MathiasS MathiasS skrev:
Det tycker jag du gör rätt i eftersom du även behöver stava BE som "C" för att få köra något som väger 3900kg....:)
Finns det inte något med gamla körkort som gör att man får köra tyngre fordon? Gammalt BE får man ju dra tyngre med.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det tycker jag du gör rätt i eftersom du även behöver stava BE som "C" för att få köra något som väger 3900kg....:)
Hur tänker du då?
Du kan köra en BE trailerdragare med totalvikt på runt 12-13 ton. Grymt smidiga ekipage. Även en del nya brödbilar har en ”boggie” som egentligen är en trailer. Skåpet och den sista axeln går att koppla av men det görs i praktiken inte. Det gör att du klarar dig med BE istället för C på lappen.
 
Fairlane
altaxis altaxis skrev:
Hur tänker du då?
Du kan köra en BE trailerdragare med totalvikt på runt 12-13 ton. Grymt smidiga ekipage. Även en del nya brödbilar har en ”boggie” som egentligen är en trailer. Skåpet och den sista axeln går att koppla av men det görs i praktiken inte. Det gör att du klarar dig med BE istället för C på lappen.
Men det bygger väl på att det trots allt är en dragbil på max 3,5 ton och så ett släp bakom?
Dragbil på 3,9 ton får man inte köra med BE kort.
 
altaxis altaxis skrev:
Hur tänker du då?
Du kan köra en BE trailerdragare med totalvikt på runt 12-13 ton. Grymt smidiga ekipage. Även en del nya brödbilar har en ”boggie” som egentligen är en trailer. Skåpet och den sista axeln går att koppla av men det görs i praktiken inte. Det gör att du klarar dig med BE istället för C på lappen.
Som @Fairlane säger så har ju BE-dragbilarna fortfarande en totalvikt på 3500kg, för själva dragbilen. Annars är det inte längre en personbil/lätt lastbil och får inte köras på B-kort. Att dessa bilar sedan har en annan maximal dragvikt tack vare sin konstruktion och att de har vändskiva och inte dragkrok är något helt annat. Dvs, hög tågvikt men totalvikten på bilen är fortfarande max 3500kg.

Titta tex på regnr på bilarna på bild här. Alla har en totalvikt under 3500kg av de jag kollade.

https://betrailer.se/produkter/dragbilar/
 
P Prodigys skrev:
Finns det inte något med gamla körkort som gör att man får köra tyngre fordon? Gammalt BE får man ju dra tyngre med.
Det gäller vad jag vet bara PB Klass 2, dvs husbilar, men det är inte den regeln som gör att man kan dra en sk BE-trailer med "gammalt" BE, det är det faktum att det gamla BE't inte har en begränsning på släpvagnens totalvikt på 3500kg som nya körkort har.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Som @Fairlane säger så har ju BE-dragbilarna fortfarande en totalvikt på 3500kg, för själva dragbilen. Annars är det inte längre en personbil/lätt lastbil och får inte köras på B-kort. Att dessa bilar sedan har en annan maximal dragvikt tack vare sin konstruktion och att de har vändskiva och inte dragkrok är något helt annat. Dvs, hög tågvikt men totalvikten på bilen är fortfarande max 3500kg.

Titta tex på regnr på bilarna på bild här. Alla har en totalvikt under 3500kg av de jag kollade.

[länk]
Jaha, du tänkte så…
Ja det har du helt rätt i, dragbilen kan så klart inte väga mer. Jag läste lite snabbt…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Två lastbilar transporterar en gigantisk trädstam längs en väg vid varningsskylten "KEEP LEFT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Finns det inte något med gamla körkort som gör att man får köra tyngre fordon? Gammalt BE får man ju dra tyngre med.
Hittade faktiskt en Scania på blocket, dubbeldäckare på rätt många ton, numera husbil. Med B-kort taget före 19960601 fär man faktiskt köra en 20 tons buss. Har ett visst intresse att köpa den.
 
Men då får den väl inte vara reggad som buss...
 
Den är reggad som personbil, 15,1 m lång och 4,25 meter hög.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är undantaget som finns för personbil klass 2, husbil. Finns ingen totalviktsbegränsning där för äldre B.
 
Fairlane
Ett fullständigt galet undantag. Man bör inte kunna få köra en buss med B-kort, bara för att den råkar vara registrerad som husbil. På samma sätt förstår jag inte varför det är ok att köra 3,5 ton bil med 10 ton släp, men inte 3,7 ton bil med 1 ton släp
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt förstår jag inte varför det är ok att köra 3,5 ton bil med 10 ton släp, men inte 3,7 ton bil med 1 ton släp
Kanske därför att alla regler som innehåller någon form av "vikt" och någon form av "behörighet" är mer eller mindre totalt obegripliga, speciellt om ordet "släp" dessutom finns med. :surprised: Personligen är jag inte säker på att jag någonsin dragit ett släp där allt varit 100 procent lagligt... :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske därför att alla regler som innehåller någon form av "vikt" och någon form av "behörighet" är mer eller mindre totalt obegripliga, speciellt om ordet "släp" dessutom finns med. :surprised: Personligen är jag inte säker på att jag någonsin dragit ett släp där allt varit 100 procent lagligt... :oops:
Kör du inte olastat till besiktningen?
 
F fribygg skrev:
Kör du inte olastat till besiktningen?
Besiktningen??? De släp jag brukar dra fungerar ändå... Nej bara en halvsanning det där men då jag inte äger något släp själv utan bara lånar/hyr så är besiktning inte aktuellt för mig. Att det "alltid" är ett "nytt och okänt" släp som dras gör det dessutom ännu svårare att hålla rätt på alla regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.