Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Det enda jag har sagt om vaccinering är att det kan vara en väg att gå om man vill skydda vården och möjligen, underförstått, sluta demonisera ovaccinerade.
Nej, du skrev att "ovaccinerade [framstår] som större chans till flockimmunitet och borde hyllas i st f bannas". Det är att förespråka att inte vaccinera sig, inte att "sluta demonisera ovaccinerade".

Om du medger att vaccination är "en väg att gå om man vill skydda vården", varför tycker du att det är en dålig ide att skydda alla utanför vården? Antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
M mickef skrev:
Förr eller senare är de flesta ovaccinerade överlevande, infekterade.
Huruvida det är ovaccinerade som är grogrund för mutationer har jag inga kunskaper om.
Så är det. Vi kommer alla, förr eller senare att få antikroppar. Vissa den naturliga vägen och andra genom vaccin.
Som i nästan allt med denna sjukdom, finns det många olika uppfattningar. Även om vilka som driver muterandet.

Staffans

• Haha
  • Ledsen
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Den frågan är ställd, åtskilliga gånger till de frälsta. Ingen har dock svarat. Inte ens vår läkarskribent.
Synd. För det skulle verkligen vara intressant att få en ordentlig genomgång med siffror och procentsatser för varje enskilt riskbeteende.
Min gissning är att tystnaden beror på ogenomtänkta inlägg, samt, om andra riskbeteenden skall tas med, kommer vi alla att hamna, i åtminstone ett par av dom och då blir det ju inte så roligt längre?

Staffans
Kul att du tar upp uteblivna svar. Jag har ju ställt en fråga till dig flera gånger nu utan att ha fått något svar av dig (du har bara lovat att återkomma). Det beror väl inte på att ditt inlägg var ogenomtänkt? Nae, du har säkert bara glömt.

Så återigen, vilka vetenskapsmän är det som blivit censurerade, och av vem/vilka har de blivit det?

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
A AndersS skrev:
Ni kan glömma all olika jämförelser med andra risker, största risken är att inte få stopp på smittspridning och mutationer.
[länk]
Fegis!

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
M mickef skrev:
Om överlevande, infekterade får ett bättre skydd än vaccinerade, som tydligen måste ta 3+ doser vaccin/år för att halvskydda sig mot mutationer, framstår ovaccinerade som större chans till flockimmunitet och borde hyllas i st f bannas.
Även om detta skulle stämma, hur många fler tycker du är ok att det dör jämfört med att vaccinera sig?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Kul att du tar upp uteblivna svar. Jag har ju ställt en fråga till dig flera gånger nu utan att ha fått något svar av dig (du har bara lovat att återkomma). Det beror väl inte på att ditt inlägg var ogenomtänkt? Nae, du har säkert bara glömt.

Så återigen, vilka vetenskapsmän är det som blivit censurerade, och av vem/vilka har de blivit det?
Som sagt. Återkommer. Jag har inte glömt det. Däremot har jag ett liv och det har de som förser mig med uppgifter, andra än de ensidiga som SVT levererar, också!

Men till frågan. Hur skall de olika "riskbeteendena" graderas?

Staffans

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Den frågan är ställd, åtskilliga gånger till de frälsta. Ingen har dock svarat. Inte ens vår läkarskribent.
Synd. För det skulle verkligen vara intressant att få en ordentlig genomgång med siffror och procentsatser för varje enskilt riskbeteende.
Min gissning är att tystnaden beror på ogenomtänkta inlägg, samt, om andra riskbeteenden skall tas med, kommer vi alla att hamna, i åtminstone ett par av dom och då blir det ju inte så roligt längre?

Staffans
Det har svarats, men du har antagligen inte läst.
Inget av det som räknas upp är någon pandemi som riskerar att orsaka överbelastning i sjukvården.

Sjukvården är dimensionerad för att hantera dem, men inte en pandemi.

Du försöker bara projicera på något som inte berör det verkliga problemet. Och rättfärdiga ditt beslut att bidra till att öka risken för vårdpersonal och övriga medmänniskor.

• Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Det behöver inte graderas eftersom vi aldrig kommer hamna i ett läge där vi prioriterar så i svensk sjukvård. Jag tror inte att speciellt många här är FÖR det heller.

Detta är någon konstigt sidospår från det mycket rimligare alternativet att man bara kommer in på en fotbollsmatch om man är vaccinerad. Det är det rimliga sättet att minska skadan som ni ovaccinerade orsakar samhället.

• Gilla
Scout och 7 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Med vaccineringen så blir många av de som är vaccinerade mindre sjuka och mindre risk att dö ifall de blir smittade. Mindre sjuk innebär att man också smittar mindre än ovaccinerade (hur mycket mindre verkar dock lite oklart) och därmed bildas totalt sett färre mutationer.
Jo det där vet vi men det kommer in fler och fler som kommer behöva sjukvård fast dom är vaccinerade och det är inget konstigt med det för det är bara titta på england och israel.Men tvivlar starkt på det som den proffesorn menar att ovaccinerade som träffar vaccinerade skulle skapa mutationer med sådan liten folkmängd skulle orsaka det.Som den proffessorn i teorin skulle den engelska varianten när knappt några var vaccinerade i november skapat en mutatation bara för några få var vaccinerade träffade flertalet som var ovaccinerade låter orimligt.Tror mer på att den engelska varianten uppkom pga ny miljö som kom från indien.

R
Som i nästan allt med denna sjukdom, finns det många olika uppfattningar. Även om vilka som driver muterandet.

Staffans
Förvisso. Det finns ju "många olika uppfattningar" kring jordens form också. Gemensamt för dessa två ämnen är att inom den sakkunniga gruppen råder en närmast 100% enighet och att man i gruppen som har en annan "uppfattning" mest hittar folk som inte borde ha en egen uppfattning alls i frågan.

Men vi får väl se va du kommer med för censurerade forskare, jag kanske får ändra uppfattning ;)

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R
Som sagt. Återkommer. Jag har inte glömt det. Däremot har jag ett liv och det har de som förser mig med uppgifter, andra än de ensidiga som SVT levererar, också!

Staffans
Ok, så just i detta fallet så har du "inte tid" :)

Som jag skrev tidigare så borde du väl redan haft några exempel på lager när du gjorde påståendet? Det blir ju minst sagt lite märkligt om du påstår något och måste leta efter exempel på det efteråt.

Eller förresten, nu verkar det ju inte ens som om du letar upp din information själv. Har du lust att förtydliga vad du menar med "de som förser mig med uppgifter"?

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
A
V växelventil skrev:
Jo det där vet vi men det kommer in fler och fler som kommer behöva sjukvård fast dom är vaccinerade och det är inget konstigt med det för det är bara titta på england och israel.Men tvivlar starkt på det som den proffesorn menar att ovaccinerade som träffar vaccinerade skulle skapa mutationer med sådan liten folkmängd skulle orsaka det.Som den proffessorn i teorin skulle den engelska varianten när knappt några var vaccinerade i november skapat en mutatation bara för några få var vaccinerade träffade flertalet som var ovaccinerade låter orimligt.Tror mer på att den engelska varianten uppkom pga ny miljö som kom från indien.
Jag tror (obs tror) inte att det är fråga om ovaccinerade eller vaccinerade som träffas. Smittspridning orsakar infektioner som orsakar mutationer oavsett vilka som blir infekterade.

Jag tror inte ovaccinerade eller vaccinerade skiljer på sig med avseende på om mutationer skapas eller ej.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag tror (obs tror) inte att det är fråga om ovaccinerade eller vaccinerade som träffas. Smittspridning orsakar infektioner som orsakar mutationer oavsett vilka som blir infekterade.

Jag tror inte ovaccinerade eller vaccinerade skiljer på sig med avseende på om mutationer skapas eller ej.
Pecis tror mer det låter mer logiskt verkar väldigt konstigt annars

• Gilla
1
  • Laddar…
R remrag skrev:
Nej, du skrev att "ovaccinerade [framstår] som större chans till flockimmunitet och borde hyllas i st f bannas". Det är att förespråka att inte vaccinera sig, inte att "sluta demonisera ovaccinerade".

Om du medger att vaccination är "en väg att gå om man vill skydda vården", varför tycker du att det är en dålig ide att skydda alla utanför vården? Antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte.
I den meningen att om en infektion ger bättre skydd än vaccination, klär ovaccinerade skott för mänskligheten. Vilket jag inte uppmuntrar till men definitivt inte bannar dem för.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
R RoAd skrev:
Ok, så just i detta fallet så har du "inte tid" :)

Som jag skrev tidigare så borde du väl redan haft några exempel på lager när du gjorde påståendet? Det blir ju minst sagt lite märkligt om du påstår något och måste leta efter exempel på det efteråt.

Eller förresten, nu verkar det ju inte ens som om du letar upp din information själv. Har du lust att förtydliga vad du menar med "de som förser mig med uppgifter"?
Tur att det bara är andra som gör ogenomtänkta inlägg och inte Staffans

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.