168 269 läst · 688 svar
168k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Om man tittar på den extremt tydliga illustrationen så visar den beteshage i direkt anslutning till tomt som en lämplig placering, åtminstone för upp till 9 djurenheter.Abbe W skrev:Rätt mycket tyckande så jag läste inte alla inlägg. Länstyrelsen är de som har gjort något med ett dokument om "Respekt Avstånd" och gäller alla typer av större djur hållna i hage. Jag ser det som viktigt att läsa HELA dokumentet även ur er motparts synvinkel. Jag tycker att det framkommer att man absolut kan kräva att de flyttar ut staketet 30m.
[bild]
Ja, kor gör väldigt mycket nytta genom att hålla landskapet öppet. Vilket många inte förstår…A ArneAnka69 skrev:Jag rekommenderar att du väntar innan du stressar upp dig över att marken du inte har kontroll över används på ett ändamålsenligt sätt. För några år sedan hägnade jag in en naturbetesmark som angränsar till flera villatomter. En av grannarna undrade om jag kunde anlägga stängslet en bit (30m) från deras tomt vilket jag också gjorde. Efter ett par år återkom grannen och frågade om jag inte kunde flytta stängslet så att det gick i gränsen till deras tomt. Dels tyckte de att korna var fantastiska (de matade dem med ”köpeäpplen”), dels växte det obetade området igen. De fick mitt tillstånd att själva flytta stängslet eller klippa sly. Nu klipper de sly för hand ett par gånger om året. Jag är ganska säker på att de ångrar att de bad mig placera stängslet långt från tomtgränsen.
Det är ju just av exakt denna anledning som 100-tals (från början fina o fräscha) gårdar står och förfaller.O [old rusty] skrev:
Det ger bönderna mer bekymmer att stycka av och sälja gården än att låta den förfalla och rasa...
Fråga kommunen.
Det kan finnas ett lokalt regelverk angående avstånd mellan bostadshus och betande djur.
I Marks kommun ser det ut så här:
”Anläggning med stor påverkan
Antal djur: fler än 10 djurenheter med gris, höns eller mink
Avstånd: 300 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning
Antal djur: fler än 50 enheter av övriga djur
Avstånd: 200 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning respektive 100 meter till rasthagar där djur varaktigt vistas.
Anläggning med medelstor påverkan
Antal djur: 10-50 djurenheter (undantag gris, höns eller mink) samt tillstånds- eller anmälningspliktig kennel eller biodling.
Avstånd: 75 – 200 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning respektive 50 – 100 meter till rasthagar där djur varaktigt vistas.
Anläggning med mindre påverkan
Antal djur: 1-9 djurenheter
Avstånd: 50 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning respektive 25 meter till rasthagar där djur varaktigt vistas. Däremot inga krav på avstånd till beteshagar.”
https://www.mark.se/globalassets/e-...jurhallning-och-bostader.pdf?r=20160401174242
Det kan finnas ett lokalt regelverk angående avstånd mellan bostadshus och betande djur.
I Marks kommun ser det ut så här:
”Anläggning med stor påverkan
Antal djur: fler än 10 djurenheter med gris, höns eller mink
Avstånd: 300 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning
Antal djur: fler än 50 enheter av övriga djur
Avstånd: 200 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning respektive 100 meter till rasthagar där djur varaktigt vistas.
Anläggning med medelstor påverkan
Antal djur: 10-50 djurenheter (undantag gris, höns eller mink) samt tillstånds- eller anmälningspliktig kennel eller biodling.
Avstånd: 75 – 200 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning respektive 50 – 100 meter till rasthagar där djur varaktigt vistas.
Anläggning med mindre påverkan
Antal djur: 1-9 djurenheter
Avstånd: 50 meter från bostäder, skolor o.d. till stall och gödselanläggning respektive 25 meter till rasthagar där djur varaktigt vistas. Däremot inga krav på avstånd till beteshagar.”
https://www.mark.se/globalassets/e-...jurhallning-och-bostader.pdf?r=20160401174242
Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Utgångspunkten är naturligtvis att den som arrenderar mark har rätt att nyttja marken på så sätt som är avsett med arrendet. Sen finns det undantag och avvägningar, primärt baserade på prejudikat, men informationen här är för knapp för att slutsatsen ska kunna bli annan.G Glimmers skrev:Ser att du är hovrättsråd, så du kan nog det här.. Vet inte om det kan vara ett försäkringsärende. Det handlar om hur man resonerar. Arrendatorn kontaktade inte ägaren av bostadsfast. före han satte upp stängslet och Ie att han behandlade fastigheterna olika och därmed avsiktligt ville sänka värdet på fastigheten. Han hade massor betesmark åt andra hållet, så 30 meter kan inte göra att korna svälter. Arrendatorn beter sig mycket underligt.
Jag formulerade mig dåligt, hade besvär med datorn och såg inte att meningar föll bort. Visst, ett arrende är starkt, mycket starkt. Jag har fritidshus, avstyckad fastighet och har arrende utanför fast.gräns åt alla väderstrecken och ut i vattnet för bad, brygga och båtplats, alltså egen strand. Det blev lite strul med folk som tog sig friheter och kommunen hade absolut inga kunskaper utom det som publicerats i tidningsartiklar. Det redde upp sig.Düsseldorff skrev:
Jag är så gammal att jag sett en hel del, (det händer mycket på landsbygden) bland annat att man "gillrar" runt en fastighet, eller tillfarten till den, för att komma åt den billigt. Av erfarenhet misstänker jag att arrendatorn har en avsikt bakom. Oförklarligt att han behandlade växthuset och bostadshuset så olika. Bara framtiden kan utvisa, men ägde jag bostadshuset skulle jag sätta upp djurskrämman och sedan låta arrendatorn agera.
Bygglagen, vad är det?G Glimmers skrev:
Jag är inte juridiskt skolad men känner till Plan och Bygglagen(PBL) och utgår från att den bygger på och kompletterar Byggningabalken som i sitt kap 6 reglerar hur det ska stängslas.
Jag svär självklart inte på att 6 kap är giltigt i dag då det nog är 20år sedan jag hadde anledning att läsa lagen men BB har gällt sedan 1736 och reglerna kring hur åker ska stängslas har inte vad jag som lekman kan förstå ändrats.
Växthuset är kanske gjort av glas.Matte001 skrev:Att de flesta sätter sitt stängsel en bit i från gränsen beror nog mer på att de inte vet exakt var den går och att de kanske vill sköta sitt stängsel utan att traska in hos grannen. När det gäller vissa djur som tex hästar så är de rätt bra på att äta utanför stängslet, grymt påhittiga för att komma åt just det grässtråt. Sedan drar man ofta sitt stängsel där det är lätt och någorlunda jämn mark.
Men du har rätt att sätta stängsel på din sida gränsen. Djuren har dock inte rätt att beta det som finns på andra sidan gränsen så ett avstånd kan nog vara lämpligt i många fall.
Varför det har tagits hänsyn till växthuset vet vi inte. Uppenbarligen inte TS heller.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Reglerna kring hur åker ska stängslas är i grund och botten desamma som på sjuttonhundratalet. Det är därför lagstiftaren har låtit lag vara lag i den delen. Sen finns, som nästan alltid, ett större antal prejudicerande rättsfall som utvecklar lagen och ger svar på detaljfrågor.F fribygg skrev:Bygglagen, vad är det?
Jag är inte juridiskt skolad men känner till Plan och Bygglagen(PBL) och utgår från att den bygger på och kompletterar Byggningabalken som i sitt kap 6 reglerar hur det ska stängslas.
Jag svär självklart inte på att 6 kap är giltigt i dag då det nog är 20år sedan jag hadde anledning att läsa lagen men BB har gällt sedan 1736 och reglerna kring hur åker ska stängslas har inte vad jag som lekman kan förstå ändrats.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Om skada uppstår får vi kika på en annan äldre lagstiftning, dvs skadeståndslagen. Den är föredömligt enkel att tillämpa i de flesta fall. Ett exempel på mycket fin lagstiftning.G Glimmers skrev:
Hyrde sommarstuga nära kor fast minst 25 m. Kvigorna var nyfikna och simmade runt staketet och klev sen upp på vår veranda. Lite tur att golvet höll. Jo nyfikna är de sade Bull.