200 965 läst · 670 svar
201k läst
670 svar
Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!
Jag tror fortfarande inte det är så självklart som ni vill få det att låta. Att stenläggaren får ta en sån smäll anser jag orimligt. Jag tror fortfarande det är ett missförstånd mellan de två och de inte syftar på samma material. Vad jag tror kommer hända är att TS får ett krav och sen blir det bråk om man inte kommer överens. Oavsett vad det står i kundtjänstlagen...P pmd skrev:Ja, du har kanske missat inlägg #18 där det står "Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lasbil".
(Min fetning). Det inlägget har dessutom citerats flera gånger i inlägg på de senaste sidorna i tråden. Jag tycker att det bör ha varit svårt att undgå att se det.
Det är vad som står i offerten (SMS-konversationen) som gäller. Man kan inte fakturera på ett sätt som inte stämmer överens med offerten, om inte tilläggsarbeten har överenskommits.
Det framgår väl i alla fall tydligt att "jobbet" skulle kosta 70' moms och att det sedan blev mer. "Jobbet" tolkar jag inte som att marksten ingår. @Niclas Binnquist verkar ju ligga extremt lågt med det här om det finns en offert eller ej. Jag är rätt säker på att den skulle räta ut en del frågetecken.P pmd skrev:
Att det är två olika uppfattningar och att det är bråk är väl ändå ganska konstaterat vid det här laget.Kristian Ask skrev:Jag tror fortfarande inte det är så självklart som ni vill få det att låta. Att stenläggaren får ta en sån smäll anser jag orimligt. Jag tror fortfarande det är ett missförstånd mellan de två och de inte syftar på samma material. Vad jag tror kommer hända är att TS får ett krav och sen blir det bråk om man inte kommer överens. Oavsett vad det står i kundtjänstlagen...
TS har ju redan fått krav i avseendet fakturor på högre belopp än vad denne anser vara överenskommet.
Om TS då inte betalar kravet behöver hantverkaren driva kravet vidare och för att ha möjlighet att få betalt så länge TS bestrider det måste hantverkaren kunna belägga detta.
Kan han inte det (vilket jag starkt betvivlar med tanke på dennes hittills uppvisade administrativa och kommunikativa förmåga) så kan han kräva vad som helst men kommer ändå inte få rätt.
Och det är precis det Konsumentjänstlagen redogör för. Den är till för att skydda konsumenter och det är därför det är hantverkaren som har den sämsta sitsen här.
Det är som sagt både tydligt och enkelt i sammanhanget, oavsett vad du tycker.
(notis - jag skrev tidigare felaktigt konsumentköplagen och har redigerat det efter påpekande senare i tråden)
Redigerat:
Jag hade kontakt med en arkitekt som gjort bygglovsritningar till mitt hus om som sa att han avsatt tid för att göra K-ritningar nästa vecka och att det skulle ta tre dagar.
Jag bad om att få en offert skriftligt först och väntar inte längre på den två månader senare.
Den entreprenör som inte orkar skicka en offert först förtjänar inte att få utföra arbetet.
Jag bad om att få en offert skriftligt först och väntar inte längre på den två månader senare.
Den entreprenör som inte orkar skicka en offert först förtjänar inte att få utföra arbetet.
Och jag tror alla som talar i definitiva termer inte ska yttra sig. Jag kan se båda få rätt eller i alla fall delvis. Framförallt borde stenläggaren kunna hävda att med tanke på priset är det självklart att inte stenen ingår.timmelstad skrev:Att det är två olika uppfattningar och att det är bråk är väl ändå ganska konstaterat vid det här laget.
TS har ju redan fått krav i avseendet fakturor på högre belopp än vad denne anser vara överenskommet.
Om TS då inte betalar kravet behöver hantverkaren driva kravet vidare och för att ha möjlighet att få betalt så länge TS bestrider det måste hantverkaren kunna belägga detta.
Kan han inte det (vilket jag starkt betvivlar med tanke på dennes hittills uppvisade administrativa och kommunikativa förmåga) så kan han kräva vad som helst men kommer ändå inte få rätt.
Och det är precis det Konsumentköplagen redogör för. Den är till för att skydda konsumenter och det är därför det är hantverkaren som har den sämsta sitsen här.
Det är som sagt både tydligt och enkelt i sammanhanget, oavsett vad du tycker.
Du är definitivt övertygad om att man inte ska yttra sig om man har en annan uppfattning än vad du tror?Kristian Ask skrev:
Ja men dåså…
Riktigt så enkelt som du försöker beskriva det är det inte. Att hantverkaren är proffset och konsumenten eleven råder det ingen tvekan om. Men nu pratar vi inte om skolan utan om vuxna människor.timmelstad skrev:Det är ju enda vi vet är att hantverks svarat på bekräftad offert i sms är han ska skicka en ”riktig” offert. Vi vet inte om det kommit någonting sådan och hur den isåfall sett ut.
Vi kan ju leka med tanken att hantverkaren senare skickat en justerad offert med annan specifikation och pris som INTE fått en accept. Då är det ju det otydligt specificerade via sms som gäller tills något nytt accepterats.
Det är fortfarande hantverkaren som har ansvar för att säkra avtal för sina tjänster i förväg. Annars lever han på sin kunds goda vilja att få mer betalt om han inte specificerat eventuella tillägg och fått okej på dessa.
Om du kommer överens med en lackerare om att lacka huven och han lämnar ett pris på sms där det står ”lackering” 5000kr så ingår endast lackering av huven. Om du som konsument menar på att du trodde att HELA bilen skulle lackeras och drar detta till tinget så kan du få rätt. Men sannolikheten att du får fel är överhängande eftersom det är oskäligt åt andra hållet att lacka en bil för 5000 kr. Ord står mot ord. Eftersom priset inte följer avtalet så tvingas tinget titta på Ktjl §36. Eftersom avtalet är bristfälligt så blir det svårt för hantverkaren att visa att priset endast avsåg huven. Det blir inte lättare för konsumenten att visa att priset avsåg hela bilen.
Däremot blir det nog ganska enkelt för lackeraren att visa att det är ett oskäligt lågt pris att lacka hela bilen för 5k.
Desto svårare blir det för konsumenten att visa att det verkligen var en lackering av hela bilen för 5k som avtalats.
Om lackeraren utöver sms konversationen kan visa att en offert verkligen skickats där det mera tydligt visas att arbetet endast avser huven och dessutom kan visa att han skickat delfakturor där det tydligt står att endast huven ingår blir det ännu svårare för konsumenten att visa att avtalet avsåg hela bilen.
Ktjl:
Priset m.m.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Man får suga på dessa meningar lite grann. Gärna läsa lite Arnutlåtanden och domar.
Först då börjar det klarna varför det är så otroligt viktigt för en konsument att se till så att man har ett bra avtal.
Omvänt gäller detta även hantverkare. (Eller billackerare).
I just Ts fall tycker jag fortfarande det lutar åt TS fördel. Men det bygger endast på den information vi har från Ts i tråden. En skickad offert efter sms konversationen kan ändra allt. Tillsammans med skickade materialfakturor där det dessutom stod att stenen inte ingår så tror jag Ts ligger risigt till om inte priset är oskäligt högt förstås.
vuxna människor som sagt!
Hur sannolikt tror du det är att Ts inte var med i valet av sten?harry73 skrev:
”Tjena. Målaren här. Jag målar om ditt nybyggda hus med den färg jag fått över från tidigare”.
Ts har uttryckligen skrivit i tråden att Entreprenören valt sten och att TS tyckte det var konstigt. Det framgår inte om han var bortrest tror jag. Men hur sannolikt är det att en hantverkare bara skulle välja sten utan att man diskuterat saken?
TS är troligen tyst och vill inte visa offerten pga har nu är orolig att antingen få mothugg eller att hantverkaren ska kunna hitta tråden och vända något emot honom. Ridå ner förr eller senare om han inte gör rätt för sig.
har man inte klart för sig när arbetet börjar och att det skall byggas en stödmur och att det då potentiellt kan bli mer yta att plattsätta så kanske man skall ägna sig åt nåt annat än att vara markentreprenör OCH husägare. Det känns som om en blind leder en döv här, den katastrofala kombinationen av beställare och utförare.R Rampage2216 skrev:
Du drar nu till med liknelser som inte är jämförbara med situationen i det här fallet.Krille-72 skrev:Riktigt så enkelt som du försöker beskriva det är det inte. Att hantverkaren är proffset och konsumenten eleven råder det ingen tvekan om. Men nu pratar vi inte om skolan utan om vuxna människor.
Om du kommer överens med en lackerare om att lacka huven och han lämnar ett pris på sms där det står ”lackering” 5000kr så ingår endast lackering av huven. Om du som konsument menar på att du trodde att HELA bilen skulle lackeras och drar detta till tinget så kan du få rätt. Men sannolikheten att du får fel är överhängande eftersom det är oskäligt åt andra hållet att lacka en bil för 5000 kr. Ord står mot ord. Eftersom priset inte följer avtalet så tvingas tinget titta på Ktjl §36. Eftersom avtalet är bristfälligt så blir det svårt för hantverkaren att visa att priset endast avsåg huven. Det blir inte lättare för konsumenten att visa att priset avsåg hela bilen.
Däremot blir det nog ganska enkelt för lackeraren att visa att det är ett oskäligt lågt pris att lacka hela bilen för 5k.
Desto svårare blir det för konsumenten att visa att det verkligen var en lackering av hela bilen för 5k som avtalats.
Om lackeraren utöver sms konversationen kan visa att en offert verkligen skickats där det mera tydligt visas att arbetet endast avser huven och dessutom kan visa att han skickat delfakturor där det tydligt står att endast huven ingår blir det ännu svårare för konsumenten att visa att avtalet avsåg hela bilen.
Ktjl:
Priset m.m.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Man får suga på dessa meningar lite grann. Gärna läsa lite Arnutlåtanden och domar.
Först då börjar det klarna varför det är så otroligt viktigt för en konsument att se till så att man har ett bra avtal.
Omvänt gäller detta även hantverkare. (Eller billackerare).
I just Ts fall tycker jag fortfarande det lutar åt TS fördel. Men det bygger endast på den information vi har från Ts i tråden. En skickad offert efter sms konversationen kan ändra allt. Tillsammans med skickade materialfakturor där det dessutom stod att stenen inte ingår så tror jag Ts ligger risigt till om inte priset är oskäligt högt förstås.
vuxna människor som sagt!
Jag förhåller mig endast till det som är känt i dagsläget eftersom det bara är på tillgänglig information man kan bedöma situationen.
Om man tillför egna antaganden eller annan information så kan situationen naturligtvis förändras på många olika vis.
Men utifrån det vi vet hittills och har framkommit är det inte så mycket mer att diskutera.