H
Nej men har Sverige haft 50 mm kula som tål 3,5 ton så länge då?

norge har vart bättre där vad man får dra.
 
H
MathiasS MathiasS skrev:
En nyare amarok drar 3,5ton även här. Skulle förvåna mig om det är några avsevärda skillnader även om det förstås är möjligt givet att ni (antar jag) inte använder EU typgodkännanden.
vet att Sverige har det nu med men Norge har haft det i ganska många år.
Tidigare hilux fick bara dra 3,2 ton
 
Det borde inte vara någon teknisk skillnad i vad bilen får dra. Däremot har säkert Norge enklare körkortsregler än den svenska EU-anpassade 'B96' behörigheten och införandet av den som bara gjorde att dragvikten för vanliga dödliga med B-kort minskade för de flesta bilar.
 
H
Norge har infört b96 med.
Men för att ta e kort i Norge så krävs bara uppkörning likt b96 i Sverige.
Ingen teori alls
 
H Hallerudsbo skrev:
Nej men har Sverige haft 50 mm kula som tål 3,5 ton så länge då?

norge har vart bättre där vad man får dra.

ja så har det varit länge.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fler spännband löser inte den höga tyngdpunkten. Stödhjul;) eller två staplar med pallar gör det mer stadigt.
Det är klart att höjden också är ett problem, tillsammans med surrningen (förlitar sig på friktion i för stor utsträckning).

Det går ju att lasta lägre, så varför inte göra det.
 
S
H Hallerudsbo skrev:
Norge har infört b96 med.
Men för att ta e kort i Norge så krävs bara uppkörning likt b96 i Sverige.
Ingen teori alls
Så då borde den norska motsvarigheten till den här tråden vara ännu värre om ingen teori krävs för e-kort i Norge. :crysmile:
 
H
S sinuslinus skrev:
Så då borde den norska motsvarigheten till den här tråden vara ännu värre om ingen teori krävs för e-kort i Norge. :crysmile:
4200 kr betala vi för e kort nyss.
du ska gå 2 kurser, en för lastsäkring och en för körning av kärra.
Sen uppkörning.
Ingen teori.

du ska bara veta vad mycke skit som kör runt.
Ingen besiktning på släp heller.
Går så mycket dårligt efter vägen utan ljus och dårliga bromsar.
Dock upplever jag norskar att dom stroppar fast väldigt bra för dom är rädda för böter, eller prickar på körkortet.
Böterna är ganska höga här.
Och polisen är ganska vakna på att stoppa släp
 
Med 'ingen teori' menas alltså att man visst läser relevant teori som har med E-behörigheten att göra. I Sverige måste man ju av någon konstig anledning läsa om exakt samma teori som för B-kortet man nyss tagit plus lite extrafrågor som har med last att göra.
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
H
Du går kurs där dom visar hur man stroppar och kör tror dom är ca 2 timmar totalt
Men inget prov och allt endast mot e.
Sen uppkörning
 
useless useless skrev:
samma teori som för B-kortet man nyss tagit
Nyss? Tala för dig själv unge man. ;) Vi är nog en och annan här där B-kortet inte togs "nyss" direkt... :cry:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
1991 är väl bara ett par-tre år sedan? Har jag missat nåt?
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart att höjden också är ett problem, tillsammans med surrningen (förlitar sig på friktion i för stor utsträckning).

Det går ju att lasta lägre, så varför inte göra det.
För att truckföraren inte pallade!! köra två gånger eller dela stapeln på höjden?
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Kunde ju saxat pallarna så hade det reducerat höjden en bit.
 
A
Skip6711 Skip6711 skrev:
För att truckföraren inte pallade!! köra två gånger eller dela stapeln på höjden?
"Inte pallade" fyndigt, medvetet eller inte! :)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.