297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag är inte främmande för det. Jag ser säkerhet på vägarna som viktigare än individernas rätt att nöjesåka.S Styrman_jansson skrev:Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?
Jag kan faktiskt tänka mig att det i en inte alltför avlägsen framtid kommer att vara ett krav på vissa vägar. Exempelvis större motorvägar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Sett med skygglappar en ganska bra tanke. Men sedan var vi tillfällen när det kan gå att rädda en potentiellt farlig situation genom att minska avståndet till bilen framför eller kanske till och med klämma sig in mellan två bilar på en tvåfilig väg.Marike skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
Sen har vi det här med halka och även vattenplaning. Bilen måste då konstant på något sätt bedöma aktuell bromssträcka med hänsyn till väggreppet.
Det senaste har jag faktiskt varit med om och gjort själv. Det var en mindre lastbil bakom som pga halka inte fick stopp på bilen vid ett rödljus. Jag lyckades i sista sekund och med hjärtat i halsgropen klämma in fronten på min bil mellan två filer/bilar och undvek med en halvmeters marginal att få last bilen i baken.
Låter som du missat att tesla faktiskt undviker faran på de sätt som är lämpliga, den kan även accelerera om den är på väg att bli påkörd bakifrån.S Styrman_jansson skrev:
Nej har inte druckit alls.. har du?R RoAd skrev:Det kan ju vara en väldigt bra funktion i en situation där det plötsligt dyker upp ett hinder framför bilen. Exempelvis ett barn som rusar ut i vägen. Reaktionstiden är i praktiken noll i ett sådant system jämfört med människans ca 200ms.
Så nej, inte för att jag vill det.
Är det fler, liknande, saker som du inte heller vill ha? ABS, antisladd? Lane assist vågar jag inte ens fråga om
Du skrev i #275: "självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..? sluta kör överhuvudtaget..."
Jag frågade i #303: "Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd."
Du svarar något superluddigt i #334
Varpå jag återigen i #342 frågar: "Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder"
Då svarar du helt plötsligt, i #346: "vet jag inte att jag har skrivit.. har inte uttryckt mig alls i den frågan.."
Har det blivit för många Arboga idag eller
Men nej jag svarade på ett inlägg..
Och om man nu inte vill styra eller bromsa själv... Så tycker jag att man bör låta bli att köra bil överhuvudtaget.
Nej jag vill inte ha självbromsande..
Om andra vill det, kul för dem... Där av frågan..
har du jobbat som bilmekaniker?
Isåfall skulle du vetat varför inte mekaniker tycker om sensorer...
Det är redan verklighet i många bilar, bl.a. min, redan idag. Aktiverar jag automatisk avståndshållning så följer bilen framförvarande fordons hastighetsförändringar och jag behöver inte riskera att hamna för nära för att det plötsligt började gå långsammare.Marike skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
Skulle alla bilar använda den tekniken skulle den "gummibandseffekt" som ofta uppstår med många bilar på rad kunna minskas eller helt elimineras.
S Styrman_jansson skrev:Sett med skygglappar en ganska bra tanke. Men sedan var vi tillfällen när det kan gå att rädda en potentiellt farlig situation genom att minska avståndet till bilen framför eller kanske till och med klämma sig in mellan två bilar på en tvåfilig väg.
Sen har vi det här med halka och även vattenplaning. Bilen måste då konstant på något sätt bedöma aktuell bromssträcka med hänsyn till väggreppet.
Det senaste har jag faktiskt varit med om och gjort själv. Det var en mindre lastbil bakom som pga halka inte fick stopp på bilen vid ett rödljus. Jag lyckades i sista sekund och med hjärtat i halsgropen klämma in fronten på min bil mellan två filer/bilar och undvek med en halvmeters marginal att få last bilen i baken.
Det där hade ju varit roligare om bilarna i hela bilden kommunicera med varandra, alla kan röra sig som ett, din bil hade fått sig från bilen bakom långt innan du själv insett något... Kanske kanske i en inte allt för avlägsen framtid så får vi se något sånt
skrev jag det?R RoAd skrev:
eller har ni lyckats att missförstå något som inte är skrivet.. grattis...
Annars var det under körning jag avsåg..
Och ni undrar om det är jag som druckit...
hur vill ni att jag ska tolka den frågan?
trams eller påhopp?
Maskintok skrev:
Haha har du kommit till insikt och frågar andra hur du bör reagera, äntligen fattar du att ditt egna sätt inte fungerar så bra kanske du behöver några sensorer som rengör sig själv.
Ok, ska jag tolka det som att du är mot alla dylika hjälpmedel i bilar? Det ska vara svårt och en utmaning att manövrera sitt fordon? En riktig karl reder sig själv eller något i den stilen?Maskintok skrev:Nej har inte druckit alls.. har du?
Men nej jag svarade på ett inlägg..
Och om man nu inte vill styra eller bromsa själv... Så tycker jag att man bör låta bli att köra bil överhuvudtaget.
Nej jag vill inte ha självbromsande..
Om andra vill det, kul för dem... Där av frågan..
har du jobbat som bilmekaniker?
Isåfall skulle du vetat varför inte mekaniker tycker om sensorer...
Jag är glad att de flesta inte delar din åsikt utan välkomnar säkerhetshöjande funktioner. Jag hade exempelvis inte velat köra en bil idag som saknar ABS och antisladd.
Hur blir batteriet tomt om fordonet körs och generatorn m.a.o. laddar det?Maskintok skrev:
Nä inte alls.. Men på den nivån som ni läser och tolkar.. Så verkar nästan det behövas både det ena och det andra...Forlowt skrev:
Haha jag gillar dig för jag tänker att du skriver mycket med glimten i ögat... Men ibland undrar jag om du är helt seriös eller om du bara vill retas.Maskintok skrev:
Jag läser vad du skriver men du skriver inte vad du menar verkar det som, det eller så vinklar du allt i efterhand för att det ska passa ditt argument.