Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
P
J JBa skrev:
Personligen gör det mig klart irriterad då jag måste riskera min sons hälsa genom påtvingat vaccin trots en genomgången infektion som visat sig ge samma eller bättre ”förmodat skydd mot svår sjukdom”.
Nu har ju inte Sverige infört något slags vaccinpass, men covidbeviset finns alltså i tre varianter. Det vore osmart att bara ha ett allmänt covidbevis där det inte går att utläsa varför man inte är en person som är en smittrisk. De tre olika varianterna ar olika lång giltighetstid av uppenbara skäl. Kunskapsläget om covid-19 ändras hela tiden.

Covidbevisets huvuduppgift är att hindra smittspridning.

Har fortfarande inte vaccinerat mig och kunde fortfarande inte bry mig mindre om den här överhypade covidhetsen

• Arg
  • Gilla
Richard08 och 2 till
  • Laddar…
P
C Chrillechrill skrev:
Du menar att du inte känner empati med människor som är försiktiga och inte vågar använda sig av oprövade mediciner?
Jag känner empati med sådana människor, men de som inte vaccinerar sig mot covid-19 hör ju inte till den gruppen.
Det finns olika anledningar till att folk inte vill vaccinera sig, och det är fördomsfullt att dra alla över en kam.
Ja, det finns de som har medicinska skäl att inte vaccinera sig. Dessa människor har jag mycket stor empati med. De har det inte lätt i dessa tider.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
P
Emma242 skrev:
Jo, det betyder jättemycket. Folk har respekt och litar på personer med utbildning och som arbetar inom det område som de uttalar sig om. Hela vårt samhälle bygger till stort på det. Att någon då framställs som en sådan sakkunnig men i verkligheten egentligen inte alls är det, är ju naturligtvis högst suspekt.
Ja, exakt så. Om personen ifråga hade presenterats korrekt och utförligt så hade jag blivit mer intresserad av att läsa resten av artikeln och vad hon hade för argument.
Giltigheten hos argument är nämligen oberoende av vem som framför dem, men inte av hur de framförs.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Då måste det ju vara ännu lättare. Försök igen.
Det är en tidningsartikel. Den saknar källhänvisningar så den måste vara trovärdig i sig själv för att vara relevant.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
J Jocke Best skrev:
Öhhh...Du citerade ju det i inlägg 8510. Där du för övrigt bad Fairlane om att man borde läsa igen.
Är du ens seriös nu?
Det är inte fel att utelämna ordet misstänkta som resten av meningen är formulerad. Bara vinklat. Det står "efter vaccin mot covid-19", inte "på grund av vaccin mot covid-19".

(Det är dock helt fel att skriva "efter vaccin mot covid-19" när det borde stå "efter vaccinering mot covid-19").

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Men har du behörighet och referenser förstår jag inte problemet.
Behörighet är en titel.

P
Snailman Snailman skrev:
Regeringen valde ju ut honom till att åka på en klimatkonferens som representant för Sverige, så jag antar att du tycker regeringen är clowner också? :thinking:
När skulle det ha skett och vilken konferens handlade det om?

P
Graffen Graffen skrev:
Trodde man kunde få ett väl underbyggt svar, inte åsikter från någon....
Varför tycker du att mitt svar inte är underbyggt?
Så alla biverkningar finns inte enligt dig?
Biverkningar har konstaterats. Hur fick du för dig att jag trodde något annat?
Hur pantad är du?
Betydligt mindre än du, uppenbarligen, men det är inte en tävling så jag deppar inte.

P
Snailman Snailman skrev:
Det borde ju gå att kolla upp
Du har i uppdrag att göra det.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag letade efter text där det skulle stå att det var uppdelat på det sättet som du trodde men jag kunde inte hitta någon. Men jag kan också ändra mig om jag har missat det.

Kapitlet Vaccination Status på sidan 11 skriver om bland annat den grafen som du visade. Det tas upp några felkällor i statistiken.Det skulle kunna betyda att de grupper som inte vill vaccinera sig för att de inte litar på samhället också testar sig i lägre utsträckning just för att de inte bryr sig om de regler som gäller, vilket leder till en snedfördelning.

Man får ju också en snedfördelning i och med att i gruppen ovaccinerade så ingår även folk som tidigare har varit sjuka och därför har visst skydd.
Det är uppdelat så som jag trodde, här finns en bloggpost från UKHSA där de skriver mer och förklarar felkällor om någon är intresserad.
https://ukhsa.blog.gov.uk/2021/11/02/transparency-and-data-ukhsas-vaccines-report/

Att ovaccinerade är mindre benägna att testa sig gäller åtminstone inte mig. Jag kommer gladeligen gå och testa mig om jag får symptom. Även fast jag är emot vaccinpass/hälsopass eller vad det nu kallas så blir det ju enklare att ha "tillfriskningsintyget" tillhands där när man ska ut och resa. (Stasi har ju expanderat över snart hela Europa känns det som så då är det säkrast att ha ordning på dokumenten.)

Om ovaccinerade inte bryr sig om regler så skulle väl det betyda att de i högre grad än vaccinerade utsätter sig för smittorisker. Då borde ju det dra upp fallen i ovaccinerade gruppen.

P
undine undine skrev:
Beror på vem det är du tänker på.. för vissa personer är det livshotande med vaccin, alt att de blir sängliggande. Jag känner flera sådana personer tyvärr.
Formuleringen "det är mycket större risk för skador av att få covid än att vaccinera sig mot covid" syftar på risken på gruppnivå. Risken på individnivå är mycket svårare att bedöma eller räkna ut. För den som är allergisk mot vaccin är förstås risken mycket större att få skador av vaccin än för den som inte är allergisk, men det går mycket sällan att göra den typen av individuell riskbedömning,

Om man inte har några medicinska problem som är riskhöjande så är det bästa att utgå från risken på gruppnivå, dvs man bör vaccinera sig.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
Om det nu är så att det är vanligare med sjukdom hos vaccinerade så tycker jag man ska sluta skylla virusmutationer på ovaccinerade.
Oavsett om det är vanligare eller inte så måste man veta något om mängden virioner hos de infekterade. Ju fler de är desto större är risken för att en mutation ska uppstå.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
M Move105 skrev:
Just nu jobbar jag med produktion men inte vacciner så jag har ingen vinst i att förespråka dessa.
Pust! Vilken tur, ett tag där trodde jag att du ingick i den stora vaccinkonspirationen …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.