Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Jag skriver under listan på de som fått hjärtmuskelinflammation av Moderna dos 1.
Ingen trevlig upplevelse även om det inte ledde hela vägen till myokardit. Trodde jag fick hjärtattack här hemma. Dagarna upp till det så har det varit yrsel, svettningar, småkänningar i bröstet och svårt att andas till och ifrån. Så pass att jag fick stanna bilen en dag och ringa efter ambulans.

Läkarna gick igenom mig igår på akuten och kollade specifikt efter myokardit som kunde avfärdas tack och lov. Men hade jag levt på som vanligt nån dag eller två till så kanske infektionen hade satt sig betydligt mer än den hann göra nu.

Sängliggande hela dagen idag och vila nån vecka framåt innan fysisk ansträngning.

När man idag då får se att man drar tillbaka Moderna just pga myokardit så blir man smått förbannad. Varför ha de inte varit tydligare med att informera oss om detta? Jag är inte född 91, men inte långt ifrån.

• Ledsen
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pennybridge skrev:
Jag skriver under listan på de som fått hjärtmuskelinflammation av Moderna dos 1.
Ingen trevlig upplevelse även om det inte ledde hela vägen till myokardit. Trodde jag fick hjärtattack här hemma. Dagarna upp till det så har det varit yrsel, svettningar, småkänningar i bröstet och svårt att andas till och ifrån. Så pass att jag fick stanna bilen en dag och ringa efter ambulans.

Läkarna gick igenom mig igår på akuten och kollade specifikt efter myokardit som kunde avfärdas tack och lov. Men hade jag levt på som vanligt nån dag eller två till så kanske infektionen hade satt sig betydligt mer än den hann göra nu.

Sängliggande hela dagen idag och vila nån vecka framåt innan fysisk ansträngning.

När man idag då får se att man drar tillbaka Moderna just pga myokardit så blir man smått förbannad. Varför ha de inte varit tydligare med att informera oss om detta? Jag är inte född 91, men inte långt ifrån.
Hur hade du velat att det skulle informeras mer om denna biverkan?
För informerats har det, tidningar har skrivit om det i samband med att det har utretts och 1177 skriver om det i samband med covidvaccinering och möjliga biverkningar.

Sen är myokardit och hjärtmuskelinflammation samma sak så vitt jag vet.

J
P pennybridge skrev:

Tråkigt att höra! Hoppas att du mår bättre snart!

Du blev alltså inte diagnosticerad med myokardit (hjärtmuskelinflammation) eller perikardit (hjärtsäcksinflammation)? Eller missförstår jag? Obehagligt oavsett.

Just angående myokardit så har det ju varit lite brus om det senaste veckorna, men det var väl först nu det kom fler rapporter som stärkte sambandet gissar jag. Jag får intrycket av att FoHM agerat rätt snabbt här.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur hade du velat att det skulle informeras mer om denna biverkan?
För informerats har det, tidningar har skrivit om det i samband med att det har utretts och 1177 skriver om det i samband med covidvaccinering och möjliga biverkningar.

Sen är myokardit och hjärtmuskelinflammation samma sak så vitt jag vet.
Myokardit är fullutvecklad inflammation av hjärtmuskeln ja. Men du kan ha en mindre infektion och då klassas det inte som myokardit. Myokardit då är det 6 månader sängliggande med behandlning enligt läkaren jag träffade. Så jag har haft tur.

Jag hade önskat att det hade varit tydligare. Beviseligen då jag inte fått veta något om att sådana risker finns. Det minsta de skulle kunnat göra är att berätta för mig att "Eftersom vi ser att du tränar så ska du tänka på att inte träna på minst en vecka, annars finns risk för hjärtinflammation!"... I mitt fall sa hon "ta det lugnt med träningen nån dag"... Det känns inte direkt som att man behöver ta det allvarligt. Men hade hon sagt som första alternativet så hade jag tänkt till 3ggr innan jag åkte och tränade.

Det gäller att vara övertydlig med sådana risker anser jag.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Tråkigt att höra! Hoppas att du mår bättre snart!

Du blev alltså inte diagnosticerad med myokardit (hjärtmuskelinflammation) eller perikardit (hjärtsäcksinflammation)? Eller missförstår jag? Obehagligt oavsett.

Just angående myokardit så har det ju varit lite brus om det senaste veckorna, men det var väl först nu det kom fler rapporter som stärkte sambandet gissar jag. Jag får intrycket av att FoHM agerat rätt snabbt här.
Precis. Läkaren sa att det var en påbörjad infektion som sannolikt satt sig på hjärtmuskulaturen. Men blodprovet visade inte övriga spår av myokardit. Hon beordrade sängliggande hela dagen och så ligga lågt med träning och fysisk aktivitet minst en vecka.

Hon nämnde till mig att det var pågående utredningar i flera länder kring just detta så de tar det allvarligt. Vilket de alltid gör när det är smärtor i hjärtat. Men de har iallafall haft kunskap länge på sjukhuset om detta. Media har väl först nu i dagarna börjat surra om det.

Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte om att några hundra får hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation varje år, och då oftast pga. någon infektion?
Covid är en sån infektion som kan ge upphov till de inflammationerna.
Mot dumheten kämpade även gudarna förgäves.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jonobe skrev:
Redan i juni skrev Läkemedelsverket att det var en pågående utvärdering för båda vaccinerna och det är ju flera veckor sen Norge beslutade att 12-15 år bara skulle vaccineras med en dos för att minska risken.

Däremot skriver Läkemedelsverket idag att det har kommit ny info där man ser att det är en skillnad mellan de två vaccinerna så det är väl den som Fohm har reagerat på.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
K
Är detta mer förekommande hos något specifikt vaccin? Vad man kan se idag?

K Krux skrev:
Är detta mer förekommande hos något specifikt vaccin? Vad man kan se idag?
Moderna främst, men även Pfizer har visat det bla i USA.

Fairlane
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Mot dumheten kämpade även gudarna förgäves.
Jag tror det här är det första inlägget som jag håller med om. Vad som är vad däremot är jag mer tveksam om vi är ense om.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
P pennybridge skrev:
Myokardit är fullutvecklad inflammation av hjärtmuskeln ja. Men du kan ha en mindre infektion och då klassas det inte som myokardit. Myokardit då är det 6 månader sängliggande med behandlning enligt läkaren jag träffade. Så jag har haft tur.

Jag hade önskat att det hade varit tydligare. Beviseligen då jag inte fått veta något om att sådana risker finns. Det minsta de skulle kunnat göra är att berätta för mig att "Eftersom vi ser att du tränar så ska du tänka på att inte träna på minst en vecka, annars finns risk för hjärtinflammation!"... I mitt fall sa hon "ta det lugnt med träningen nån dag"... Det känns inte direkt som att man behöver ta det allvarligt. Men hade hon sagt som första alternativet så hade jag tänkt till 3ggr innan jag åkte och tränade.

Det gäller att vara övertydlig med sådana risker anser jag.
Så om jag förstår dig rätt; trots att du hade bröstsmärta, yrsel, andningsproblem och de andra symtomen du berättar om så fortsatte du träna och köra på som vanligt?

Jag beklagar att detta drabbade dig, men om du lyssnat på din kropp och tagit det lite lugnt och vilat när du fick symtom hade du sannolikt sluppit. Hoppas du blir återställd snart.
Tänk på att lyssna på kroppen och starta lugnt. Om det tar emot så vänta mer än en vecka, hur man läker varierar mellan individer.

(Fö är det inte 6 mån i sängen vid myokardit. Det är 6 mån utan att träna och kraftigt anstränga sig. Bara så ingen tror något annat.)

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Så om jag förstår dig rätt; trots att du hade bröstsmärta, yrsel, andningsproblem och de andra symtomen du berättar om så fortsatte du träna och köra på som vanligt?

Jag beklagar att detta drabbade dig, men om du lyssnat på din kropp och tagit det lite lugnt och vilat när du fick symtom hade du sannolikt sluppit. Hoppas du blir återställd snart.
Tänk på att lyssna på kroppen och starta lugnt. Om det tar emot så vänta mer än en vecka, hur man läker varierar mellan individer.

(Fö är det inte 6 mån i sängen vid myokardit. Det är 6 mån utan att träna och kraftigt anstränga sig. Bara så ingen tror något annat.)
Nej. Jag lyssnade på sjuksköterskan som vaccinerade mig. Hon sade att jag kunde träna efter 2 dagar. Jag tränade sent dag 2 med låg intensitet. Det var efter detta saker eskalerade.

Apropå biverkningar så kan ju det här kanske vara intressant som ett inspel.

Gissa vilket läkemedel det här handlar om?
Textlista över biverkningar av ett läkemedel indelad i vanliga, mindre vanliga, sällsynta och mycket sällsynta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
timmelstad timmelstad skrev:
Apropå biverkningar så kan ju det här kanske vara intressant som ett inspel.

Gissa vilket läkemedel det här handlar om?
[bild]
Ipren kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.