Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
En fråga birgits.Om du har ont i halsen på söndagkvällen men på måndag morgon har du inte ont i halsen längre,Går du till jobbet på måndagen?
Jag jobbar hemifrån då ja. Det vet jag eftersom jag kände mig lite småsnuvig i måndags morse och då ställde in ett jobbmöte på tisdagen och fortfarande är hemma idag fast jag känner mig helt normal.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det ju fortfarande PCR-tester det är frågan om på sjukhuset och inte vad man normalt menar med snabbtest som är ett antigentest och verkligen går snabbt. Så vitt jag förstår så är snabbtesterna tillräckligt bra för många tillfällen även om de kan missa fall med mycket låga halter av virus i näsan och man rekommenderas att kontrollera ett positivt prov med ett PCR-test eftersom falska positiva prov förekommer, men sällan.

Men det blir helt fel om du blandar ihop tester för pågående sjukdom som tas med pinne i näsan och antikroppstester som är test av blodet.

Jag hade inga antikroppar 4 månader efter att jag hade covid och det med prov taget inom sjukvården. Studien på personalen vid Danderyds sjukhus visade väl att typ 5-10 % inte hade några antikroppar 4 månader efter att de var sjuka så det är inget unikt.
Jag menar att varför skulle Apotekets test visa sig tillförligtligt när inte antikroppstestet inte var det.Dyrt var det med 250 kr st.Snabbtestet har jag förklarat hur det fungerar och min fru jobbar på en covid 19 avdelning så hon om någon vet hur det går till.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så nu har tråden om varför man inte har vaccinerat sig börjat handla om varför man inte testar redan vaccinerade?
Ja och jag har funderat hela morgonen på varför det skulle vara ok att ”tvinga” folk att testa sig, men inte att vaccinera sig,

Det är ju inget absolut tvång att vaccinera sig någonstans, men mer eller mindre konsekvenser av att inte göra det. Ska vi då ha obligatorisk testning? Inte för att jag tror det är farligt att testa sig, men jag tror inte heller att det är farligt att vaccinera sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag jobbar hemifrån då ja. Det vet jag eftersom jag kände mig lite småsnuvig i måndags morse och då ställde in ett jobbmöte på tisdagen och fortfarande är hemma idag fast jag känner mig helt normal.
Men varför testar du dig inte om du känner dig småsnuvig:surprised:
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jag menar att varför skulle Apotekets test visa sig tillförligtligt när inte antikroppstestet inte var det.Dyrt var det med 250 kr st.Snabbtestet har jag förklarat hur det fungerar och min fru jobbar på en covid 19 avdelning så hon om någon vet hur det går till.
Som jag ser det är det väldigt konstigt att anse att bara för att en affär har en vara som visar sig vara lite halvbra så är alla deras varor dåliga. Jag förstår inte heller på vilket sätt det är relevant.

V växelventil skrev:
Men varför testar du dig inte om du känner dig småsnuvig:surprised:
För att jag inte vare sig kan eller ska förstås.

Jag förstår inte heller vad det skulle vara för mening med det när jag i alla fall inte smittar någon annan. Jag umgicks inte heller med någon annan under helgen, alltså då jag skulle ha kunnat vara smittsam.

Men detta är väldigt långt från trådens ämne som snuttjulle redan har påpekat så nu får du nöja dig.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är det väldigt konstigt att anse att bara för att en affär har en vara som visar sig vara lite halvbra så är alla deras varor dåliga. Jag förstår inte heller på vilket sätt det är relevant.

För att jag inte vare sig kan eller ska förstås.

Jag förstår inte heller vad det skulle vara för mening med det när jag i alla fall inte smittar någon annan. Jag umgicks inte heller med någon annan under helgen, alltså då jag skulle ha kunnat vara smittsam.

Men detta är väldigt långt från trådens ämne som snuttjulle redan har påpekat så nu får du nöja dig.
men hur vet du om du inte är sjuk i covid 19:surprised::surprised: om du inte testar dig.Du vet väl om att du smittar även fast du är fullvaccinerad om du är sjuk.Låter inte alls bra det här om du tänker åka och jobba för du vet inkubationtiden är 2-14 dagar.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
men hur vet du om du inte är sjuk i covid 19:surprised::surprised: om du inte testar dig.Du vet väl om att du smittar även fast du är fullvaccinerad om du är sjuk.Låter inte alls bra det här om du tänker åka och jobba för du vet inkubationtiden är 2-14 dagar.
Läs mina inlägg igen, du verkar ha missat en del.

Men detta är väldigt långt från trådens ämne som snuttjulle redan har påpekat så nu får du nöja dig.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs mina inlägg igen, du verkar ha missat en del.

Men detta är väldigt långt från trådens ämne som snuttjulle redan har påpekat så nu får du nöja dig.
Det jag vet är att det var så här som skedde i örebro med en fullvaccinerad lärare åkte på konferens som hade känt sig lite småsnuvig som visade sig att hon smittade ner 13 st andra lärare som var vaccinerade,
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Det jag vet är att det var så här som skedde i örebro med en fullvaccinerad lärare åkte på konferens som hade känt sig lite småsnuvig som visade sig att hon smittade ner 13 st andra lärare som var vaccinerade,
Men du vet inte om läraren hade ändrat sitt beteende bara för att det hade varit ett råd om att testa sig, dvs. konferensen hade varit en vecka tidigare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du vet inte om läraren hade ändrat sitt beteende bara för att det hade varit ett råd om att testa sig, dvs. konferensen hade varit en vecka tidigare.
Men fattade det som hon inte behövde testa sig efter 1/11 eftersom hon var fullvaccinerad så behövde hon inte testa sig och hon kände sig frisk innan koferensen.Det är därför det är så viktigt att man stannar hemma om känner sig sjuk eller har symtom.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men fattade det som hon inte behövde testa sig efter 1/11 eftersom hon var fullvaccinerad så behövde hon inte testa sig och hon kände sig frisk innan koferensen.Det är därför det är så viktigt att man stannar hemma om känner sig sjuk eller har symtom
Är det väldigt svårt att hålla sig till trådens ämne?
Du kan skicka mig ett PM om du känner det så väldigt angeläget.
 
P Pin skrev:
Ja och jag har funderat hela morgonen på varför det skulle vara ok att ”tvinga” folk att testa sig, men inte att vaccinera sig,

Det är ju inget absolut tvång att vaccinera sig någonstans, men mer eller mindre konsekvenser av att inte göra det. Ska vi då ha obligatorisk testning? Inte för att jag tror det är farligt att testa sig, men jag tror inte heller att det är farligt att vaccinera sig.
Oavsett vad så är väl en test säkrare än vaccinering?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Oavsett vad så är väl en test säkrare än vaccinering?
Å andra sidan kan man ju behöva testa sig många fler gånger. Småbarnsföräldrar blir ju ofta förkylda 1-2 gånger i månaden.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Å andra sidan kan man ju behöva testa sig många fler gånger. Småbarnsföräldrar blir ju ofta förkylda 1-2 gånger i månaden.
Så är det men om man vill vara säker på att inte vara smittbärare så vinner testningen.
 
Redigerat:
Nissens
M mickef skrev:
Så är det men man vill vara säker på att inte vara smittbärare så vinner testningen.
Då föredrar jag vaccineringen. Man minskar risken för att få smittan, och även att sprida den. ”Good enough” i hela EU.

Sitter just nu i en stad i sydeuropa, man får visa vaccinationsintyget flera ggr om dagen. På hotellet, på restauranger etc… hade inte varit kul utan det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.