297 224 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Så för att vissa bor på landsbygden och är mer eller mindre tvungen att flytta sig med bil.. Så ska stadsborna slippa undan medans landsbygden får ta smällen... jaha samma agenda Som vanligt.... suck...Mikael_L skrev:
Kan tycka att det borde vara tvärtom..
Att ni stadfolk skulle få betala mer för att få använda resten av landets vägar isåfall... Det är samma sak, men spegelvänt..
Har du någon aning om hur skörd av vall och spannmål går till ?Forlowt skrev:Men kontentan är att det går inte att köra stora maskiner på el för att gräset blir dåligt och det vet du för att du testat eller för att du kan se in i framtiden ? Eller du kanske greppar efter strå nu
Fossilt är inte lösning, det är ett problem som ska lösas. Eldrift är en del i en lösning inte ett helt pussel detta hade vetat om du haft koll.
Den kunskapen är nog ytterst begränsad..P Peter787 skrev:
Men det många glömmer är hur lång tid en förare kan få sitta för att slå en vall eller tröska... Där finns inga genvägar vad det gäller att spara energi eller tid.. det tar och kräver de det kräver.....
Sedan att behöva vänta medans batteri ska laddas eller byta traktor är frågor om kapital.. har man verkligen råd med 3-4 traktorer när en elbil kostar rejält med pengar..
Vad kostar en traktor, med batteridrift i storleken ca 210 hk... Den vanligaste storleken på motor effekt inom jordbruket?
En normal fossil driven kostar ca 2.4 miljoner utrustad.. listpris..
Har Sveriges bönder råd med detta utan att det påverkar oss alla andra negativt vad det gäller varukostnader?
Nä allt kommer att ytterligare stiga i pris och det är ingen bra sak alls...
Samma som landsbygdens befolkning då..Mikael_L skrev:
Om nu inte de subventionerad beskattning..
Men då förlorar ju staten och det går inte..
Finns ingen vinnare på detta..
Volkswagen eup(el) 18,7kwh tj.vikt 1214kg tot.vikt 1500kgMarike skrev:
Volkswagen up (Bensin) tj.vikt 992kg tot.vikt 1380
206kg skillnad
Volkswagen golf (bensin) tj.vikt1300kg tot.vikt 1700kg
Volkswagen e golf (el) tj.vikt 1605kg tot.vikt 2023kg
300kg skillnad
Ja det varierar nog mycket. 5-600 kg som jag skrev läste jag på internet, kan dessvärre inte hitta tillbaka, tror det var vi bilägare.A Alexn72 skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Oj vad många sidospår du kommer med.Marike skrev:Vad för framtida kostnader avser du? Sedan vågar jag påstå att förbränningsmotorn har varit och är ett verktyg för utveckling. Stoppa all trafik och se var vi hamnar. Visst är det gulligt med häst o vagn men klarar transportbehovet gör det inte. Det blir inte ett batteri tillverkat utan förbränningsmotor.
Det krävs en mjuk övergång. Kan dra parallell till att den miljövänliga hötter mot Kina för att de använder kol och slår sig själva för bröstet för att de sätter upp solceller, ( som kommer från Kina, framställda med hjälp av kol ).
Är det co2 det handlar om måste skogar bevaras och utökas även om alla kör elbil. Världens befolkning har på 50 år fördubblats, om 50 år har den gjort det igen. Syre måste betraktas som en råvara, utan co2 blir det ingen syre.
Nog har förbränningsmotorn eldat på utvecklingen.
Tänk vad sjukvården i Sverige hade gått arbetslös om de slapp hantera de 7-8000 personer varje år som till slut dör i förtid av vår dåliga luft. Koldioxidutsläppen som ökar klimatförändringarna är astronomiska från biltrafiken, notan kommer framtidens människor få ta. De extremt billiga biltransporterna vi har idag har gjort så att handeln koncentrerats till köplador utanför städerna, inte bara har det i många fall helt dödat cityhandeln men det har också utarmat landsbygden då inte en kotte längre handlar "på byn". Varenda villamatta som rullas ut utanför städerna idag är byggda utifrån att familjen som bosätter sig där har bil, dessa områden tillsammans med köpladorna har tuggat i sig tusentals hektar prima åkerjord som vi aldrig får tillbaks. Buller i tätorterna och även på landsbygden där stora vägar går orsakar stress och sjukdomar.
Privatbilismen är det största lurendrejeriet som näringslivet har sålt på oss människor. Lurade av glättiga bilder av bilar i motljus, bombarderade av reklam i tidningar, magasin och tv-kanaler som handlar om bilen som livsstil, bilen som fritidsintresse eller sportredskap. Glatt lägger folk en femtedel eller fjärdedel av sin inkomst på ett rullande vardagsrum som orsakar död och förruttnelse.
Ja det verkar ekonomiskt och miljövänligt!A Alexn72 skrev:
Betala 3 st c körkort, utbildaren kör med dieselmotorer.
Köpa in 3 st lastbilar för att frakta 1,5-2,5 ton på 2-3 gånger i veckan.
Ska dom dessutom pendla med dom till och från arbetsplatsen resterande dagar eller ska jag köpa in 3 st elbilar med.
Vänligen kom tillbaks i verkligheten och inse att elbilar idag kan inte lösa allt.
Tror att det är bättre att vi satsar nån krona på miljön i Indien, syd Afrika och några länder till.
Idag säljs i stort sett alla bilar/lastbilar som utrangeras i Sverige pga ålder, miljökrav, vägavgifter och vägskatt till dessa länder och Sverige slår sig för bröstet och skryter med sin miljöpolicy.
Så det är lite som vanligt skicka skiten söder över och skryt med hur bra vi tar hand om miljön.
Marike skrev:
Marike skrev:
Stämmer. Alexn72 exempel var dåliga, varken UP el Golf i elutförande har i närheten samma räckvidd som sina bensinutföranden.Marike skrev:
Man kan ju inte jämföra äpplen o päron.
Självklart blir det så, buset får ju hålla sig i bebyggda områden framöver och på tider då farbror blå haft möjlighet att ladda sitt fordon.Maskintok skrev:
Bilisterna kan vänta sig att avskaffas. På lite längre sikt och oavsett drivmedel.
Folk måste hitta andra sätt att leva. Tyvärr drabbar det ju landsbygden värst om inte rejäla förändringar sker. Justeringar av skatter här och bidrag där kommer inte funka. Det är en rejäl omställning av samhället och livsstilar som krävs. Allt kommer att bli dyrare och framförallt det som drar energi. Öl borde kunna vara hur billigt som helst! Finns ingen anledning att det skall bli eländigt bara för att tid och ev pengar spenderas på andra sätt. Det kan man bara tro om man är övertygad om att ens skitliv är förträffligt.
Folk som älskar bilar lider av stockholmsyndrom. Att sitta i bilen varje dag är ett skitliv. Det är bara det att det är ett måste som samhället ser ut och därför övertalar man sig att det är bra. Som bilist är man dessutom extremt subventionerad, att tro annat visar på total förvirring.
Det okynneskörs otroligt mycket bil för att det är för billigt och service/infrastruktur genererar mer och mer bilkörning. Landet har planerats om med ett fåtal centraliserade butiker etc. Hur många butiker har lagts ner och centraliserats sedan 50-talet? Hur många cyklar till jobbet längre. Förr cyklade gubbarna mil till fabriken åren om. Dagens veklingar tycker det är för jobbigt eller så har arbetsplatsen flyttats 4 mil längre bort för att det var möjligt när det var billigt med bil.
Det är bara att göra om och göra rätt. Det kan ske någorlunda smärtfritt eller katastrofmässigt i sista sekund. De som tror att teknik eller ännu mera subventioner skall rädda bilismen tror fel. Det är en tidsfråga. För de få verkligen samhällviktiga sektorerna kan undantag göras. Kan odling inte lösas utan fossildrivmedel är det nog helt ok att köra dieseltraktor.
Folk måste hitta andra sätt att leva. Tyvärr drabbar det ju landsbygden värst om inte rejäla förändringar sker. Justeringar av skatter här och bidrag där kommer inte funka. Det är en rejäl omställning av samhället och livsstilar som krävs. Allt kommer att bli dyrare och framförallt det som drar energi. Öl borde kunna vara hur billigt som helst! Finns ingen anledning att det skall bli eländigt bara för att tid och ev pengar spenderas på andra sätt. Det kan man bara tro om man är övertygad om att ens skitliv är förträffligt.
Folk som älskar bilar lider av stockholmsyndrom. Att sitta i bilen varje dag är ett skitliv. Det är bara det att det är ett måste som samhället ser ut och därför övertalar man sig att det är bra. Som bilist är man dessutom extremt subventionerad, att tro annat visar på total förvirring.
Det okynneskörs otroligt mycket bil för att det är för billigt och service/infrastruktur genererar mer och mer bilkörning. Landet har planerats om med ett fåtal centraliserade butiker etc. Hur många butiker har lagts ner och centraliserats sedan 50-talet? Hur många cyklar till jobbet längre. Förr cyklade gubbarna mil till fabriken åren om. Dagens veklingar tycker det är för jobbigt eller så har arbetsplatsen flyttats 4 mil längre bort för att det var möjligt när det var billigt med bil.
Det är bara att göra om och göra rätt. Det kan ske någorlunda smärtfritt eller katastrofmässigt i sista sekund. De som tror att teknik eller ännu mera subventioner skall rädda bilismen tror fel. Det är en tidsfråga. För de få verkligen samhällviktiga sektorerna kan undantag göras. Kan odling inte lösas utan fossildrivmedel är det nog helt ok att köra dieseltraktor.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Angående sidospår osv... koldioxid kontra "vår dåliga luft" och att privattrafik är det största problemet.T tompaah7503 skrev:Oj vad många sidospår du kommer med.
Nog har förbränningsmotorn eldat på utvecklingen.
Tänk vad sjukvården i Sverige hade gått arbetslös om de slapp hantera de 7-8000 personer varje år som till slut dör i förtid av vår dåliga luft. Koldioxidutsläppen som ökar klimatförändringarna är astronomiska från biltrafiken, notan kommer framtidens människor få ta. De extremt billiga biltransporterna vi har idag har gjort så att handeln koncentrerats till köplador utanför städerna, inte bara har det i många fall helt dödat cityhandeln men det har också utarmat landsbygden då inte en kotte längre handlar "på byn". Varenda villamatta som rullas ut utanför städerna idag är byggda utifrån att familjen som bosätter sig där har bil, dessa områden tillsammans med köpladorna har tuggat i sig tusentals hektar prima åkerjord som vi aldrig får tillbaks. Buller i tätorterna och även på landsbygden där stora vägar går orsakar stress och sjukdomar.
Privatbilismen är det största lurendrejeriet som näringslivet har sålt på oss människor. Lurade av glättiga bilder av bilar i motljus, bombarderade av reklam i tidningar, magasin och tv-kanaler som handlar om bilen som livsstil, bilen som fritidsintresse eller sportredskap. Glatt lägger folk en femtedel eller fjärdedel av sin inkomst på ett rullande vardagsrum som orsakar död och förruttnelse.