83 935 läst · 1 428 svar
84k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Den är väl dold om inte. Strömbrytare behöver ju inte vara en knapp.VidarH skrev:
Fiffigt. Men om man inte är kunnig så tror jag faktiskt att de flesta har "lagliga" nyare. De som programmerar tar rejält med kulor.
Som jag förstått det så är det svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att manipulera ECU:n om den är rätt programmerad. Det beror till viss del på vilken bil o vilken bilmodell det är.
Det kan finnas vissa möjligheter att kunna ändra, men om programmeringen är rätt utförd så är även ”kryphålen” tilltäppta.
En vanlig snorig bonnaunge lär i alla fall inte klara det, förmodligen inte många andra heller.
Är det en varvtalsregulator är det betydligt lättare.
Dubbla växellådor är det väl inte många som har längre o de är väl ganska enkla att hitta hur de manipulerats.
Det kan finnas vissa möjligheter att kunna ändra, men om programmeringen är rätt utförd så är även ”kryphålen” tilltäppta.
En vanlig snorig bonnaunge lär i alla fall inte klara det, förmodligen inte många andra heller.
Är det en varvtalsregulator är det betydligt lättare.
Dubbla växellådor är det väl inte många som har längre o de är väl ganska enkla att hitta hur de manipulerats.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 577 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 577 inlägg
eventuellt kan en sån sak som dragkrok med en dragvikt på minst 1000kg vara en show stopper för en Cayman. Jag har däremot sett A-traktorer på Porsche 944. Men ungarna vill ha utrymme så dom kör hellre SUV än sportbil, det är fö helgerån att bygga traktor av en Cayman och det är väldigt mycket smidigare att bygga på 4-krafs då man inte behöver vikta upp traktorn alls. Mittmotor däremot är allt annat än ett problem, den har betydligt större andel vikt över drivhjulen än tex populära bonna-traktorer som tex Volvo 945. Faktum är att det kan inte behövas många kilo för att få 60% av vikten på bakhjulen på en Cayman.J JohanLun skrev:Det är väl att cayenne kostar som en billig mopedbil... Just för få vill ha den som vanlig bil... Cayman är ju lite dyr och kanske funkar den inte, det är ju en del kriterier som ska vara uppfyllda. Tex får bilen inte vara en cab vilket utesluter vissa modeller (dock ej cayman) - jag kan även tänka mig mittmotorn ställer till med bekymmer map viktfördelning som ska vara övervägande på drivande axel... Men vänta du bara. Nog kommer de hitta modeller som de vill ha...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 577 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 577 inlägg
Det är allt annat än omöjligt skulle jag säga. Långt ifrån alla programmerar om ECU. Med piggy back lösningar (H-Reg) har det inte varit direkt svårt. Nu är det tydligen GPS i de nya för ytterligare en hastighetsreferens, förhoppningsvis är det svårare. På vissa modeller är det tuffare att manipulera om man kör med omprogrammerad ECU. Nyare Volvo skall vara svåra men inte omöjliga. På andra bilar har det historiskt varit lättare, tom så enkelt som att bara rycka 4-5 säkringar kopplade till ABS så att bilen tappar sin hastighetssignal. Säkringar som det är lätt att lägga en ”knapp” på. Men dessbättre så har dom stramat upp reglerna en del so det har nog blivit svårare. Likförbannat kör varannan snorunge runt med för snabba traktorer.K knipo skrev:Som jag förstått det så är det svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att manipulera ECU:n om den är rätt programmerad. Det beror till viss del på vilken bil o vilken bilmodell det är.
Det kan finnas vissa möjligheter att kunna ändra, men om programmeringen är rätt utförd så är även ”kryphålen” tilltäppta.
En vanlig snorig bonnaunge lär i alla fall inte klara det, förmodligen inte många andra heller.
Är det en varvtalsregulator är det betydligt lättare.
Dubbla växellådor är det väl inte många som har längre o de är väl ganska enkla att hitta hur de manipulerats.
Men man kan dö om man cyklar mitt ute i vägbanan bland bilarna… det är ju bara att hålla sig till de trafikregler som redan finns. Använd cykelbana eller håll till höger som cyklist. Trafikregler finns av en anledning.R Rkarlsson skrev:
As simple as that.
Så låt se, du blir kränkt av att en granne kallar en annan granne för "nisse" i en annan tråd, men du tycker att det är ok att en cyklist blir skadad helt i onödan pga. en efterblivenNissens skrev:
Det går nog inte riktigt ihop med trafikreglerna.
Nu fick du till det.Jetkokos skrev:
Jag har inte blivit kränkt av någonting, du har missförstått vad det där handlade om, men det är ditt problem, inte mitt…
Du har nu lyckats missförstå det med cyklisten också.
Om jag skulle välja att springa tvärs över motorvägen och bli ihjälkörd så skulle nog många tycka att ”vad gjorde han där?” Och många skulle lägga skulden på mig. Med all rätt.
Så är det med cyklister också, ger de sig ut i vägbanan bland bilarna så ökar risken för cyklisten. Och enligt trafikreglerna så skall cyklister hålla till höger, och de skall använda cykelbana där det finns.
Gillar du inte trafikreglerna så får du väl jobba på att ändra dem. Det är inte heller mitt problem.
Du om någon ska väl inte prata om missförstånd? För det första så handlade det här om att medvetet få cyklister att skada sig, inte om att råka köra på dem som av någon anledning kommit ut på motorvägen. För det andra så är det fullt tillåtet för cyklister att vara bland bilarna.Nissens skrev:Nu fick du till det.
Jag har inte blivit kränkt av någonting, du har missförstått vad det där handlade om, men det är ditt problem, inte mitt…
Du har nu lyckats missförstå det med cyklisten också.
Om jag skulle välja att springa tvärs över motorvägen och bli ihjälkörd så skulle nog många tycka att ”vad gjorde han där?” Och många skulle lägga skulden på mig. Med all rätt.
Så är det med cyklister också, ger de sig ut i vägbanan bland bilarna så ökar risken för cyklisten. Och enligt trafikreglerna så skall cyklister hålla till höger, och de skall använda cykelbana där det finns.
Gillar du inte trafikreglerna så får du väl jobba på att ändra dem. Det är inte heller mitt problem.
Jag gillar trafikreglerna, varför ska jag lobba för att de ska ändras? När du väl förstår dem lär du tycka om dem också, ska du se. Så ge inte upp, fortsätt bara att läsa på.
Fast Nissens har ganska rätt i sitt exempel. Skulle en cyklist skadas på en motorväg är det faktiskt typ lika fel av cyklisten som av den som genar till fots över den. För det brukar sitta förbudsskylt vid påfarterna. Men det är fortfarande inte tillåtet att skada eller försätta andra i fara.
Det roliga är att i Göteborg så var det femfiligt på en kort sträcka, plus två filer för cyklister så totalt sju filer! Och det var hur säkert som helst. Antalet filer är inte farligt utan det är hastighet som är boven. Fast nu är det ombyggt så det finns refuger där exempelvis de inte lika snabbfotade pensionärerna har ett andningshål och inte behöver ta hela sträckan i en lång spurt. Och det är humant även om det har blivit en svängfest för cyklister istället...
Det roliga är att i Göteborg så var det femfiligt på en kort sträcka, plus två filer för cyklister så totalt sju filer! Och det var hur säkert som helst. Antalet filer är inte farligt utan det är hastighet som är boven. Fast nu är det ombyggt så det finns refuger där exempelvis de inte lika snabbfotade pensionärerna har ett andningshål och inte behöver ta hela sträckan i en lång spurt. Och det är humant även om det har blivit en svängfest för cyklister istället...
Det är väldigt många situationer då det är säkrare att hålla sig ute i vägbanan så att man syns än att vara osynlig längst ute till höger. Exempelvis i Rondeller, där man som cyklist blir nermejad om man ska fortsätta medan bilen till vänster ska svänga ut. Finns flertalet exempel på dödsolyckor där cyklister ska rakt och bilister ska svänga höger. Finns inga där cyklisten cyklat mitt i filen.Nissens skrev:
Det är bara de bilister som med berått mod kan tänka sig att meja ner någon som är i vägen som är farliga i det här läget. För att påstå att en cyklist som kör mitt i vägen inte syns är ju fullkomligt absurt.
Redigerat:
Av din text att dömma bor du och jag inte på samma ställe. Från tidig vår till sen höst får man vara glad om det är mindre än 5 klungor som ska passeras när man åker hem från jobbet, på helgerna kan det vara 10 klungor plus en massa ensama cyklister.Anna_H skrev:I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.
Släppte gasen i god tid, då det var ett backkrön längre fram, körde sedan smidigt om efter krönet då det var fri sikt. Smal landsväg med en fil i vardera riktning, 80 och ingen vägren.
Sträckan är drygt 2 mil.
För mig är dock inte cylisterna det stora problemet, utan bilister som inte törs, vill eller kan köra om.