Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Men du behöver inte testa dig och då följer man inte WHO rekommendationer och hur många kommer stanna hemma bara för man har ont i halsen?Tänk personal inom sjukvården som jobbar för att man bara har ont i halsen och eftersom jag inte behöver testa mig så är jag inte sjuk.
WHO ger rekommendationer till hela världen och situationen är faktiskt inte likadan över hela världen utan deras råd behöver anpassas till den lokala situationen.

Om du tror att alla har stannat hemma tidigare bara för att de har haft ont i halsen så det fel. I Stockholmsområdet har man skickat ut PCR-test med taxi och det har varit många gånger det inte har funnits något hemma när de har kommit med testkitet. Folk har alltså lämnat hemmet fast de har symtom.

Personal inom sjukvården ska väl testa sig även om de är dubbelvaccinerade.

Folk har väl aldrig ansett sig vara friska bara för att de inte har behövt testa sig. Inte ansåg personer under första vågen med luftvägssymtom att de var friska bara för att det inte gick att testa sig.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
A Aspartam skrev:
Vilken tur att vi har Covidpolisen pmd här med sina 14000 inlägg i tråden.
Vilket trams, tråden har ju mindre än 9000 inlägg.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
WHO ger rekommendationer till hela världen och situationen är faktiskt inte likadan över hela världen utan deras råd behöver anpassas till den lokala situationen.

Om du tror att alla har stannat hemma tidigare bara för att de har haft ont i halsen så det fel. I Stockholmsområdet har man skickat ut PCR-test med taxi och det har varit många gånger det inte har funnits något hemma när de har kommit med testkitet. Folk har alltså lämnat hemmet fast de har symtom.

Personal inom sjukvården ska väl testa sig även om de är dubbelvaccinerade.

Folk har väl aldrig ansett sig vara friska bara för att de inte har behövt testa sig. Inte ansåg personer under första vågen med luftvägssymtom att de var friska bara för att det inte gick att testa sig.
WHO rekommendationner är att man ska testa varje missstänkt fall och det följer man inte enligt vad FHM säger idag och det är en gåta.Om du har ont i halsen så behöver du inte testa dig efter 1/11 innan 1/11 ska du testa dig om du har ont i halsen som misstänkt fall.

BirgitS
A Aspartam skrev:
Att du hetsar upp dig så mycket är förmodligen en större fara för din hälsa än Covid. Du kanske skulle må bra av att få hjälp med att hantera din hypokondri. Kanske passa på och söka hjälp för ev klimatångest om du har det också?
Är du säker på att det inte är du som hetsar upp dig?
Du låter betydligt mer arg än pmd.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
WHO rekommendationner är att man ska testa varje missstänkt fall och det följer man inte enligt vad FHM säger idag och det är en gåta.Om du har ont i halsen så behöver du inte testa dig efter 1/11 innan 1/11 ska du testa dig om du har ont i halsen som misstänkt fall.
Men personer med symtom har i alla fall låtit bli att testa sig under mer än ett år.

Varför anser du att det är viktigt att dubbelvaccinerade testar sig och att det inte räcker med att de stannar hemma tills de inte längre smittar?

Som du själv har konstaterat så är det fortfarande så att även dubbelvaccinerade kommer att testas i många fall.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vitsen med snabbtester är väl att det inte behövs ett labb: [länk]
Och hur säkra är dom tror du?Trodde du var lite mer seriös än så.Har själv provat det det testet när jag skulle kolla om jag hade antikroppar som var helt värdelöst och läste flera som hade fått felsvar att dom inte hade antikroppar men tog ett test på vårdcentralen som visade att dom hade antikroppar så dom testen ger jag inte mycket för.

BirgitS
A Aspartam skrev:
Oj, du låter arg. Förespråkar censur till och med. Retoriken påminner lite om nassarna under 30-talet när de ansåg sig sitta på sanningen och såg ner på judar och annat ”skräp”. Aja. Vilka faller under kategorin ”antivaxxare”? De som skiter i Covid och känner sig fullständigt trygga med att leva som vanligt?

Svara du om du vill så går jag och poppar lite popcorn under tiden.
Nej, dilemma har inte förespråkat censur. Du behöver uppenbarligen läsa på vad censur är.

Det är snarast din retorik som påminner om nassarna på 30-talet med ständiga personangrepp.
Det är ju många antivaxxare som ser ner på judar eftersom de också är anhängare av sådana konspirationsteorier.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men personer med symtom har i alla fall låtit bli att testa sig under mer än ett år.

Varför anser du att det är viktigt att dubbelvaccinerade testar sig och att det inte räcker med att de stannar hemma tills de inte längre smittar?

Som du själv har konstaterat så är det fortfarande så att även dubbelvaccinerade kommer att testas i många fall.
Men vad är det inte du förstår.Vilka singnaler ger det om du har halskänna och inte behöver testa dig?Är inte risken större att folk tror att man bara har ont i halsen och inte sjuk?Varför inte bara testa sig oavsett om du är fullvaccinerad eller inte och följa WHO rekommendationer.

BirgitS
V växelventil skrev:
Och hur säkra är dom tror du?Trodde du var lite mer seriös än så.Har själv provat det det testet när jag skulle kolla om jag hade antikroppar som var helt värdelöst och läste flera som hade fått felsvar att dom inte hade antikroppar men tog ett test på vårdcentralen som visade att dom hade antikroppar så dom testen ger jag inte mycket för.
Du kan ju inte blanda ihop tester för pågående sjukdom med tester av antikroppar. Det är ju helt olika tester.

Det var du som började skriva om att sjukvården använde snabbtester. Så hur ska du ha det, använder de snabbtester fast de är opålitliga eller använder de mer pålitliga PCR-tester?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men vad är det inte du förstår.Vilka singnaler ger det om du har halskänna och inte behöver testa dig?Är inte risken större att folk tror att man bara har ont i halsen och inte sjuk?Varför inte bara testa sig oavsett om du är fullvaccinerad eller inte och följa WHO rekommendationer.
För mig påverkas mitt beteende vid luftvägssymtom inte det minsta av om jag behöver testa mig eller inte.

Du vet inte heller hur det påverkar ett genomsnitt av befolkningen utan bara gissar.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju inte blanda ihop tester för pågående sjukdom med tester av antikroppar. Det är ju helt olika tester.

Det var du som började skriva om att sjukvården använde snabbtester. Så hur ska du ha det, använder de snabbtester fast de är opålitliga eller använder de mer pålitliga PCR-tester?
Märker att du inte förstår hur det fungerar.När man pratar om snabbtester inom sjukvården så tidigare så kunde ta upp till 1 dygn innan provsvaret gav resultat.Nu får man svar inom 3 timmar med SAMMA prov till LABB och därför kallar man det snabbtester.Men om testet inte fungerar som det INTE gjorde för varken mig och min fru så varför skulle Apotekets test fungera bättre med ett snabbtest?Frugan testade på jobbet och fick svar att hon hade antikroppar mao motsatsen vad Apotekets test visade och väldigt konstigt att vi inte hade antikroppar efter 4 månader men som visade att Apotektes test inte är tillförligtigt.

BirgitS BirgitS skrev:
För mig påverkas mitt beteende vid luftvägssymtom inte det minsta av om jag behöver testa mig eller inte.

Du vet inte heller hur det påverkar ett genomsnitt av befolkningen utan bara gissar.
En fråga birgits.Om du har ont i halsen på söndagkvällen men på måndag morgon har du inte ont i halsen längre,Går du till jobbet på måndagen?

Så nu har tråden om varför man inte har vaccinerat sig börjat handla om varför man inte testar redan vaccinerade?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Märker att du inte förstår hur det fungerar.När man pratar om snabbtester inom sjukvården så tidigare så kunde ta upp till 1 dygn innan provsvaret gav resultat.Nu får man svar inom 3 timmar med SAMMA prov till LABB och därför kallar man det snabbtester.Men om testet inte fungerar som det INTE gjorde för varken mig och min fru så varför skulle Apotekets test fungera bättre med ett snabbtest?Frugan testade på jobbet och fick svar att hon hade antikroppar mao motsatsen vad Apotekets test visade och väldigt konstigt att vi inte hade antikroppar efter 4 månader men som visade att Apotektes test inte är tillförligtigt.
Då är det ju fortfarande PCR-tester det är frågan om på sjukhuset och inte vad man normalt menar med snabbtest som är ett antigentest och verkligen går snabbt. Så vitt jag förstår så är snabbtesterna tillräckligt bra för många tillfällen även om de kan missa fall med mycket låga halter av virus i näsan och man rekommenderas att kontrollera ett positivt prov med ett PCR-test eftersom falska positiva prov förekommer, men sällan.

Men det blir helt fel om du blandar ihop tester för pågående sjukdom som tas med pinne i näsan och antikroppstester som är test av blodet.

Jag hade inga antikroppar 4 månader efter att jag hade covid och det med prov taget inom sjukvården. Studien på personalen vid Danderyds sjukhus visade väl att typ 5-10 % inte hade några antikroppar 4 månader efter att de var sjuka så det är inget unikt.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.