Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman.
OK, då har jag missuppfattat dig. Man får nämligen intrycket av dina inlägg att du inte tycker att det är någon större ide att vaccinera folk för att få ner smittspridningen.

• Gilla
mickef
  • Laddar…
M mickef skrev:
Hur många måste vaccinera sig med det för att flockimmunitet ska uppstå?
Därom tvistar det lärde men för äkta flockimmunitet där alla smittkedjor självdör (R<1) och helt utan restriktioner i samhället är det många. Förmodligen mellan 90 och 100 %. Men kanske vi aldrig når dit.

Det finns goda möjligheter att kommande vaccin speciellt framtagna för de aktuella virusmutationerna kan göra situationen bättre och skyddet mer långvarigt.

Till vidare få vi leva med att vaccinet minskar smittan och risken att bli svårt sjuk högst väsentligt,

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman.
Knappast, varför skall hela samhället anpassa sig till några som frivilligt utsätter sig för risken att bli svårt sjuka??

De får självklart ta konsekvenserna av sitt egna beslut.

Känns märkligt att du tycker att alla skall anpassa sig efter de som själva valt att strunta i sina medmänniskor genom att inte vaccinera sig.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad?
Det är väl ingen som har påstått att smittade inte ska låta bli att smitta andra, oavsett om de är vaccinerade eller inte. Däremot så innebär vaccinationen att man mer sällan blir smittad så det får ner smittspridningen.

Ja, det vore inte lagligt att ha kvar en massa restriktioner när relativt få blir sjuka och det är relativt låg belastning på sjukvården.

Vet inte vad du menar med "botemedel".
Nu får du skärpa dig. Du kan inte hoppa in i en diskussion och antyda att jag har uttryckt åsikter som passar dina uppfattningar om icke likatänkande.
Jag tror inte att du behöver googla botemedel.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det rör på sig även vad det gäller att identifiera vilka som drabbas svårt eller ej och varför, något som måste betecknas som väldigt viktig forskning:
[länk]

Det är ett extremt snabbt forskningsområde just nu. Det är också ganska enkelt att nå resultat. Man gör ett gentest på en grupp människor som drabbats av en sjukdom "vad som helst" och jämför resultaten mot en kontrollgrupp. Inte sällan ser man då att ett antal gener är inblandande som ger större eller mindre risk .

Det som gör det lite mer komplicerat att det ofta är väldigt måna gener inblandade vilket gör osäkerheten på individnivå större.

Det är tex teoretiskt möjligt för någon att ha samma genuppsättning som bröderna i artikeln men ytterligare en förändring någon annanstans som kanske tar bort risken eller iaf minskar risken.

Nissens Nissens skrev:
Knappast, varför skall hela samhället anpassa sig till några som frivilligt utsätter sig för risken att bli svårt sjuka??

Känns märkligt att du tycker att alla skall anpassa sig efter de som själva valt att strunta i sina medmänniskor genom att inte vaccinera sig.
Tycker du att en smittbärare av Covid 19 inte behöver ta hänsyn till sina medmänniskor?

B b8q skrev:
OK, då har jag missuppfattat dig. Man får nämligen intrycket av dina inlägg att du inte tycker att det är någon större ide att vaccinera folk för att få ner smittspridningen.
Det enda jag har försökt få svar på är hur mycket vaccinet reducerar smittspridning. Jag tror att det är för tidigt att dra slutsatser redan nu men förstår att det är så till en viss grad. Vaccinets fördelar mot svår sjukdom verkar vara väl dokumenterat, i fall du trodde att jag inte delar den uppfattningen också.

Nissens
M mickef skrev:
Tycker du att en smittbärare av Covid 19 inte behöver ta hänsyn till sina medmänniskor?
Som sagt, de som struntar i att vaccinera sig har inte ägnat en tanke åt sina medmänniskor, så varför skulle de själva förtjäna extra omtanke?

De som har vaccinerat sig har redan tagit ett ansvar för både sig och sina medmänniskor.

Så, nej jag har ingen empati alls för de som valt att inte vaccinera sig, det är ett val de själva har gjort, och vill de inte bli smittade så får de väl hålla sig undan helt enkelt.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, de som struntar i att vaccinera sig har inte ägnat en tanke åt sina medmänniskor, så varför skulle de själva förtjäna extra omtanke?

De som har vaccinerat sig har redan tagit ett ansvar för både sig och sina medmänniskor.

Så, nej jag har ingen empati alls för de som valt att inte vaccinera sig, det är ett val de har gjort, och vill de inte bli smittade så får de väl hålla sig undan helt enkelt.
Jag hoppas att du är ensam om att hysa såna åsikter.

• Gilla
  • Arg
Angiiez och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Jag hoppas att du är ensam om att hysa såna åsikter.
Det kan jag garantera att jag inte är. Även landets ledning tycker så eftersom de tar bort restriktionerna.

Du tycker att alla skall ta hänsyn och hålla avstånd för de som valt att utsätta sig för risken att bli svårt sjuk? Varför då?

Nissens Nissens skrev:
Det kan jag garantera att jag inte är. Även landets ledning tiycker så eftersom de tar bort restriktionerna.
Undrar hur många vaccinerade smittbärare som går omkring och letar ovaccinerade i samhället. Med hjälp av landets ledning tycker man kanske att man gör en samhällstjänst och ser till att alla får antikroppar..

Nissens
M mickef skrev:
Undrar hur många vaccinerade smittbärare som går omkring och letar ovaccinerade i samhället. Med hjälp av landets ledning tycker man kanske att man gör en samhällstjänst och ser till att alla får antikroppar..
Det är nog ingen som bryr sig faktiskt. Inte mer än hur de som valt att inte vaccinera sig ignorerar sina medmänniskor.

Varför skall vaccinerade behandla ovaccinerade bättre än vad de ovaccinerade behandlar sina medmänniskor?

Pandemin är de ovaccinerades pandemi.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är nog ingen som bryr sig faktiskt. Inte mer än hur de som valt att inte vaccinera sig ignorerar sina medmänniskor.

Varför skall vaccinerade behandla ovaccinerade bättre än vad de ovaccinerade behandlar sina medmänniskor?

Pandemin är de ovaccinerades pandemi.
Menar du vad du skriver eller är du förblindad av hat mot ovaccinerade.

• Gilla
  • Haha
Angiiez och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jag tror du missuppfattade.

Självklart skall även vaccinerade sjuka personer stanna hemma och isolera sig. Likväl som du får magsjuka eller vilken annan smittsam sjukdom som helst.

Jag får vibben av ditt svar att det är okej att springa runt om du som vaccinerad blir förkyld eller får covid. Vilket fallet så inte är.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.