296 963 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ok, i detta fallet missförstod jag dig då. Men inlägget du svarade på pratade faktiskt inte om specifikt el-bilar utan om självkörande bilar.Maskintok skrev:
Det spelar egentligen ingen roll. I en fossilbil finns en generator som laddar batteriet men den drivs förstås av förbränningsmotorn, så bensinförbrukningen kommer öka.
Och på precis samma sätt som du i en fossilbil har en bränslemätare så har en elbil en laddnivåmätare.
Förarna kommer med andra ord inte bli mer förvånade när batteriet är tomt än när tanken är tom i en bil med förbränningsmotor.
Tja, allt är ju relativt. Jämfört med att köra bil är ju en elcykel mycket bättre både för miljö och klimat. Det går ju liksom inte att argumentera mot, eller hur?R Rkarlsson skrev:
Det går ju alltid att köra argumentet att något annat är bättre eller sämre men då blir ju aldrig något uträttat. Bättre att göra lite än inget alls tycker i.a.f. jag.
Jajemän all elektronik ökar på förbrukningen.. Vilket det även gör i en elbil..R RoAd skrev:Ok, i detta fallet missförstod jag dig då. Men inlägget du svarade på pratade faktiskt inte om specifikt el-bilar utan om självkörande bilar.
Det spelar egentligen ingen roll. I en fossilbil finns en generator som laddar batteriet men den drivs förstås av förbränningsmotorn, så bensinförbrukningen kommer öka.
Och på precis samma sätt som du i en fossilbil har en bränslemätare så har en elbil en laddnivåmätare.
Förarna kommer med andra ord inte bli mer förvånade när batteriet är tomt än när tanken är tom i en bil med förbränningsmotor.
Men det är dock inget fossilt bränsle som skall till för att kunna fortsätta bara el..
Men mitt inlägg var just över att det finns de som inte insett detta... tro mig..
Jag får varje år när det blir kallt åka och hjälpstarta bilar för att bilägarna har haft fläkten, acn, radion mm igång medans de handlat... När de kommer ut så är batteriet tomt...
Det är detta jag ville belysa... Att det inte blir skillnad i en eldriven bil...
Nu körde du ju just det argumentet självR RoAd skrev:Tja, allt är ju relativt. Jämfört med att köra bil är ju en elcykel mycket bättre både för miljö och klimat. Det går ju liksom inte att argumentera mot, eller hur?
Det går ju alltid att köra argumentet att något annat är bättre eller sämre men då blir ju aldrig något uträttat. Bättre att göra lite än inget alls tycker i.a.f. jag.
Men visst är det så..
Om alla skulle ta ett eller flera steg mot miljövänligt så skulle det göra skillnad... Men det gäller att det är i allt...
Det är
Teslan skickar ett meddelande i appen och säger att acn varit igång länge. Jodå.. det är REDAN skillnad på detta. Vår andra bil vägar ha igång acn när batteriet är lågt.Maskintok skrev:Jajemän all elektronik ökar på förbrukningen.. Vilket det även gör i en elbil..
Men det är dock inget fossilt bränsle som skall till för att kunna fortsätta bara el..
Men mitt inlägg var just över att det finns de som inte insett detta... tro mig..
Jag får varje år när det blir kallt åka och hjälpstarta bilar för att bilägarna har haft fläkten, acn, radion mm igång medans de handlat... När de kommer ut så är batteriet tomt...
Det är detta jag ville belysa... Att det inte blir skillnad i en eldriven bil...
Allvetare
· Östergötland
· 4 161 inlägg
Du lär få hjälpstarta även elbilar i framtiden då även de är beroende av ett laddat 12v-batteri för att kunna framförasMaskintok skrev:Jajemän all elektronik ökar på förbrukningen.. Vilket det även gör i en elbil..
Men det är dock inget fossilt bränsle som skall till för att kunna fortsätta bara el..
Men mitt inlägg var just över att det finns de som inte insett detta... tro mig..
Jag får varje år när det blir kallt åka och hjälpstarta bilar för att bilägarna har haft fläkten, acn, radion mm igång medans de handlat... När de kommer ut så är batteriet tomt...
Det är detta jag ville belysa... Att det inte blir skillnad i en eldriven bil...
Vår bil övervakar 12 volten och laddar vid behov även när bilen är avstängd så klart.S Styrman_jansson skrev:
Men visst har 12volten dött i teslan, men eftersom man inte behöver 200 ampere för att dra en startmotor så är det lätt fixat med ett 12 volt batteri
se där..Forlowt skrev:
kan ju hända att det är barnen som sitter kvar själva.. Men det är ju som det är..
Men om batteriet är lågt... Och du är på väg till fjällen... Då är det väl ungefär samma situation som den jag beskrev... Bara det att den fossila motorn kan man antingen byta batteriet på plats eller starta motorn och låta generatorn göra jobbet...
lite jobbigare med att behöva hitta sovplatser över natten medans bilen laddas... Eller tänker jag fel.. på ditt inlägg..?
suck jaha... Hade hoppats på att slippa detta..S Styrman_jansson skrev:
Det var 20 st i veckan i fjol... Men det kanske man får ta när man bor efter en riksväg som leder till fjällen.... Och man är mekaniker med verkstad...
"Tja, allt är ju relativt. Jämfört med att köra bil är ju en elcykel mycket bättre både för miljö och klimat."R RoAd skrev:
"Det går ju liksom inte att argumentera mot, eller hur?"
"Det går ju alltid att köra argumentet att något annat är bättre eller sämre men då blir ju aldrig något uträttat."
Bättre att göra lite än inget alls tycker i.a.f. jag.
invändning vet jag inte.. Men det är iallafall lite kul.. ena gången så går det inte att argumentera emot... andra går det alltid att köra det argumentet
Maskintok skrev:se där..
kan ju hända att det är barnen som sitter kvar själva.. Men det är ju som det är..
Men om batteriet är lågt... Och du är på väg till fjällen... Då är det väl ungefär samma situation som den jag beskrev... Bara det att den fossila motorn kan man antingen byta batteriet på plats eller starta motorn och låta generatorn göra jobbet...
lite jobbigare med att behöva hitta sovplatser över natten medans bilen laddas... Eller tänker jag fel.. på ditt inlägg..?
Fattar inte hur det ska bli ett problem, är bilen igång så är den igång den övervakar batteri hela tiden. Fan även fossilbilar varnar när volten blir låg i batteriet. Jag hade ett dåligt batteri på min Audi 2011 och den börja stänga av system för att spara in.
Du förstår att elbil också har en 12 laddare så den mäter 14.4 volt när bilen är igång, då är den inte beroende av 12volten. Vilket innebär att antingen så kommer det någon och räddar mig eller så startar jag bilen med ett batteri från en skruvdragare eller något haha.
Starta en gammal v70 med mitt 18volt Bosch batteri så allt går om man är lite modig
Nä det visste jag inte.. Då jag inte är ägare av en elbil eller mekaniker av dessa..Forlowt skrev:Fattar inte hur det ska bli ett problem, är bilen igång så är den igång den övervakar batteri hela tiden. Fan även fossilbilar varnar när volten blir låg i batteriet. Jag hade ett dåligt batteri på min Audi 2011 och den börja stänga av system för att spara in.
Du förstår att elbil också har en 12 laddare så den mäter 14.4 volt när bilen är igång, då är den inte beroende av 12volten. Vilket innebär att antingen så kommer det någon och räddar mig eller så startar jag bilen med ett batteri från en skruvdragare eller något haha.
Starta en gammal v70 med mitt 18volt Bosch batteri så allt går om man är lite modig
jag trodde de var som de flesta andra eldrivna maskiner jag skruvat på..
ett batteri som driver allt eller bara en funktion..
Edit... dessa bilar jag skrivit om var inte igång i motorn... Men alla elfunktioner var det
Nä men så vitt jag vet har många moderna bilar ett övervakningssystem, vissa väljer kanske att ignorera?Maskintok skrev:Nä det visste jag inte.. Då jag inte är ägare av en elbil eller mekaniker av dessa..
jag trodde de var som de flesta andra eldrivna maskiner jag skruvat på..
ett batteri som driver allt eller bara en funktion..
Edit... dessa bilar jag skrivit om var inte igång i motorn... Men alla elfunktioner var det
Du skulle nog behövt uppleva en simpel elbil, behöver inte vara Tesla men kanske även en.
Vart bor du ? Jag kommer plockar upp dig direkt
Marike skrev:Jag har inget emot eldrivet. Men det finns fortfarande problem som behöver lösas. Vad gör man om man får soppatorsk med en elbil? Ringer bärgaren som i bästa fall kommer inom 2tim? En ottobil tar man fram reservdunken och fyller på. Vad får ni för känslor när skruvdragaren, gräsklipparen mm lägger av efter halva jobbet och ni inte har bytesbatterier? satan perkula skit och elände. Och då sitter man som regel inte i sjön.
Hade det inte varit för anskaffningskostnaden hade jag kunnat tänka mig solceller, (fristående från elnätet), som laddar ett fordon. Men jag har inte de pengarna, eller kontakter som någon här tydligen har då han påstod att alla har råd.
Jag har för övrigt haft både truck och skoter som gick på el. De skrotades p g av batterikostnad, jag försökte skänka bort dem utan framgång, helt enkelt för dyrt. Möjligen sjunker priserna radikalt i framtiden, just nu är det orimligt dyrt.
Det finns precis som du skriver inte utbyggd laddinfrastruktur i hela landet, och att få ”soppatorsk” är inget man önskar. Det positiva med Elfordon är att vi har el överallt i Sverige så möjligheterna att ladda finns. Sen är det inte särskilt roligt att stå 12+ Timmar vid ett 10A uttag för att komma vidare. Det finns idag ett brittiskt företag vars affärsmodell är att ta fram ”reservdunkar” till elfordon https://www.zipcharge.global/S Styrman_jansson skrev:Marknaden inte bara dras, den är redan där. Jag har inte sett någon elbil som inte har li-jon batterier de senaste 3-4 åren…
Jag kör elbil men gör det främst av ekonomiska skäl. Miljömässigt så tror jag produktion och hantering av batterier kommer bli nästa stora miljöproblem. Det är återigen ändliga resurser vi använder oss av som vi måste bli bättre på att återvinna. Med det sagt så säger jag inte att det kommer bli ett värre miljöproblem
än vad förbränningsbilar är idag…
Skulle ekonomi inte vara en faktor i spelet skulle jag köra förbränningsbil, gärna med en rejäl pjäs under huven ( tänk V12). För att minska miljöpåverkan skulle jag istället köra betydligt mindre. Tycker många elbilar saknar karaktär och är mer bara en förpackning elektroniska ”features” där man glömt bort vad det innebär att köra bil…
Om man är rädd för räckviddsångest så kan jag tipsa om:
https://abetterrouteplanner.com
Där kan du, förutom att välja en specifik bilmodell, även ställa in väderförhållanden, extralast och hur mycket laddning du vill ha kvar vid ankomst. Där får man även se hur man ska optimera laddningen för att spendera så kort tid som möjligt vid laddstationen.
För den intresserade kan man få en överblick över Sveriges tillgängliga laddare via https://uppladdning.nu/Map.aspx
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder