Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F frasen_36 skrev:
Även unga "vuxna" från olika hushåll
(sk "motorintresserad ungdom") har under hela pandemin åkt runt i sina bilar i stan. Närapå intravenöst ihopträngda 7-8 st i bil för max 5. Dvs avstånd = 0. Visserligen är ju de dödliga, men hur många andra t.ex. äldre har de dragit hem smittan till? Vaccinerade - nej "behövs inte" svarar de på frågan..
Ansvar = 0
Nu är inte tonåringar kända för just ordet ansvar.... Det händer inte mig är det som gäller.
Så med den uppfattningen så är det väl inga problem? Att sitta 8 pers är väl inga problem....:D Det finns inga som helst risker med att sitta 8st i en trimmad a traktor;)
Men jag tror att riskerna med corona är ett mindre problem än riskerna vid en olycka.
Då hade de troligtvis varit tacksamma för corona.
Jag hade hellre legat på sjukhus på corona avdelningen. Än på kirurgen.... Men jag kanske.väljer fel;)
 
M mickef skrev:
Tack för den.
Trenden för IVA-beläggningen ser sämre ut i år gmf med förra året, vilket kan ha många förklaringar men gynnar inte vaccinförespråkningen i första påseendet.
Det är väl precis det den gör!? Av de som blir mest sjuka och ligger på IVA just nu är ju majoriteten INTE vaccinerade!
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, men det var mest för att mickefs påstående om att vaccinerade är de största smittospridarna inte skulle stå oemotsagt.
Nu har jag ju inte påstått det, även om det kanske är så, utan att det kommer att vara, ju fler som vaccinerar sig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl precis det den gör!? Av de som blir mest sjuka och ligger på IVA just nu är ju majoriteten INTE vaccinerade!
Det är din analys, jag föredrar antal före andel i min analys.
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan det vara så att det var bil som avsågs och inte traktor? Det står nämligen ”bil för max 5” och en traktor har inget baksäte.
Du har rätt.
Nu har jag inte koll på om regeln/lagen angående antalet passagerare har ändrats, men för närmare 20 år sedan så var det lagligt att vara iaf sex personer i en personbil som har platser & bälten för fem personer.

För närmare 20 år sedan så var en personbil med fem lediga poliser och den enes sambo/fru som förare inblandad i en dödsolycka runt klockan fem på morgonen.
Vad som kom ut i massmedia då så var det helt lagligt att vara fler personer i bilen än det fanns platser.
 
M mickef skrev:
Det är din analys, jag föredrar antal före andel i min analys.
Hur menar du då?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur menar du då?
Trenden i år för inliggare på IVA stiger brantare än förra året vid samma tid.
 
M mickef skrev:
Om överlevande, infekterade får ett bättre skydd än vaccinerade, som tydligen måste ta 3+ doser vaccin/år för att halvskydda sig mot mutationer, framstår ovaccinerade som större chans till flockimmunitet och borde hyllas i st f bannas.
Din jämförelse är helt uppenbart felaktig på en imponerande nivå. Ovaccinerade är inte samma sak som "överlevande, infekterade", oavsett vilket skydd och därmed bidrag till flockimmunitet som tidigare smittade har så har inte ovaccinerade som grupp det skyddet och deras bidrag till flockimmunitet är noll och intet. Om du inte förespråkar riktad smitta av alla ovaccinerade så att de kan levla upp till "överlevande, infekterade" i den utsträckning deras kroppar och vår sjukvård klarar det? Det ger ju i så fall bidrag till flockimmuniteten på två sätt samtidigt; fler som får immunitet och en mindre flock som behöver immunitet. :p

Det enda ovaccinerade som grupp "tillför" är som grogrund för mutationer.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Poängen är inte hur många som dör av/med Covid, poängen är belastningen på sjukvården. Om vi skulle strunta i att behandla alla med Covid, alternativt införa en behandlingsbegränsning för intensivvård (eller intermediärvård) så skulle vården klara sig fint. Patienterna, not so much. Självklart dör inte alla som får Covid, inte ens en procent faktiskt. Problemet med dem som så att säga "kastar tärningarna" är att de kallt räknar med att vården finns där för dem om det skiter sig och det blir dubbla ettor. Jag har lite problem med det.

Att äldre går bort i en säsongsinfluensa, eller Covid, är lite ett faktum och inget att hetsa upp sig för. Problemet är att det inte är dem vi lägger på intensivvårdsavdelningarna.


Ja, tänk vad lite handhygien kan göra...



Jag tror inte att du har koll på magnituden på problemet här. Igen, det handlar inte om dödligheten direkt, det handlar om belastningen på vården. Av de smittade blir 3-4 % så sjuka att de kräver sjukhusvård. Om vi räknar lågt och säger att 1 % av befolkningen insjuknar varje vecka så blir det 100 000 fall, varav 3-4000 kräver sjukhusvård. Jag tycker att du ska ta en titt på hur mycket vårdplatser det finns på våra sjukhus i normalfallet. Då vill jag också påminna om att det inte direkt anses vara tillräckligt även utan pandemin.

Att vi inte får fler döda/invalidiserade av Covid beror på att sjukvården ändå har fungerat hjälpligt. Jag är inte jättesugen på att få veta vad mortaliteten är utan modern sjukvård.

TL;DR: Gå och vaccinera er. Nu.
Om de som utsätter sig för risk och belastar sjukvården ska betala vården själv så får man ju lägga till massor av kategorier, rökare, supare, kriminella, idrottare, bilister, cyklister etc.etc!
 
R remrag skrev:
Din jämförelse är helt uppenbart felaktig på en imponerande nivå. Ovaccinerade är inte samma sak som "överlevande, infekterade", oavsett vilket skydd och därmed bidrag till flockimmunitet som tidigare smittade har så har inte ovaccinerade som grupp det skyddet och deras bidrag till flockimmunitet är noll och intet. Om du inte förespråkar riktad smitta av alla ovaccinerade så att de kan levla upp till "överlevande, infekterade" i den utsträckning deras kroppar och vår sjukvård klarar det? Det ger ju i så fall bidrag till flockimmuniteten på två sätt samtidigt; fler som får immunitet och en mindre flock som behöver immunitet. :p

Det enda ovaccinerade som grupp "tillför" är som grogrund för mutationer.
Förr eller senare är de flesta ovaccinerade överlevande, infekterade.
Huruvida det är ovaccinerade som är grogrund för mutationer har jag inga kunskaper om.
 
  • Gilla
  • Ledsen
harry73 och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Förr eller senare är de flesta ovaccinerade överlevande, infekterade.
Huruvida det är ovaccinerade som är grogrund för mutationer har jag inga kunskaper om.
Det du säger är alltså att vi ska låta bli att använda ett vaccin som ger ett bra skydd och håller ner antalet smittade för att i stället hoppas att antalet smittade av sig själv hålls nere på en så låg nivå att det inte är ett problem att alla blir smittade efterhand för att i slutändan få ett bättre skydd?

Om det skulle vara så att faktisk smitta skulle krävas för en "riktig" immunitet och att vaccinet bara skulle ge en varierande men tillfällig sådan är det ju perfekt om alla blir vaccinerade för att på det sättet sprida ut när de senare blir av med sitt tillfälliga skydd och blir smittade och därmed får sin braiga immunitet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Du har rätt.
Nu har jag inte koll på om regeln/lagen angående antalet passagerare har ändrats, men för närmare 20 år sedan så var det lagligt att vara iaf sex personer i en personbil som har platser & bälten för fem personer.

För närmare 20 år sedan så var en personbil med fem lediga poliser och den enes sambo/fru som förare inblandad i en dödsolycka runt klockan fem på morgonen.
Vad som kom ut i massmedia då så var det helt lagligt att vara fler personer i bilen än det fanns platser.
Det var inte enbart A-traktorer jag avsåg (även om många är det) men när man sitter i knä på varann under färd är det inte lagligt och idiotiskt ur smittosynpunkt.
 
R remrag skrev:
Det du säger är alltså att vi ska låta bli att använda ett vaccin som ger ett bra skydd och håller ner antalet smittade för att i stället hoppas att antalet smittade av sig själv hålls nere på en så låg nivå att det inte är ett problem att alla blir smittade efterhand för att i slutändan få ett bättre skydd?

Om det skulle vara så att faktisk smitta skulle krävas för en "riktig" immunitet och att vaccinet bara skulle ge en varierande men tillfällig sådan är det ju perfekt om alla blir vaccinerade för att på det sättet sprida ut när de senare blir av med sitt tillfälliga skydd och blir smittade och därmed får sin braiga immunitet.
Det enda jag har sagt om vaccinering är att det kan vara en väg att gå om man vill skydda vården och möjligen, underförstått, sluta demonisera ovaccinerade.
 
Staffans2000
O Otto Kulladal skrev:
Om de som utsätter sig för risk och belastar sjukvården ska betala vården själv så får man ju lägga till massor av kategorier, rökare, supare, kriminella, idrottare, bilister, cyklister etc.etc!
Den frågan är ställd, åtskilliga gånger till de frälsta. Ingen har dock svarat. Inte ens vår läkarskribent.
Synd. För det skulle verkligen vara intressant att få en ordentlig genomgång med siffror och procentsatser för varje enskilt riskbeteende.
Min gissning är att tystnaden beror på ogenomtänkta inlägg, samt, om andra riskbeteenden skall tas med, kommer vi alla att hamna, i åtminstone ett par av dom och då blir det ju inte så roligt längre?

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.