62 614 läst · 426 svar
63k läst
426 svar
Lek med hund på andras samfällighet...
Jag har inte värderat något. Jag har beskrivit skillnader som faktiskt finns.A ArneTW skrev:
I princip håller jag med. Tror dock inte det är helt realistiskt med likvärdig tillgång i precis alla delar av Sverige. Bor man i väglöst land där helikopter är enda sättet att få akut hjälp, får man nog acceptera längre inställelsetid än om man bor i Vasastan. Tror man något annat är man nog lite naiv eller orimligt idealistisk.A ArneTW skrev:
Jag har aldrig sagt att det inte finns en skillnad i tid...Alfredo skrev:Jag har inte värderat något. Jag har beskrivit skillnader som faktiskt finns.
I princip håller jag med. Tror dock inte det är helt realistiskt med likvärdig tillgång i precis alla delar av Sverige. Bor man i väglöst land där helikopter är enda sättet att få akut hjälp, får man nog acceptera längre inställelsetid än om man bor i Vasastan. Tror man något annat är man nog lite naiv eller orimligt idealistisk.
Det var du som sa att ingen kommer.
/ATW
Suck vad jobbigt det är när folk lägger ord i ens mun eller helt enkelt inte har läst och förstått innan inläggen börjar hagla.B Bästerortarn skrev:Förlåt men det här så så dumt så det måste bemötas. Att vårt samhälle funkar så pass bra som det gör, att vi har dom friheterna vi faktiskt har etc. beror på hänsyn, sedvänjor etc. Att vi människor så långt det är rimligt gör så gott vi kan för att underlätta för andra. Denna förvisso frivilliga inställningen är så gott som alltid betydligt striktare och mer omfattande än vad lagen kräver av oss. Det är även nästan alltid mycket enklare att förstå och leva med inställningen att agera som du förväntar dig att andra ska göra och visa så mycket hänsyn som möjligt. Betydligt enklare än att basera sitt leverne på vad lagen säger.
Du menar alltså att vi bör agera och leva efter minsta möjliga krav, d.v.s. lagen? Vilket samhälle tror du vi får om alla hade den inställningen? För du tycker väl inte att det bara ska vara hundägare som ska skita i hänsyn?
Jag har spenderat en hel del tid i miljöer och samhällen där människor av historiska och kulturella skäl lever efter förhållningssättet du förespråkar. Jag klandrar inte dom människorna för det då deras förhållningssätt är inlärt sedan barnsben. I civiliserade samhällen finns absolut ingen ursäkt.
En annan aspekt är att vanliga människor inte förstår hur lagar ska tolkas, kanske bör dom inte det heller då lagar bör ses som någon acceptabel miniminivå. Och tycker du att rättssamhället bör lägga sina begränsade resurser på att reda ut sånt som hade lösts genom vanlig enkel hänsyn?
Exakt hur tycker du dessa exempel är jämförbara. Att reducera frågan om hänsyn till enbart "tyckande" är oinsatt och obegåvat.
Som sagt, du anser det vara rimligt att istället för att visa normal hänsyn och bara koppla hunden när du inte är på inhängnat område som en hundägare skrev tidigare i tråden att hen gör belasta rättsinstanser med såna här skitsaker.
Det är klart att livet är fullt med potentiella risker men en risk som är väldigt enkel att minimera till försumbar är risken att skadas av en hund. Detta genom att i första hand koppla hundar utanför inhängnat område. Som boende i "orten" skulle jag t.o.m. kunna tänka mig hundkörkort, utökade och förenklade möjligheter att plocka av hundägaren sin hund vid incidenter etc. men det är egentligen en annan fråga. Ditt sista stycke går inte att tolka på annat sätt än att du anser att risk för skada på människa inte är en allvarligare risk än risken för skada på hund.
Exakt, svårare än så är det inte. Visa hänsyn och koppla hunden. Måhända är det jag som är inskränkt men jag har så infernaliskt svårt att förstå den nästan totala oviljan från hundägare att göra något så enkelt som att koppla på jycken.
Jag har försökt bemöta korkade inlägg med en god ton men det blir allt svårare.
Nej det gör jag inte, vad får dig att tro det? Citera gärna, du är ju duktig på det.B Bästerortarn skrev:
Tydligen är det här med hundar och koppel en relativt polariserande fråga (det är just den frågan det handlar om här, ja egentligen är det ju om samfälligheten och hundar på den men frågan har växt med tiden) där det finns allt mellan fullständigt hänsynslösa hundägare till fullständigt rigida "hundhatare". Det finns även de som befinner sig däremellan som tex jag själv. Jag tycker tex att det är fullt rimligt att jag har en lös hund på en öppen folktom kommun-liknande allmänning (som är en samfällighet) kl.7 på morgonen medans andra inte tycker att det är ok. Just i en sån fråga så vill jag kolla vad lagen säger och därav startade jag tråden. Nu tycker säkert en del "hundhatare" att jag är hänsynslös och alltid borde ha min hund kopplad bara för att men si det tycker inte jag då jag visar hänsyn till min hund som jag vet älskar springa efter en boll.
Jag har en benägenhet att visa mer hänsyn till djur jag har i min närhet än människor som inte syns till.
Det har jag med och det är Sverige. Blir det större konflikter och meningsskiljaktigheter så får rättssamhället ta över.B Bästerortarn skrev:
Men visst jag hade också önskat att jag levde i Utopia där alla kramar varandra och lagar är överflödiga.
Men det handlar inte bara om hänsyn, det handlar om väldigt mycket tyckanden, särskilt i den här tråden.B Bästerortarn skrev:
Som sagt nej det tycker jag inte. Det är förmodligen inte jag som kommer belasta rättsinstanser med sådana här skitsaker...B Bästerortarn skrev:
Det är ditt märkliga sätt att tolka det på (återigen).B Bästerortarn skrev:
Jag svarade bara på en korkad hypotetisk fråga.
Ja och här går våra meningar isär igen. Då är det bra att det finns lagar och förordningar att förhålla sig till.B Bästerortarn skrev:
Jag kan också avslöja att jag har mer respekt och vilja att visa hänsyn till djur än vad jag har till många människor. Tolka nu inte detta som att jag är fullständigt hänsynslös mot allt och alla i tid och otid...
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Att vi inte håller med varandra är uppenbart så efter detta inlägg lägger jag nog ner. Om du nappar på mitt erbjudande får du skicka pm istället
Kanske skulle du trivas bättre uppe i Föllingebygden/Ansättfjällen Du kan få hyra ett rum av mig. Har ju upptäckt att det är dyyyyrt att äga hus och jag behöver alla inkomster jag kan få. Jycken din skulle i.a.f. älska miljön
Du är själv inne på det längre ner i ditt inlägg att det är mycket tyckande i tråden. Att du anser vissa inlägg är korkade är just tyckande och att du har svårt att hålla god ton mot folk vars inlägg du tycker är korkade (men subjektivt inte otrevligare än vanligt) säger kanske mer om dig?J J00 skrev:
Det du har skrivit hittills? Tack så mycket! Själv tycker jag inte att det är något märkvärdigt med citeringar på ett diskussionsforum. Tycker snarare att läsbarheten ökar.
Mjo, uppenbart är det så. Eller rättare sagt hundägare och koppel ... men för att vara övertydlig så tycker jag att din aktuella situation du beskriver i trådstarten är löjlig och jag håller med dig fullständigt. Dock är skillnaden att jag även kan tycka att det ibland kan vara värt att acceptera att folk är idioter och ....... "Absolut, ska tänka på det. Ha bra dag" istället för att direkt börja fundera på MINA rättigheter, juridiken etc. Dessutom bra för sitt eget psykiska mående tänker jag. Om vi antar att drygkuken i ditt fall inte hade varit fullt så dryg och dessutom passerat nyttjandes apostlahästarna hade det faktiskt inte varit fel att svara hövligt och trevligt ungefär som ovan exempel.Tydligen är det här med hundar och koppel en relativt polariserande fråga (det är just den frågan det handlar om här, ja egentligen är det ju om samfälligheten och hundar på den men frågan har växt med tiden) där det finns allt mellan fullständigt hänsynslösa hundägare till fullständigt rigida "hundhatare". Det finns även de som befinner sig däremellan som tex jag själv. Jag tycker tex att det är fullt rimligt att jag har en lös hund på en öppen folktom kommun-liknande allmänning (som är en samfällighet) kl.7 på morgonen medans andra inte tycker att det är ok.
Och det har besvarats med att det beror på. Det är ju just det som är grejen med lagen att det ofta inte är så enkelt att bara kolla i lagboken och dra en säker slutsats. Och för att vara aningens nämare facit måste det i.s.f. avgöras i minst två eller tre instanser och då är facit endast applicerbart på just situationer liknande specifikt fall. Det är därför jag menar att det liksom är win-win att i såna här situationer släppa stoltheten, bita ihop och möjligen svära lite efteråt.
Tror inte att det är speciellt många som tycker att jycken ska vara kopplad 24/7 eller att du skulle vara hänsynslös. Däremot inbillar jag mig att det finns fler som likt mig tycker att ditt förhållningssätt som blivit tydligt i tråden är väldigt egocentriskt och skvallrar om att du (precis som dom flesta andra hundägare) möjligen i första hand borde tänka på dina skyldigheter som hundägare och i andra hand dina rättigheter. Precis som du förväntar dig att inte behöva få cigarettrök i ansiktet när du väntar på bussen eller sitter utanför gympahallen etc. så är det inte orimligt att förvänta sig att slippa möta en okopplad hund. Eller är det jag fetstilat ovan OCH nedan kanske ett tecken på att du är hänsynslös? Svårt att bedöma just det men nog är det väldigt egocentriskt.Nu tycker säkert en del "hundhatare" att jag är hänsynslös och alltid borde ha min hund kopplad bara för att men si det tycker inte jag då jag visar hänsyn till min hund som jag vet älskar springa efter en boll.
Jag har en benägenhet att visa mer hänsyn till djur jag har i min närhet än människor som inte syns till.
Tror att det blivit något missförstånd här. Det jag syftar på är mindre "civiliserade" områden och "oroshärdar" där man i bästa fall lever sitt liv och agerar efter lagen och i värsta inte ens efter den. Tro mig, det är inte trevligt med ett dog-eat-dog samhälle. Självklart så är lagarna fundamentet och en förutsättning för vårt civiliserade samhälle men det som verkligen gör att det rent praktiskt är lätt att ha ett ganska behagligt liv där vi inte behöver vara osäkra är i lika stor utsträckning vår tradition av något slags grundläggande folkvett och hänsyn. Om du menar att det skulle vara något slags utopia så måste du som sagt ha missförstått.
Ja visst är det så, precis som det bör på ett diskussionsforum. Och du tycker att inlägg från folk som inte tycker lika är så korkade så att du får kämpa med att hålla god ton.
Håller tummarna
Fast denna tråden, din ursprungliga fråga visar ju med all önskvärd tydlighet att så enkelt är det ju inte med lagar och dess tillämpning att det bara går att läsa lagboken ordagrant och agera efter det. Varför inte bara försöka vara så skön som möjligt utan att göra våld på dig själv. Och nej, jag är nog i mångas ögon ett allmänt större as än dig. Det är ditt hundägande som jag tycker verkar ganska egocentriskt och ev. hänsynslöst.Ja och här går våra meningar isär igen. Då är det bra att det finns lagar och förordningar att förhålla sig till.
Jag kan också avslöja att jag har mer respekt och vilja att visa hänsyn till djur än vad jag har till många människor. Tolka nu inte detta som att jag är fullständigt hänsynslös mot allt och alla i tid och otid...
Kanske skulle du trivas bättre uppe i Föllingebygden/Ansättfjällen Du kan få hyra ett rum av mig. Har ju upptäckt att det är dyyyyrt att äga hus och jag behöver alla inkomster jag kan få. Jycken din skulle i.a.f. älska miljön
Det står dig fritt att göra vad du vill här på forumet. Jag avböjer att skicka pm.B Bästerortarn skrev:
Jag förbehåller mig rätten att också tycka och ha åsikter, det har jag inte hymlat med. Däremot så har jag försökt att göra åtskillnad på fakta och mina åsikter till skillnad från de som tex påstår att det är omöjligt att ha koll på sin hund om den går si och så många meter ifrån en.B Bästerortarn skrev:
Det är fritt att tro vad man vill om mig.
Då har du försökt läsa väldigt mycket mellan raderna för att få det till att jag vill att "vi bör agera och leva efter minsta möjliga krav". Hade du lagt till gällande hundar på samfälligheter så hade jag till viss del kunnat instämma men du vill så klart få det att låta som att jag vill det generellt.B Bästerortarn skrev:
Nu är det ju inte så att jag har blivit skogstokig (var ivf inte det innan alla korkade inlägg här) för incidenten med den cyklande kvinnan. Jag ville helt enkelt kontrollera om jag gjorde fel eller inte. Hade kunnat vara så att någon lägger fram en lagtext eller dylikt om att öppna ytor alltid ska kontrolleras av utomstående innan den beträds om det är privat mark där allemansrätten inte gäller, för då hade jag genast upphört med bollkastning där.B Bästerortarn skrev:Mjo, uppenbart är det så. Eller rättare sagt hundägare och koppel ... men för att vara övertydlig så tycker jag att din aktuella situation du beskriver i trådstarten är löjlig och jag håller med dig fullständigt. Dock är skillnaden att jag även kan tycka att det ibland kan vara värt att acceptera att folk är idioter och ....... "Absolut, ska tänka på det. Ha bra dag" istället för att direkt börja fundera på MINA rättigheter, juridiken etc. Dessutom bra för sitt eget psykiska mående tänker jag. Om vi antar att drygkuken i ditt fall inte hade varit fullt så dryg och dessutom passerat nyttjandes apostlahästarna hade det faktiskt inte varit fel att svara hövligt och trevligt ungefär som ovan exempel.
Du behöver inte bry dig om mitt välmående och gör du det så låt mig helt enkelt få utreda om jag gjorde rätt eller fel istället för att lägga ord i min mun och försöka tolka sådant som inte är skrivet.
Ja och nu vet jag det. Svårare än så var det inte. Den här tråden hade förmodligen kunnat reducerats till ett fåtal inlägg istället för att ha utvecklats till ett monster som mest handlar om hänsynslösa hundägare och hundhatare.B Bästerortarn skrev:Och det har besvarats med att det beror på. Det är ju just det som är grejen med lagen att det ofta inte är så enkelt att bara kolla i lagboken och dra en säker slutsats. Och för att vara aningens nämare facit måste det i.s.f. avgöras i minst två eller tre instanser och då är facit endast applicerbart på just situationer liknande specifikt fall. Det är därför jag menar att det liksom är win-win att i såna här situationer släppa stoltheten, bita ihop och möjligen svära lite efteråt.
Har inget med stolthet att göra.
Varför är det egocentriskt att försöka följa lagen? Om det var lag på att ha hunden kopplad men att jag ändå har den okopplad så skulle jag kunna förstå dessa påhopp mer. Nu vill ni som vill att hundar alltid ska vara kopplade att jag ska koppla hunden för att jag eventuellt kan råka möta någon person som absolut inte vill möta en okopplad hund bara för att jag bör visa normalt hyfs och hänsyn eller för att jag aldrig kan lite på min hund till 100%. Sen hur mycket eller lite kontroll jag har på min hund eller att den aldrig skulle skada en människa verkar inte ha någon betydelse. För mig har allt detta betydelse och därför gör jag min egen bedömning utifrån vad lagen säger och inte vad några personer på ett forum tycker.B Bästerortarn skrev:Tror inte att det är speciellt många som tycker att jycken ska vara kopplad 24/7 eller att du skulle vara hänsynslös. Däremot inbillar jag mig att det finns fler som likt mig tycker att ditt förhållningssätt som blivit tydligt i tråden är väldigt egocentriskt och skvallrar om att du (precis som dom flesta andra hundägare) möjligen i första hand borde tänka på dina skyldigheter som hundägare och i andra hand dina rättigheter. Precis som du förväntar dig att inte behöva få cigarettrök i ansiktet när du väntar på bussen eller sitter utanför gympahallen etc. så är det inte orimligt att förvänta sig att slippa möta en okopplad hund. Eller är det jag fetstilat ovan OCH nedan kanske ett tecken på att du är hänsynslös? Svårt att bedöma just det men nog är det väldigt egocentriskt.
Jag missförstod ingenting. Men det du behöver förstå är att just den här frågan som dryftas kan tyckas vara en skitsak men i själva verket är en vattendelare och då är det lagen som gäller.B Bästerortarn skrev:Tror att det blivit något missförstånd här. Det jag syftar på är mindre "civiliserade" områden och "oroshärdar" där man i bästa fall lever sitt liv och agerar efter lagen och i värsta inte ens efter den. Tro mig, det är inte trevligt med ett dog-eat-dog samhälle. Självklart så är lagarna fundamentet och en förutsättning för vårt civiliserade samhälle men det som verkligen gör att det rent praktiskt är lätt att ha ett ganska behagligt liv där vi inte behöver vara osäkra är i lika stor utsträckning vår tradition av något slags grundläggande folkvett och hänsyn. Om du menar att det skulle vara något slags utopia så måste du som sagt ha missförstått.
Det är ungefär som att vissa tycker det är ok att väsnas dygnet runt eftersom man är i sitt eget hem men grannarna kanske tycker det är väldigt störande och lutar sig då mot det lagen säger.
När det kommer till dispyter så måste Byggahus.se vara ett ganska bra forum där väldigt mycket lag och rätt dryftas om allehanda ting.
Det var du som tyckte att jag reducerade hänsyn till tyckande...B Bästerortarn skrev:
Det korkade ligger inte i att de/ni tycker olika utan att det ställs påståenden och frågor som inte är baserade på vad som faktiskt har skrivits.
Fast på ett sätt är det ganska enkelt. Jag har fått svar på min fundering och kommer agera utifrån det.B Bästerortarn skrev:Fast denna tråden, din ursprungliga fråga visar ju med all önskvärd tydlighet att så enkelt är det ju inte med lagar och dess tillämpning att det bara går att läsa lagboken ordagrant och agera efter det. Varför inte bara försöka vara så skön som möjligt utan att göra våld på dig själv. Och nej, jag är nog i mångas ögon ett allmänt större as än dig. Det är ditt hundägande som jag tycker verkar ganska egocentriskt och ev. hänsynslöst.
Ja jag har förstått att du tycker jag är egocentrisk. Jag kan inget göra åt det. Sånt är livet.
Tack men hunden mår bra där den är. Okopplad och gladB Bästerortarn skrev:
OK, men skidåkare med hund bör gå ur "skidspår" och skapa egna spår då det förstör för vanliga skidåkare...MathiasS skrev:
Jag har kört ett par år med hunden nu, inte jättemycket erfarenhet med egen hund i spåret, men både denna vovve och ett par andra jag testat tidigare med springer alltid bredvid spåret, där du och jag sätter i stavarna. Helt ärlig, noll skador på spåret. Så länge det funkar så ser jag inte riktigt problemet.O orfr skrev:
Jag önskar alla vore så framsynta som duMathiasS skrev:Jag har kört ett par år med hunden nu, inte jättemycket erfarenhet med egen hund i spåret, men både denna vovve och ett par andra jag testat tidigare med springer alltid bredvid spåret, där du och jag sätter i stavarna. Helt ärlig, noll skador på spåret. Så länge det funkar så ser jag inte riktigt problemet.
O orfr skrev:
J J00 skrev:Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Människor med hundar utgår från att alla tycker om djuren. Personligen hatar jag hundar och tycker att de ovillkorligen ska hållas kopplade för att inte skrämma andra människor eller skita lite var som helst.J J00 skrev:Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Kunde jag, skulle jag skapa regler och sätta upp skyltar om att dessa djur inte får gå lösa på de platser där andra människor vistas
Människor utan hund utgår från att alla hundar vill bli klappade. Personligen hatar jag detta och tycker att folk ska hålla sig på behörigt avstånd för att inte skrämma min hund. Dessutom är det vanligt att icke hundägare skiter i skogen utan att plocka upp efter sig, fyfan.D David_Borjesson skrev:Människor med hundar utgår från att alla tycker om djuren. Personligen hatar jag hundar och tycker att de ovillkorligen ska hållas kopplade för att inte skrämma andra människor eller skita lite var som helst.
Kunde jag, skulle jag skapa regler och sätta upp skyltar om att dessa djur inte får gå lösa på de platser där andra människor vistas
Kunde jag skulle jag skapa regler och sätta upp skyltar om att dessa människor som inte kan respektera min och min hunds privata sfär inte får gå lösa på platser där vi vistas.
Ja lika galet generaliserat som ditt inlägg.
Du tycker si och andra tycker så. Vilken tur att det finns lagar och förordningar som styr upp det hela.D David_Borjesson skrev:Människor med hundar utgår från att alla tycker om djuren. Personligen hatar jag hundar och tycker att de ovillkorligen ska hållas kopplade för att inte skrämma andra människor eller skita lite var som helst.
Förövrigt tycker jag du representerar nidbilden av en bitter hundhatare på ett mycket bra sätt.
Nej, inte svårt alls, jag brukar inte klampa omkring i folks trädgårdar, och hundbajs är inget problem då jag aldrig umgås med hundar. Vad fick du det ifrån?A ArneTW skrev:
Problemet är ju att många hundägare tyder regler och lagar på extremt godtyckligt sätt. Och respekterar verkligen inte djur och människor.J J00 skrev:
Jag har inga problem med hundar, så länge ägaren rättar sig exakt efter reglerna. Men så funkar det inte.
Tyvärr vågar många inte säga åt hundfolket, det finns dock 2 hundägare här som fått sig en avhyvling för deras lathet. Att de låter hundarna skita och bara går ifrån det.
Men det är inget som är symptomatiskt med hundägare. Lagtrotsare och hänsynslösa individer finns överallt (inkl bland ”hundhatarna”).R Rkarlsson skrev:Problemet är ju att många hundägare tyder regler och lagar på extremt godtyckligt sätt. Och respekterar verkligen inte djur och människor.
Jag har inga problem med hundar, så länge ägaren rättar sig exakt efter reglerna. Men så funkar det inte.
Tyvärr vågar många inte säga åt hundfolket, det finns dock 2 hundägare här som fått sig en avhyvling för deras lathet. Att de låter hundarna skita och bara går ifrån det.
Får en känsla av att du knappt har läst något av inläggen här..
Menar du verkligen att detta är den typiska hundägaren? Att de flesta missköter sig?R Rkarlsson skrev:Problemet är ju att många hundägare tyder regler och lagar på extremt godtyckligt sätt. Och respekterar verkligen inte djur och människor.
Jag är rätt säker på att du har fel.
Det låter nästan som du tror att hundägare uppskattar att andra hundägare inte plockar upp skiten efter sig, eller inte har ordning på sin hund. Det är ett lika stort problem för mig som hundägare, som för dig som inte är det, eller hur? Det är nästan ett större problem för mig egentligen, eftersom många har en förutfattad mening om hur jag sköter mitt djur baserat på hur några få idioter beter sig.
Fortsätt att säga till när du ser skit som blir liggande. Jag gör det alltid om jag råkar ertappa någon och det blir varje gång en onödigt lång och utdragen dialog för att säkerställa att det var obekvämt att inte plocka upp.