Ja vissa saker ska man nog inte köpa därifrån.. viktiga saker t ex! (Jag köper ändå en hel del på både Wish, amazon o Ali..).R René W skrev:På väg till Bauhaus för att köpa ny gummiduk. Jag köpte från Aliexpress förra året men kontrollera aldrig den. Nu när det är dax så tycker jag den liknar mest en kraftig sopsäck, i kvalité. Dessutom saknar den 3,6m på längden! köpte 8x10m fick 8x6,3m. Detta är 1 av mina dum-snål missar i detta projekt så långt.
Bra att du hann se och välja bort den.. dammduken är viktigaste grejen trots allt (inte kul om de läcker någonstans efter en vecka.. om man ska hitta var).. så den är värd några kronor till ..för att få kännbar kvalitet!
Dammduken var ju en miss i undersökningen Hur/Vad man ska tänka på.Snigla skrev:Ja vissa saker ska man nog inte köpa därifrån.. viktiga saker t ex! (Jag köper ändå en hel del på både Wish, amazon o Ali..).
Bra att du hann se och välja bort den.. dammduken är viktigaste grejen trots allt (inte kul om de läcker någonstans efter en vecka.. om man ska hitta var).. så den är värd några kronor till ..för att få kännbar kvalitet!
Sett många Youtube information klipp nu och dom använder en duk som är 0,0045tum=1,13mm men någon sådan har jag inte hittat.
-Vilken tjocklek använder ni här!?
Någon skillnad på södra Sverige vs Norra?
https://www.dammcenter.se/dammprodukter/dammdukar-31826098R René W skrev:
Denna har jag titta på: https://www.boanas.se/dammduk/dammduk-gummiduk.html
Har också köpt Davids litteratur. Har dock inte fått frugans välsignelse till att börja gräva än..
Har också köpt Davids litteratur. Har dock inte fått frugans välsignelse till att börja gräva än..
Ska visa lite av vår damm när jag fotat. Behöver bygga ihop pump och filter systemet men eftersom det var ett dödsbo så vet vi inte riktigt hur det har fungerat här
Vi hittade en guldfisk som överlevt 3 år helt utan rening eller någon syresättning av dammen.
Vi har köpt 3 kompisar till honom nu iallafall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vi hittade en guldfisk som överlevt 3 år helt utan rening eller någon syresättning av dammen.
Logga in
Skapa konto
Vi har köpt 3 kompisar till honom nu iallafall
Dessa grejerna har med dammen att göra. Om jag fattat det rätt så är Hozelock filtret ett filter med UV ljus och behöver kopplas ihop med pumpen som heter Titan 5500. Nu har jag ingen bra bild på pump/filter gropen vid dammen men det är dessa prylarna tror jag.
Den gula slangen går in till dammen så den borde suga vatten därifrån
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den gula slangen går in till dammen så den borde suga vatten därifrån
Logga in
Skapa konto
Verkar isf vara väldigt under dimentionerad, jag tror det er påfyllning.[ATTACH skrev:
Jag ser inga grövre slangar T/F pump eller reningsverk...kanske dom gått sönder å kastats? Därför har dammen blivit stående?
Om du kollar på filtret och pumpen så är det runt 40mm anslutningar så det är rätt rejält. Det ligger några slangar i samma dimension men inte inkopplade, men de går inte in i gropen. Det är just därför vi inte vet hur det har varit ihopkopplat. Den gula slangen vet vi går in i dammen för innan vi fäste den uppåt så tömdes hela dammen via den ut i pumpgropen. Dammen har varit i drift i säkert 15 år innan han gick bort. Det är en rejäl damm gjuten i betong med påfyllning från takavvattningen m.m.R.Wallin skrev:
Läste slarvigt och uttryckte mig dåligt.Ramnemark skrev:Om du kollar på filtret och pumpen så är det runt 40mm anslutningar så det är rätt rejält. Det ligger några slangar i samma dimension men inte inkopplade, men de går inte in i gropen. Det är just därför vi inte vet hur det har varit ihopkopplat. Den gula slangen vet vi går in i dammen för innan vi fäste den uppåt så tömdes hela dammen via den ut i pumpgropen. Dammen har varit i drift i säkert 15 år innan han gick bort. Det är en rejäl damm gjuten i betong med påfyllning från takavvattningen m.m.
Jag tror inte gula trädgårds slangen har något med pump/reningsverk att göra...utan som ni redan kontaterat var ursprungliga tömmnings slangen. Takvatten påfyllning kan ju ha kommit senare?
Men dom slangarna som gått till pump/reningsverk har säkert gått över kanten(på dammen), vilket är ok men inte optimalt. Det är ju mycket vegitation så att gömma dom är säkert inte svårt....och hur slangar skall gå är övertygad om att du klarar av att lista ut, hör av dig annars.