H Hallerudsbo skrev:
Va på E6 i Norge.
Var med i norska tidningen idag.
Helt lovlig transport mena chauffören när Vg intervjuade honom.
Jag tror ju det är större risk att stapeln kalvar än att släpet välter.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
H
K Kirre2 skrev:
Jag tror ju det är större risk att stapeln kalvar än att släpet välter.
tror jag med.
Hoppar lite så pallarna flyttat sig så bandet blir löst sen kalvar det ihop

Skip6711 Skip6711 skrev:
För att truckföraren inte pallade!! köra två gånger eller dela stapeln på höjden?
Men får de verkligen plats fler staplar ? Det är ju inte Eupallar som står på.

25pallar a 141mm + 700mm lasthöjd så hamnar vi på 4,2m ungeffär. Lägre än en lastbil men den är å andra sidan halvmetern bredare också. 100pallar a 20kg +minst 600kg vagn blir ett rejält lass, 2,6ton.
Även om inte banden slackar så blir hävarmen enorm när varje stapel på 500kg vill välta framåt . Slarvigt räknat 3500mm/400mm x 500kg skulle ge 4375kg som sliter i 2 band dvs ungeffär 2200kg som rycker 600kilos lastöglor (sitter det på min vagn av samma typ) rakt upp. Nu är det ingen fast last så man kan inte riktigt räkna så men det ger en fingervisning vad som händer när man drar ett band rakt upp över lasten och inte snedsträvar framåt-bakåt.
Hade man vridit pallarna 90° och ställt 2 staplar i bredd. Typ 2x3 staplar , snedsträvat och försökt få lasten homogen genom att surra ihop staplarna hade det haft en chans att bli ett ok lass. Kanske tagit av lämmarna om det vart tight på bredden.

P Prodigys skrev:
E det verkligen sveriges regler som begränsar dom bilarna i sverige?
Det krävs BE-kort. Jag kan dra 750 kg med min 3,9 tons Suburban, med BE-kort och 50 mm kula så hade jag kunnat dra 5400 kg.

Är totalvikten över 3500 så är maxlast på släpet 750 kg.

5400kg på en 50mm kula, det trodde jag inte gick i EU.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Igår lastade jag ett gallersläp med avsågade buskar som jag ställde in i vagnen vertikalt för att spara volym. Topparna tittade ut ovanför gallret med 3-4 dm.
Sedan kom beriden polis (på en BMW), stoppade mig och förklarade att jag inte hade säkrat lasten. För den upplysningen ville han även ha 1500 kr i böter.
Snopen man blir...

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Det kanske var lite nitiskt, å andra sidan vet han ju inte var du kör och på motorvägen är det ju sådant som tar en flygtur om du inte säkrar med tex ett lastnät

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Igår lastade jag ett gallersläp med avsågade buskar som jag ställde in i vagnen vertikalt för att spara volym. Topparna tittade ut ovanför gallret med 3-4 dm.
Sedan kom beriden polis (på en BMW), stoppade mig och förklarade att jag inte hade säkrat lasten. För den upplysningen ville han även ha 1500 kr i böter.
Snopen man blir...
Spännde du ner buskarna med band i kärran? Om inte håller jag med. Det är så många som bara hivar ner växtligheter i gallersläp och tror på att de stannar där.
Men faktum är att en del tappar längs vägen till tippen.

Jag drar alltid band om allting, har extra breda till grenar och buskar så det trycks ner och stannar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
nikasp
R Rkarlsson skrev:
Spännde du ner buskarna med band i kärran? Om inte håller jag med. Det är så många som bara hivar ner växtligheter i gallersläp och tror på att de stannar där.

Jag drar alltid band om allting, har extra breda till grenar och buskar så det trycks ner och stannar.
Jag tycker att man ska ha lastnät, kostar ju inte många kronor och känns bäst så inget flyger i någons framruta eller ännu värre, på en motorcyklist.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att man ska ha lastnät, kostar ju inte många kronor och känns bäst så inget flyger i någons framruta eller ännu värre, på en motorcyklist.
Det funkar det med. Bara man spänner åt så att inte mer än enstaka löv kan lämna. Men har sett senaste veckorna folk som har grenar som sticker rakt upp ur kärran både bakåt och åt sidorna, utan spännband. Inte riktigt okej tycker jag.

Löv och övrig växtlighet jag inte kan spänna med band lägger jag i säckar =) Har ingenstans att lägga det i trädgården så brukar bli en 50-60 säckar varje höst.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
5400kg på en 50mm kula, det trodde jag inte gick i EU.
Jag stavar väl 60 mm hur jag vill! :)

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:

Jag brukar spara lite plåtskräp, skivskräp, mattor eller liknande som jag kan slänga på toppen och låsa ner allt med. Vi donar så mycket i huset så det blir ändå 2-3 vändor till tippen varje månad.

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag stavar väl 60 mm hur jag vill! :)
Det tycker jag du gör rätt i eftersom du även behöver stava BE som "C" för att få köra något som väger 3900kg....:)

• Haha
  • Gilla
Runesrör och 4 till
  • Laddar…
Var ute på ett jobb häromdagen och körde förbi den här ett antal gånger.
Den stod orörd nästan hela dagen innan de hade lyckats lossa lasten (av limträbalkar vad jag kunde se)
Lastbil med öppen bakdörr där limträbalkar lossats, står parkerad på industrigård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.