297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Min bil är också 100% betald av någon annan och jag lånar den för en fast summa. Skulle något hända med värdet så slipper jag bry mig, det är liksom en form av riskhantering med.. vi kan kalla det för försäkring så kanske det känns bättre att betala en liten slant extra än att ägaT Trickelina skrev:
Låter som en perfekt lösning för dig Alla är vi olika och föredrar olika transportlösningar därför ska man kunna välja och inte tvingas byta bil pga olika restriktioner,prishöjningar mm.Forlowt skrev:
Varm och go... Min elbil är uppvärmd genom appen när jag ska ta den på morgonen.T Trickelina skrev:
Fossilbilen är också varm och goo när jag har kört 10min.
Jag stannar mycket hellre och snabbladdar för att klara en längre resa än att ta fossilbilen.
Det blir så komiskt när din grundläggande matte inte ens stämmer.D Dalaromeo skrev:Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...
11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
Men jag kan säga att elbilen... kan dra så lite som 1kw och fortfarande ladda.
Ett tips är att byta ut dina 11kw element...
Så bra,det är intressant att höra hur det fungerar med elbilar på vintern.A Alexn72 skrev:
Även våra fossilbilar är varma och sköna direkt, är ju inget nytt då jag haft så i över 40 år. Obs! Inte avigt inställd till elbil bara saklig.A Alexn72 skrev:
Fakta ...D Dalaromeo skrev:
Idag säljer vi mer än 10twh utanför Sverige.
Om alla transportfordon(bilar) skulle gå på el så skulle det behövas runt 10twh.
Med andra ord vi har el så det klarar sig. Redan idag. Och .... Idag finns det kapacitet på natten när elbilarna ska laddas.
Så... ähh fortsätt du köra på fossilt
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Du tänker helt fel va gäller i princip alla dina exempel. 16 huvud säkring räcker gott och väl väldigt länge. Vi ligger ALDRIG på total effekt över 4kw vid ett tillfälle ens.D Dalaromeo skrev:Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...
11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
Man drar 2.5m2 till att ladda elbilen och säkrar kanske med 3x16 men laddar kanske med 3x6eller 3x10 natten tid vilket räcker hästlängder.
Mycket av det du skriver är tillfälliga saker. En pump gör vatten och varar i några timmar eller mer bland annat.
Har man bekymmer så är lastbalansering kanske något man kan köpa, mycket billigare än att säkra upp till 35 amp.
Även lastbalansering mellan 2 bilar är möjligt.. ladda båda lite eller den ena först och sen den andra...
Ca 1500mil om året kör vi med min bil, laddar en gång i veckan.. på ett år laddar jag 52 ggr då.. något mindre kanske eftersom vi kör mer Tesla på fritiden och semester osv..
Om din förbrukning är enligt din beskrivning så berätta gärna vad din räkning ligger på.
D Dalaromeo skrev:Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...
11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
Men nej, du kan inte köra 11kw per fas.
230v x 16amp = 3680watt