2 (i folkmun X2000) kan köra både 16²/₃Hz och 50Hz då de kör över bron till Köpenhamn. Samma med Öresundståg. Vissa lok kan köra Europas alla 4 system, 1500V DC, 3000V DC 15kV 16²/₃Hz och 25kV 50Hz.

Roterande omformare har höga förluster vilket skulle motivera ombygge till 50Hz men idag finns herrejösseselektronik för ändamålet med lägre förluster. Fördelen med dessa omformare är att nätet inte snedbelastas. Så min åsikt är att behålla 15kV då vinsten med bytet är i stort noll eller till och med negativ, i synnerhet med övergången till 30kV med mittuttag (kallas AT-systemet - autotransformator, äldre systemet med sugtransformator kallas BT-systemet - boostertransformator).
Som jag förstod det så konsulterade Danmark Sverige och Tyskland innan de elektrifierade sin järnvägen, (de var något sena) både Sverige och Tyskland har 16 2/3Hz men sa ”kör på 50Hz det kommer vi snart att byta till”. Något som fortfarande inte verkar finnas på kartan.

Spårvagnar kör på 1500V dc, jag tror att det gäller även tunnelbanan.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är väldigt liten risk att det skulle förstås så eftersom jag specifikt skrev att det var apparaterna som hade batteri.
Hej tommib

Du undrade varför det fanns IT-nät med jordfelsövervakning när ”alla apparater som är direkt livsuppehållande ändå har batterier” eller hur?

Det kan tolkas att batterier ersätter ”IT-nät med jordfelsövervakning”

Jag ”hyser ingen agg” mot dig ”tommib” som "ullberg" vill antyda.

Det är önskvärt att det som skrivs ökar vår förståelse hur elsystemen fungerar.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skillnaderna mellan olika elsystem är spänningarna, frekvens och hur systemet jordas, (finns olika varianter), och om det är 1, 2 eller trefasigt.
Det finns många olika sätt.
Något land har kanske (kvar) likström också.
Enfas används inte i distributionsnätet.

Jag har ärvt en bok om Wäxelström från den tidigare delen av förra århundradet. Där nämns tvåfas, men redan då var det helt passé. Det existerar inte i dag. Det du syftar på är enfas med mittpunktsjordning. Det är inte tvåfas.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Spårvagnar kör på 1500V dc, jag tror att det gäller även tunnelbanan.
Jag tror det är olika i olika system på olika platser. Vad gäller Stockholms tunnelbana så ringer det en liten klocka i mitt huvud som säger att det är 800VDC eller 600VDC. Men jag är ganska osäker på detta.

Edit:
750VDC säger Wikipedia
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som jag förstod det så konsulterade Danmark Sverige och Tyskland innan de elektrifierade sin järnvägen, (de var något sena) både Sverige och Tyskland har 16 2/3Hz men sa ”kör på 50Hz det kommer vi snart att byta till”. Något som fortfarande inte verkar finnas på kartan.

Spårvagnar kör på 1500V dc, jag tror att det gäller även tunnelbanan.
Det är väl något av en trend att de länder som var tidiga med att elektrifiera järnvägen använde den lägre frekvensen. Danmark hade att välja på att välja ett dåförtiden och fortfarande tekniskt bättre system eller ett system som var kompatibelt med grannländerna. Att Sverige och Tyskland haft planer på att byta till 50 Hz 25 kV var något jag aldrig hört.

De flesta spårvagnslinjer liksom tunnelbanan har runt 750 VDC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.