817 480 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Ja, jag läste det inlägget helt fel ser jag nu. Så mina svar efter det har förstås varit konstiga. Tack för påpekandet.BirgitS skrev:
Till er jag svarat utifrån att jag läste platt jord så får jag ju till viss del be om ursäkt.
@mickef måste dock fortfarande vara tydligare
Ber om ursäkt men jag trodde att du skulle upptäcka misstaget själv.R RoAd skrev:
De första som ska få sin tredje dos är de som vaccinerades i december förra året, så cirka 10 månader verkar vara en bra gissning. För oss andra kan det kanske bli lite längre intervall.K Krux skrev:
Min förhoppning är att det ska gå att kombinera vaccinering mot covid-10 med vaccinering mot säsongsinfluensan varje höst. Det vore praktiskt och enkelt för mig.
Okej okej då har man ju en gissning iaf. sen får man väl hoppas att vaccinen kanske blir mer utvecklade i framtiden och kanske håller längre.P pmd skrev:De första som ska få sin tredje dos är de som vaccinerades i december förra året, så cirka 10 månader verkar vara en bra gissning. För oss andra kan det kanske bli lite längre intervall.
Min förhoppning är att det ska gå att kombinera vaccinering mot covid-10 med vaccinering mot säsongsinfluensan varje höst. Det vore praktiskt och enkelt för mig.
ja du det hade varit väldigt praktiskt för mig med att kombinera det
Nu när restriktionerna har släppts så kommer dom vaccinerade springa ut på klubbarna, krama vänner och släktingar m.m och inte hålla avstånd och efter ett tag kommer det rapporteras in en massiv ökning av smittade Covid-19 fall och gissa vem som kommer att få skulden för detta? Jo, dom ovaccinerade
Blev du inlagd på sjukhus?Om han var kärnfrisk borde han inte hamna på intensiven utan han borde haft någon infektion vid tillfället.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det var 9 månader för några dagar sen som vaccineringen påbörjades och det verkar ha varit lite tveksamt skydd den senaste månaden för de äldsta. De äldsta har ju inte så bra immunsystem samt tål även lindrig sjukdom dåligt så det är ju inte riktigt jämförbart med resten av befolkningen så en längre tid generellt som du är inne på. Sen när behovet av en ny dos finns beror ju också på hur det går med smittspridning och utveckling av nya varianter.P pmd skrev:
Det kommer ju uppdaterade vacciner framöver, dvs. gjorda med utgångspunkt i andra varianter, och även vacciner som är gjorda på andra sätt, t.ex. avdödat virus. Man kan ju t.ex. hoppas att smittspridningen blir så pass låg att det blir just ingen risk alls under sommaren så att det kan räcka med en dos varje höst även om det bara blir bra skydd i 8 månader.K Krux skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Varför tror du att ovaccinerade unga inte kommer att gå på klubb osv. när många av dem tycker att covid är inget att bry sig om och vaccinet är farligt?T tank77 skrev:
Ovaccinerade bryr sig ju inte om att de jobbar inom äldreomsorgen och riskerar att smitta de mest sårbara så att de dör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Covid är en infektion så mycket riktigt hade Nissens kollega en infektion när han skrevs in på intensiven.V växelventil skrev:
19 % av alla som har fått intensivvård under pandemin har inte haft någon känd riskfaktor.
Nej, både jag och kollegan var som sagt kärnfriska innan.V växelventil skrev:
Jag åkte på lunginflammation och kollegan råkade värre ut.
Jag är ledsen om det inte stämmer med din verklighet, det kan ju bero på att den inte stämmer med den vi andra lever i.
Verkligheten har jag båda fru och syster som jobbar på covid 19 avdelningar och finns inte någon som inte har bakomliggande sjukdomar eller infektion i kroppen som hamnat på deras avdelningar.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Naturligtvis har de som blir inlagda pga. att de har covid en infektion i kroppen. Så vad menar du?V växelventil skrev:
Och det är alltså inte sant. Enligt min och även kollegans läkare.V växelventil skrev:
Jag blev genomgången på Sahlgrenska sjukhuset och de hittade inget onormalt värde förutom att de kunde se att jag hade en ktaftig infektion i kroppen. Enda symtomet förutom väldigt hög feber jag hade var att jag känt ömhet vid revbenen i sidan. Till slut sade läkaren att han ville lägga in mig, men innan slutgiltigt beslut så ville han göra en lungröntgen. Den visade att jag fått lunginflammation och kunde därefter åka hem med en antibiotikakur. Det blev ytterligare en kur innan det var över.
Eftersom dessa två fallen inte stämmer med det du påstår så är det hittepå du håller på med, oklart varför…
Redigerat:
Herregud vad du svamlar, klart det finns människor utan riskfaktorer som hamnar på sjukhus. För övrigt är inte folk som t.ex. har högt blodtryck att betrakta som särskilt sjuka... de lever ju som vem som helst och betraktar sig i regel som friska om de inte har flera andra sjukdomar.V växelventil skrev: