R René W skrev:
Dagsläge..
Jag förstår inte. Hur i helsfyr kan en damm på..tjaaa..20m² iofs med 4 vatten fall få ~ 3-400 liter å försvinna på ett dygn!
Det här blir dyrt, på ett drift år.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Nu har vi kört pump och filter i ca 14 dagar och det har verkligen gjort skillnad. Har köpt nya UV-lampor med som snart ska bytas. Till våren får vi köpa lite mer slang då filtret just nu står mitt i gången :p
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
R René W skrev:
Jag förstår inte. Hur i helsfyr kan en damm på..tjaaa..20m² iofs med 4 vatten fall få ~ 3-400 liter å försvinna på ett dygn!
Det här blir dyrt, på ett drift år.
Ingen uppenbar läcka? Ingen lömsk avstickare i vattenflödet (tex en liten milimetervattenstråle som ”glider bredvid” i nått fall och försvinner utanför duk..?) :thinking:

Har ni större djur som kommer o dricker?
 
Snigla Snigla skrev:
Ingen uppenbar läcka? Ingen lömsk avstickare i vattenflödet (tex en liten milimetervattenstråle som ”glider bredvid” i nått fall och försvinner utanför duk..?) :thinking:

Har ni större djur som kommer o dricker?
.
Nej inga djur.
Jag har lagt om vattenfall delen med epdm duk, denna gången fick jag hjälp. Så där har jag högt förtroende att det är tätt.
Tis morgon stängde jag av allt och pluggade utlopp från botten och breddavlopp. 10h senare ingen nivå ändring.
Igår kväll satte jag igång igen, men endast breddavlopp. För att kolla rören i mark från damm till reningsverk.
(Jag har självfall från damm till reningsverk..inget direkt tryck).
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
R René W skrev:
.
Nej inga djur.
Jag har lagt om vattenfall delen med epdm duk, denna gången fick jag hjälp. Så där har jag högt förtroende att det är tätt.
Tis morgon stängde jag av allt och pluggade utlopp från botten och breddavlopp. 10h senare ingen nivå ändring.
Igår kväll satte jag igång igen, men endast breddavlopp. För att kolla rören i mark från damm till reningsverk.
(Jag har självfall från damm till reningsverk..inget direkt tryck).
.
En liten uppdatering.
Jag lät vatten nivång sjunka till där den stabiliserade sig, letade och hittade en liten reva på 5-6mm. Lagade den och gjorde en annan förbättring på röret från skimmern som jag tror också bidragit till förlusterna.
Nu har jag kört på full guffe 9000l / h sedan kl12 i söndags och märkt en avsevärd förbättring :). Dock har jag efter 2 dygn märkt en liten skillnad på 1cm. Får se om det sjunker ytterligare men tycker nog att DETTA kan jag leva med. :giggle:
 
R.Wallin R.Wallin skrev:
.
En liten uppdatering.
Jag lät vatten nivång sjunka till där den stabiliserade sig, letade och hittade en liten reva på 5-6mm. Lagade den och gjorde en annan förbättring på röret från skimmern som jag tror också bidragit till förlusterna.
Nu har jag kört på full guffe 9000l / h sedan kl12 i söndags och märkt en avsevärd förbättring :). Dock har jag efter 2 dygn märkt en liten skillnad på 1cm. Får se om det sjunker ytterligare men tycker nog att DETTA kan jag leva med. :giggle:
..visste det nästan..att det var för bra för att vara sant. så visst kröp nivån ner till precis jäms med inloppet för skimmern..dvs löven har inte tillräclig fart för att komma över kanten.
Så, det som jag debatterat med mig själv är...ska jag sänka skimmern 20mm eller leta upp hålet?
 
Min lilla dammbalja är iaf på plats igen (fick tömmas på massa tjafs då den stod oskyddad över vintern) Nästa gång (vinter) ska jag lägga över nått så det inte blir massa slammiga.. förmultnande löv i den lagom till vårkanten!

Skillnaden när man har en riktig damm.. med reningsfilter osv.. i en liten balja.. med bara pump (som iof inte suger upp "skrutt") så ska man hålla smuts borta från vattnet.. så slipper man brutalt med alger.

Nu ska den iof torkas ur igen.. innan den fylls.. men det är för klantiga jag råkade ha ner lite jord i den när jag planterade ner växterna som ska bo i "rabatten" runt.. men det ser helt klart ut som om vi kommer att ha en fungerande dammbalja vid uteplatsen i år (färdig med jord.. växter runt om .. och fontän/vatten i) 👍😉🌸

Tom dammbalja med nyplanterade växter i jord runt omkring, redo för vår och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorden fylld och hostorna/funkiorna planterade (efter mycket rekognoscerande blev det "Blue mouse ears".. då den är lågväxt/liten.. vi vill jul se lite av vattnet också hehe och fontänen!)

Dammbalja med plantad jord och lila blommor runt om, placerad på en grusbelagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan hostorna ska det planteras "säsongsblomster" (som man kan byta ut efter säsong/dekoration).. som tidig vår här.. så blev det små minipenseer/violer som fick pryda utrymmet..

Trädgårdsdammbalja omgiven av nyplanterad jord och växter som minipenseer och hostor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hoppas vi de växer till sig!

Kommer nog blir bra det här.. torkning av botten och fyllning av vatten.. så är vi på g! 😎
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.