297 100 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Och i praktiken sker inte det förrän sista kolkraftverket har stängts ... eller hur ..?AndersMalmgren skrev:
Jag brukar säg att jag bytt bränsle, från bensin till kol.
El är kanske inte rätt lösning för 100% av transportbehovet i världen. Men ju fler som kan lösa sina transporter på ett miljövänligare sätt än idag bättre chanser finns det att de sista få procenten även på lång sikt kan lösa en del av sitt transportbevov baserat på bränslen i flytande form i en förbränningsmotor. Antingen för att omständigheterna kräver det eller i rena entusiastfordon.
Och alla kommer inte köpa elbil nästa vecka... men om några år lär en stor andel av nyförsäljningen vara elbilar med batterier eftersom de är tillräckligt bra för väldigt stor andel av nybilsköparna.
Och alla kommer inte köpa elbil nästa vecka... men om några år lär en stor andel av nyförsäljningen vara elbilar med batterier eftersom de är tillräckligt bra för väldigt stor andel av nybilsköparna.
Ok. Lite som höginkomsttagare som ska rädda världen genom att köpa ekologisk mat?Forlowt skrev:
Ska vi göra något åt världsproblemen så behövs det lagar och regler.
Individuella val och goda gärningar må vara hjärtansvärda men det är knappast vad som räddar världen.
Svårt att förstå hur det handlar om höginkomsttagare. Jag är inte en höginkomsttagare t.ex. jag känner dock inte att jag räddar världen för jag äger en elbil, jag är långt ifrån en miljömupp men elbil är grymt skön att köra, resten är en god bonus.Huddingebo skrev:
Menar du att man ska skita i att göra något fram tills det kommer lagar och regler, svårt att förstå vad du menar ?
Så det är allt eller inget ?
Jag menar att det inte spelar någon större roll för omvärlden om några rika i Sverige eller ens Europa köper ekomat eller köper en ny bil som går på el.Forlowt skrev:Svårt att förstå hur det handlar om höginkomsttagare. Jag är inte en höginkomsttagare t.ex. jag känner dock inte att jag räddar världen för jag äger en elbil, jag är långt ifrån en miljömupp men elbil är grymt skön att köra, resten är en god bonus.
Menar du att man ska skita i att göra något fram tills det kommer lagar och regler, svårt att förstå vad du menar ?
Så det är allt eller inget ?
Allt för många lever utan extra resurser och har tomt på kontot när månaden är slut.
När lagar och regler kommer som får den breda massan att göra bra val ur ett miljö och klimatperspektiv så kommer saker att betyda något.
Själv kommer jag gladeligen att köpa en elbil när kalkylen visar plus.
Att EU slutar importera råolja från skurkländer som Mellanöstern, Ryssland etc ser jag som mycket positivt!
Problemet med elbilar (vad gäller klimatomställningen) är att införandet iofs minskar användningen av olja, men elen produceras mest med kol, så det blir ju bara att vi byter en fossil energi mot en annan fossil energikälla.
Kolla detta diagram, och inse att det är tänkt att vi på 10-15 år ska få bort nästan 80% av världens energiproduktion, helst byta ut den till annan - om det finns en chans att det går.
Ni inser kanske problemet:
Det här är 2013, det ser nästan lika ut idag, andelen Renewable har minskat lite, andelen kärnkraft har ökat något. I absoluta tal har Renewable ökat, men fossil energi har ökat ännu mer de senaste 8 åren, så andelen förnyelsebar energi har alltså minskat.
Kolla detta diagram, och inse att det är tänkt att vi på 10-15 år ska få bort nästan 80% av världens energiproduktion, helst byta ut den till annan - om det finns en chans att det går.
Ni inser kanske problemet:
Det här är 2013, det ser nästan lika ut idag, andelen Renewable har minskat lite, andelen kärnkraft har ökat något. I absoluta tal har Renewable ökat, men fossil energi har ökat ännu mer de senaste 8 åren, så andelen förnyelsebar energi har alltså minskat.
Jo det finns grävmaskiner i Aitik med flera ställen som går på el...fast då har de elkabel till maskinenForlowt skrev:
Bara som ett exempel. Teslabilar har vanligen drygt 7100st 18650-celler i sitt batteripack. Retailpris per cell ligger på ungefär en hundring. Så 710.000krMaskintok skrev:hörde att det var tusan inte billigt att byta batteri i dessa...
nästan så att man undrar... är det så att när dessa är slut så ska man ekonomiskt sätt köpa ny bil... ...
klart köper alla nya bilar så går ju svensk bilprovning miste om en massa pengar...
Då alla äldre bilar inte används eller till och med är förbjudna.. Men är det så miljövänligt med slit och släng metoden
...
Dock tar ovan exempel ej hänsyn till mängdrabatt på battericeller eller arbetskostnaden för renovering av batteripacket.
Då får de kanske snart upp ögonen att det är halva priset i Sverige:C Carl.Alm skrev:
https://www.batterikungen.se/batteri/18650-batterier/samsung-inr18650-15q-1-500-mah-18-a.html
Eller mellan 1,5$ och 3$ per styck
https://detail.en.china.cn/provide/p102947045.html
Bra...då kan jag fortsätta köra diesel, har aldrig flugitgalento skrev:Ser man på Naturskyddsföreningens hemsida står det :
Beräkningar från Chalmers och Naturvårdsverket konstaterar att svenskarnas totala flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen. Enligt forskare på Chalmers riskerar utsläppen från flyget att bli större än Sveriges totala officiella utsläpp redan år 2040 om inte effektiva klimatstyrmedel införs för flyget.
Vanliga frågor om flygets klimatpåverkan - Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)
Så flygtrafiken är ju ett stort problem också , men fokuset ligger ofta på fordonstrafiken.
Folk måste ju kunna ta sej till sina jobb för att tjäna sitt uppehälle och dra in skattekronor
men många kanske kunde strunta i resan till Thailand t.ex för att dra sitt strå till stacken.
En bekant berättade att han cyklade till jobbet för han tänker på miljön men reagerar inte på
att de charterresor han gör varje år också belastar miljön med utsläpp via flyget.
Men det är bra att man tittar på nya tekniker för att minska utsläpp i miljön. I Holland
t.ex byggs ju bilar om till gasdrift men om det är bättre för miljön är ju osäkert.
Så klart att det inte spelar stor roll, det påstår jag inte alls att det gör. Och som sagt jag är inte så miljömedveten men dom förändringar man kan göra, kan man göra. Jag förstår din poäng och håller med om att en liten del känns obetydlig och det är den när man resonerar så också..Huddingebo skrev:Jag menar att det inte spelar någon större roll för omvärlden om några rika i Sverige eller ens Europa köper ekomat eller köper en ny bil som går på el.
Allt för många lever utan extra resurser och har tomt på kontot när månaden är slut.
När lagar och regler kommer som får den breda massan att göra bra val ur ett miljö och klimatperspektiv så kommer saker att betyda något.
Själv kommer jag gladeligen att köpa en elbil när kalkylen visar plus.
Att EU slutar importera råolja från skurkländer som Mellanöstern, Ryssland etc ser jag som mycket positivt!
Jag skulle inte komma billigare undan med motsvarande bil med fossilmotor, bränslet skulle göra att det tippar över för mig. Kör dock inte mycket ca 1500mil.