4 261 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop
Ok låt säga att jag skulle köpa en diff probe, kanske en sådan här: DP10007 https://m.banggood.com/Micsig-DP100...MHz+70V-Oscilloscope-Probe-Kit-p-1776361.htmlA anis16 skrev:
Hur använder jag då den? Jag förstår att en diff prob istället för att mäta skillnaden mellan probe tip och jord kan en diff probe mäta skillnad mellan vad som helst såsom mellan nollan och fas. Är det rätt uppfattat?
Gör användandet av en sådan min mätning säker? Hur skulle jag göra en sådan mätning?
Ett (billigt) alternativ till allting är kanske annars att skaffa en billig transformator tex. 230vac till 12 vac t.ex. denna https://www.clasohlson.com/se/Nätadapter-12-V-AC-830-mA/p/Pr510169000. Om jag då bara klipper sladden borde det l vara säkert att mäta mellan de två sladdarna. Vågformen är väl densamma oavsett ... ? Och det skulle då bara vara 12 vac istället för 230 vac
Kör på ditt andra alternativ nätadaptern det är riktigt bra och tillräckligt i ditt fall med den mätningen. En riktig diffprob är dyr och att använda diverse halvmesyrer som ovan är inte vettigt. Vill du komplettera din mätutrustning är en strömtång/prob som nämndes tidigare något du kan ha mer nytta av.P pota skrev:Ok låt säga att jag skulle köpa en diff probe, kanske en sådan här: DP10007 [länk]
Hur använder jag då den? Jag förstår att en diff prob istället för att mäta skillnaden mellan probe tip och jord kan en diff probe mäta skillnad mellan vad som helst såsom mellan nollan och fas. Är det rätt uppfattat?
Gör användandet av en sådan min mätning säker? Hur skulle jag göra en sådan mätning?
Ett (billigt) alternativ till allting är kanske annars att skaffa en billig transformator tex. 230vac till 12 vac t.ex. denna [länk]. Om jag då bara klipper sladden borde det l vara säkert att mäta mellan de två sladdarna. Vågformen är väl densamma oavsett ... ? Och det skulle då bara vara 12 vac istället för 230 vac
Och det är ofarligt att mäta mellan trådarna ut från nätadaptern precis som du tänker är det bara i häradet några tiotals volt där och ingen refererar direkt till jord.
Det har ett antal gånger hänt att tekniker/ingenjörer som är ute i arbetet i högspänningsanläggningar har gjort helt fel. Minst en tågingenjör har stuckit in kroppsdelar i det utrymme där det finns 15 kV när avtagaren är uppe.M magost77 skrev:På labbet brukar vi ha en special nätsladd med bruten jordledare för att fixa dessa situationer.
Nackdelen med den sladden är då att du kan råka ha kvar en farlig potential på skåpet utan att
det märks förrän du tar i det och nåt jordat samtidigt.
Men på labbet får man göra som man vill, då man vet vad man gör
Så nä folk som borde veta bättre har inte kommit hem från arbetet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Det är ju naturligtvis bäst.GK100 skrev:Kör på ditt andra alternativ nätadaptern det är riktigt bra och tillräckligt i ditt fall med den mätningen. En riktig diffprob är dyr och att använda diverse halvmesyrer som ovan är inte vettigt. Vill du komplettera din mätutrustning är en strömtång/prob som nämndes tidigare något du kan ha mer nytta av.
Och det är ofarligt att mäta mellan trådarna ut från nätadaptern precis som du tänker är det bara i häradet några tiotals volt där och ingen refererar direkt till jord.
Dock, ett annat tips jag inte sett i tråden: Om man har respekt för krokodilklämman och dess direkta kontakt med jord (och det skall man ha), och om man ändå måste mäta på farlig spänning så är det en bra idé att ta bort krokodilklämmorna från proberna och mäta differentiellt med två prober istället. Dvs ställ in oscilloskopet att visa CH1-CH2.
Om man bara behöver en vågform och har två kanaler (som är fallet här) så går det. Men om man behöver två separata vågformer, så krävs naturligtvis ett fyrkanaligt oscilloskop, så det plockar snabbt på.
Ja där är ett till bra sätt att utnyttja vad man har tillgängligt. Trots att jag är ganska van vid alla typer mätningar i elkretsar händer det att man är nära att göra en lapsus och smälla med krokodilen.
Det och mäta spänning med multimetern på strömområdet är nog en erfarenhet de flesta (alla) måste göra någon gång om man sysslar med mätningar.
Det och mäta spänning med multimetern på strömområdet är nog en erfarenhet de flesta (alla) måste göra någon gång om man sysslar med mätningar.
många bra mättips (och delande av dyrköpta erfarenheter – har aaaaldrig hänt mig...) här i tråden!
men nu vet vi väl inte riktigt vad TS vill mäta och studera med oscilloskopet, mer än att det gäller att titta på utgången från någon dimmer – en förutsättning känner vi och det är att dimmerutgången är inte belastad med någon ljuskälla, utan den går olastad
en transformator är ju en större induktans och riskerar att påverka hur dimmerutgången uppför sig – det är ju inte alla dimrar som vill dimma induktiva laster – det vill säga transformatorn kan införa en del artefakter – kanske inga alls (beroende på dimmer) eller artefakter som inte är relevanta för vad som vill studeras
men jag gjorde en enkel uppställning med en vanlig dosdimmer – det blev en Vadsbo krondimmer LD200 avsedd för RC-laster(!) och provade att ansluta en enkel, passiv transformator 230/12 VAC och fick följande oscilloskopbilder:
utgång från dimmern, när den är uppdimmad till max och en helt olastad utgång
nästan sinusvåg och toppspänningar på 325V, inga större konstigheter
utgång från dimmern, nerdimmad till 50% och helt olastad utgång
allt frid och fröjd och som förväntat, så då är det dags att koppla in transformatorn på utgången
utgång från dimmern, nerdimmad till 50% och en transformator ansluten till utgången
hoppla, det uppstod en kraftig transient på dimmerutgången
enligt oscilloskopet påstår det att topparna är på 500 Volt, men det är bara för att de trunkeras till maxvärdet av vad den kan mäta (max plotthöjd)
sekundärsidan på transformatorn med dimmern på 50%
samma kurvform men här ser vi transienten i sin fulla prakt och kan då skatta att den på primärsidan uppgår till ungefär 600 Volt – fullt möjligt att sådana spänningar skulle kunna knäcka dimmern (men den höll)
safety first medan man mäter...
från den ursprungliga frågeställningen vet vi som sagt inte riktigt vad som ska studeras, men med detta lilla exempel är det uppenbart att transformatorn inför ett förändrat beteende utav dimmern och det är kan vara knepigt att dra slutsatser från att titta på [den skapade] vågformen (och i värsta fall kanske förstöra dimmern)
men nu vet vi väl inte riktigt vad TS vill mäta och studera med oscilloskopet, mer än att det gäller att titta på utgången från någon dimmer – en förutsättning känner vi och det är att dimmerutgången är inte belastad med någon ljuskälla, utan den går olastad
en transformator är ju en större induktans och riskerar att påverka hur dimmerutgången uppför sig – det är ju inte alla dimrar som vill dimma induktiva laster – det vill säga transformatorn kan införa en del artefakter – kanske inga alls (beroende på dimmer) eller artefakter som inte är relevanta för vad som vill studeras
men jag gjorde en enkel uppställning med en vanlig dosdimmer – det blev en Vadsbo krondimmer LD200 avsedd för RC-laster(!) och provade att ansluta en enkel, passiv transformator 230/12 VAC och fick följande oscilloskopbilder:
utgång från dimmern, när den är uppdimmad till max och en helt olastad utgång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nästan sinusvåg och toppspänningar på 325V, inga större konstigheter
utgång från dimmern, nerdimmad till 50% och helt olastad utgång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allt frid och fröjd och som förväntat, så då är det dags att koppla in transformatorn på utgången
utgång från dimmern, nerdimmad till 50% och en transformator ansluten till utgången
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hoppla, det uppstod en kraftig transient på dimmerutgången
enligt oscilloskopet påstår det att topparna är på 500 Volt, men det är bara för att de trunkeras till maxvärdet av vad den kan mäta (max plotthöjd)
sekundärsidan på transformatorn med dimmern på 50%
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
samma kurvform men här ser vi transienten i sin fulla prakt och kan då skatta att den på primärsidan uppgår till ungefär 600 Volt – fullt möjligt att sådana spänningar skulle kunna knäcka dimmern (men den höll)
safety first medan man mäter...
från den ursprungliga frågeställningen vet vi som sagt inte riktigt vad som ska studeras, men med detta lilla exempel är det uppenbart att transformatorn inför ett förändrat beteende utav dimmern och det är kan vara knepigt att dra slutsatser från att titta på [den skapade] vågformen (och i värsta fall kanske förstöra dimmern)
Redigerat:
Tack för utförligt svar (och alla andra svar).
Det är mest att det är smidigt vid tillfällen då jag inte har någon ljusutrustning ansluten. Helt enkelt se hur vågformen förändras. Inte mer specifikt än så egentligen. Den ska alltså inte mäta frekvent utan bara någon minut i taget.
Det är inte 100% nödvändigt men kan vara användbart ibland plus att jag inte använt oscilloskop tidigare så ser det som ett bra sätt att bekanta sig lite med instrumentet men jag vill ju gärna inte riskera livet .
Ja vågformen ser ju onekligen ut att vara påverkad av transformatorn. Då kan man ju vara tillbaks till diffprob frågan igen. även om det kanske inte är toppklass men om en sådan här är okej och gör att värdena blir mer korrekta (och framförallt gör mätningen säker) är det en lagom liten summa pengar att lägga för ändamålet:
DP10007
https://m.banggood.com/Micsig-DP10007-Oscilloscope-High-Voltage-Differential-Probe-100MHz+70V-Oscilloscope-Probe-Kit-p-1776361.html
Det är mest att det är smidigt vid tillfällen då jag inte har någon ljusutrustning ansluten. Helt enkelt se hur vågformen förändras. Inte mer specifikt än så egentligen. Den ska alltså inte mäta frekvent utan bara någon minut i taget.
Det är inte 100% nödvändigt men kan vara användbart ibland plus att jag inte använt oscilloskop tidigare så ser det som ett bra sätt att bekanta sig lite med instrumentet men jag vill ju gärna inte riskera livet .
Ja vågformen ser ju onekligen ut att vara påverkad av transformatorn. Då kan man ju vara tillbaks till diffprob frågan igen. även om det kanske inte är toppklass men om en sådan här är okej och gör att värdena blir mer korrekta (och framförallt gör mätningen säker) är det en lagom liten summa pengar att lägga för ändamålet:
DP10007
https://m.banggood.com/Micsig-DP10007-Oscilloscope-High-Voltage-Differential-Probe-100MHz+70V-Oscilloscope-Probe-Kit-p-1776361.html
ska börja med att korrigera min slarviga formulering om dimmerns ändrade beteende – jag överskattar uppenbarligen min förmåga till multitasking... – det är ju inte dimmern som har ändrat beteende, utan spänningen på dimmerns utgångssida som förändras och transienterna uppkommer av det tvära bortfallet av matning (bakkantsdimningen) mot induktansen/transformatorn
om diffprob – personligen kan jag tycka att det är lite overkill när nu ditt oscilloskop är batteridrivet och galvaniskt skilt från resten av universum och så länge man ser till att oscilloskopets BNC-jord/krokodilklämma inte kopplas till mätobjektets fas blir ingen beröringbar del av oscilloskopet spänningssatt – men jag har väl tre tankar om diff-proben...
1) i linje med vad som togs upp i ett annat inlägg, vet vi heller inte hur säker den länkade diffproben är för att användas för att hantera nätspänning (enligt svenska/europeiska föreskrifter)
2) den länkade diffproben spänningsmatas via USB-kontakt – oklart för mig om den gör det under gång eller om den bara används för laddning när mätning inte pågår; med enklare konstruktioner borde man löpa risk att få en galvanisk koppling mellan mätspänning och USB-kontakten/sladden... men det har dom kanske löst
3) ett kvarvarande problem är hur diffproben ska anslutas till dimmerutgången/mätobjektet – diffproben kommer med banankontakter, prober och krokodilklämmor, det vill säga samma situation som denna tråden startade med... det går givetvis att klippa bort banankontakterna och montera en stickpropp i stället, och det känns ju lite synd, men gör du inte det är du tillbaka till ruta ett...
vad som är rimligt och rätt väg för dig är svårt att svara på i ett forum, inte minst då vi inte har alla förutsättningar – men något riktigt klockren lösning ser jag inte, utan alla skaver lite
om diffprob – personligen kan jag tycka att det är lite overkill när nu ditt oscilloskop är batteridrivet och galvaniskt skilt från resten av universum och så länge man ser till att oscilloskopets BNC-jord/krokodilklämma inte kopplas till mätobjektets fas blir ingen beröringbar del av oscilloskopet spänningssatt – men jag har väl tre tankar om diff-proben...
1) i linje med vad som togs upp i ett annat inlägg, vet vi heller inte hur säker den länkade diffproben är för att användas för att hantera nätspänning (enligt svenska/europeiska föreskrifter)
2) den länkade diffproben spänningsmatas via USB-kontakt – oklart för mig om den gör det under gång eller om den bara används för laddning när mätning inte pågår; med enklare konstruktioner borde man löpa risk att få en galvanisk koppling mellan mätspänning och USB-kontakten/sladden... men det har dom kanske löst
3) ett kvarvarande problem är hur diffproben ska anslutas till dimmerutgången/mätobjektet – diffproben kommer med banankontakter, prober och krokodilklämmor, det vill säga samma situation som denna tråden startade med... det går givetvis att klippa bort banankontakterna och montera en stickpropp i stället, och det känns ju lite synd, men gör du inte det är du tillbaka till ruta ett...
vad som är rimligt och rätt väg för dig är svårt att svara på i ett forum, inte minst då vi inte har alla förutsättningar – men något riktigt klockren lösning ser jag inte, utan alla skaver lite
1) För maximal säkerhet bör nog jorden på utgången till oscilloscopet anslutas till skyddsjord. Det får man automatiskt med de flesta "bänk-oscilloscop" som ansluts till ett jordat uttag, men med ett handhållet oscilloscop får det ordnas på ett annat sätt.
2) Den länkade proben verkar inte ha något batteri, utan drivs hela tiden från USB-anslutningen. Galvanisk koppling mellan mätsida och oscilloscop/USB-sida finns hela tiden, men den är några MegaOhm. Den typen av prob delar ner de båda mät ingångarna var för sig mot oscilloscop-jord och har sedan en differential-förstärkare som jobbar inom typ +/- 10V.
3) Lite kreativitet löser förhoppningsvis problemet utan att banankontakterna måste klippas bort.
2) Den länkade proben verkar inte ha något batteri, utan drivs hela tiden från USB-anslutningen. Galvanisk koppling mellan mätsida och oscilloscop/USB-sida finns hela tiden, men den är några MegaOhm. Den typen av prob delar ner de båda mät ingångarna var för sig mot oscilloscop-jord och har sedan en differential-förstärkare som jobbar inom typ +/- 10V.
3) Lite kreativitet löser förhoppningsvis problemet utan att banankontakterna måste klippas bort.
Nä verkar svårt hitta något säkert alternativ som ger tillförlitlig mätning.
Jag har frågat det här förut men inte riktigt fått klarhet om det skulle vara ett alternativ:
Annars är väl förutom diffprob som jag inte äger någon det enda kvarvarande alternativet att använda en ac transformator ...
Jag har frågat det här förut men inte riktigt fått klarhet om det skulle vara ett alternativ:
Förstås vara noga med att inte komma åt ändarna.
Annars är väl förutom diffprob som jag inte äger någon det enda kvarvarande alternativet att använda en ac transformator ...
Har du inte någon gammal trafo från förr när mycket drevs via vägguttag och 8-24 V? Det är ett bra och enkelt sätt för dina mätningar. Lägg på en liten last på dimmern det är oberoende vad du mäter med bra för kotrekt resultat. Du behöver inte vara rädd för att något skadas av den induktiva spiken harka visade. Tvärtom är det ett bra övningsexempel för dig som nybörjare och att börja tolka olika mätresultat. Har du kollat på diffmätning mellan kanalerna som lars-stefan nämnde, det kan du också testa.P pota skrev:Nä verkar svårt hitta något säkert alternativ som ger tillförlitlig mätning.
Jag har frågat det här förut men inte riktigt fått klarhet om det skulle vara ett alternativ:
Förstås vara noga med att inte komma åt ändarna.
Annars är väl förutom diffprob som jag inte äger någon det enda kvarvarande alternativet att använda en ac transformator ...
Och som bonnlösning för skydd mot misstag både som kan ge kortslutning eller elchock kan du skaffa ett rejält motstånd dvs ett som har högre spänningstålighet på några 100 kohm att lägga i serie med krokodilen. Dvs isolera den delen och ta ut en tråd du använder som referens. Då får du låg ström även om du råkar kortsluta BNC mot jord eller ta i den med fas på krokodilen.
Som sagt en bonnlösning men rätt gjort är den ok.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ansluta nya toalettstolen korrekt?
Badrum -
Är denna anslutning av plåt mot fasad korrekt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Luftvattenvärmepump - korrekt dimensionerad för att ansluta "nytt" rum?
Värmepumpar -
Korrekt anslutning av nolla och jord till UC
El -
Korrekt dragavlastning på sockerbit för anslutning av armatur
El