992 613 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 209 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 209 inlägg
Husägare
· Österslöv
· 348 inlägg
Medlem
· skåne
· 136 inlägg
Tja - 2 år skulle jag tro för liguster. Gör inte som jag: jordslog de små plantorna i torvblock. När jag sedan skulle använda dem till en fin dubbelhäck visade det sig att det inte gick att få upp rötterna ut torven...
Normalt sett tar man mycket längre pinnar än jag gjorde nu och som yonna säger sticker man bara ner dem i jorden. Vid första klippningen på våren är en bra tid, då kan man oftast plantera dem på hösten året efter men definitivt på våren två år efter. Men nu har jag inte plats för det just nu och jag fick en idé om att jag ville göra ligusterklot, så jag orkade inte vänta till våren. Därför satte jag dem som små höststicklingar i kruka.
Det borde gå, annars får jag göra ett nytt försök till våren. Då kommer det att gå för liguster rotar sig jättelätt. Om man har en planta kommer man att kunna få hur mycket plantor man vill sen.
Fördelen är ju också att om man har ett exemplar som är väldigt fint kan man göra kloner av det.
Nu tog jag från ett par olika plantor som växer fint och inte verkar lida av sjukdom.
Det borde gå, annars får jag göra ett nytt försök till våren. Då kommer det att gå för liguster rotar sig jättelätt. Om man har en planta kommer man att kunna få hur mycket plantor man vill sen.
Fördelen är ju också att om man har ett exemplar som är väldigt fint kan man göra kloner av det.
Nu tog jag från ett par olika plantor som växer fint och inte verkar lida av sjukdom.
Så här har jag gjort medligustersticklingar... funkat bra två gånger nu. 80-90 cm långa avklipp, ställda i glasvas i en månad eller två, ner i en kruka ett tag och sedan plantera ut. Den ersatte en död planta i häcken och är nästan ikapp ett år efter jag klippte av den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, liguster rotar sig väldigt lätt. Så jag räknar med att mina små sticklingar i kruka också får rötter och att jag har ett par bollar inom ett par år.A arkTecko skrev:
Finns säkert fler.. min är ganska lugn!Ramnemark skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-dammig-trad.369661/page-2#post-4340294
Om du har en specifik fråga kan det vara lättare att skapa en egen tråd, med den frågan i headlinen.. så alla ser direkt vad det är du undrar över liksom.. många har dammar.. inte alla gör väsen av sig