1 135 495 läst · 11 023 svar
1135k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
För att inte tala om datorer utan minnesskydd. Det var till att spara innan man provkörde. (Ja, min pascalmiljö kunde på något sätt kompilera och köra koden utan att spara den på ett sätt så att användaren kunde få tillbaka sitt arbete efter kraschomstart).AndersMalmgren skrev:
Minns att jag var stolt över den självförklarande raden i min källkod (Turbo Pascal) till ett styrprogram för elektronspectrometrar :
" IF KeyPressed then CheckWhatToDo".
" IF KeyPressed then CheckWhatToDo".
men din kod är bra mycket bättre än 99% av kod som skrivs idag av slöa kassa programmerare som inte fattat konsten med att skriva vacker självförklarande kodHasseTeknik skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Nja, SOLID och andra principer och mönster har faktiskt gjort koden mer lättläst idag än förr. Tyvärr finns det för många klåpare i branschen dock.C claym skrev:
Tidiga objektorienterade språk gjorde även att dåtida progrqmmerqre överanvände arv. Idag kör man mycket mer composition.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag slutade som snickare. (Numera företagare) av en anledning). Fick tidigt en Vic 64. Man körde spel som man laddade via något vanligt kasettband om jag minns rätt.AndersMalmgren skrev:
Men så fick vi besök av en gubbe som kunde programmera och försökte förklara hur enkelt det var bara man kunde språket. Blev nyfiken och ville testa. Stackarn försökte förklara för ett jon. Hur som helst så satt jag och knackade in kod en hel dag. (Kanske 1 Tim). När jag äntligen var klar så skulle jag trycka enter och titta på skärmen.
Spänd av förväntan tryckte jag Enter. Något som liknade en ballong åkte från ena övre hörnet till andra undre hörnet.
”Kul va? Ska jag lära dig att få ballongen att åka rakt ner istället?”
Exakt där tog min data karriär slut!
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
CLR runtime språk har tack vara stora framsteg inom JIT programmering kommit ifatt native språk. .NET 6 är på många områden lika snabb eller tom snabbare än cpp
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Hehe, det var lite mer komplext förr i tiden göra spel, mitt första spel var skrivet i Qbasic och grafikrutierna skrev jag i ASM direkt till bildminnetKrille-72 skrev:Jag slutade som snickare. (Numera företagare) av en anledning). Fick tidigt en Vic 64. Man körde spel som man laddade via något vanligt kasettband om jag minns rätt.
Men så fick vi besök av en gubbe som kunde programmera och försökte förklara hur enkelt det var bara man kunde språket. Blev nyfiken och ville testa. Stackarn försökte förklara för ett jon. Hur som helst så satt jag och knackade in kod en hel dag. (Kanske 1 Tim). När jag äntligen var klar så skulle jag trycka enter och titta på skärmen.
Spänd av förväntan tryckte jag Enter. Något som liknade en ballong åkte från ena övre hörnet till andra undre hörnet.
”Kul va? Ska jag lära dig att få ballongen att åka rakt ner istället?”
Exakt där tog min data karriär slut!
Idag är det lite lättare med färdiga spelmotorer som Unity
just gödslandet av arv är ett stort problem ! Vet inte hur många gånger jag fått förklara för programmerare baksidan att överanvända det. Detta gäller även ”erfarna ” programmerare. Många använder pga av lathet .AndersMalmgren skrev:
men det största problemet är att programmerare inte kan skriva lättläst kod som en annan människa förstår direkt. Just problemet med namnsättning lyckas väldigt få klara. Jag tror detta främst beror på lathet och att personen inte har tillräckligt djup kunskap i språk på ett generellt plan . Dagens programmerare har väl inte läst många böcker i sitt liv, vilket speglar deras kod på ett negativt sätt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Jag har nästan helt slutat använd arv. Kör komposition rakt av. Blir extra nice med dependency injection. Med moderna ramverk skapar det också trevlig bootstrap, tex här ett av mina ramverkC claym skrev:
https://github.com/AndersMalmgren/S...Demo.DotNetCore/Bootstrap/Bootstrapper.cs#L31
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Håller med om läsbarhet. Många utvecklare förstår inte. Det är samma sak med kommentarer, kommentarer ska man vara sparsam med, de ska förklara varför man gör något. Hur man gör det ska koden förklara.C claym skrev:just gödslandet av arv är ett stort problem ! Vet inte hur många gånger jag fått förklara för programmerare baksidan att överanvända det. Detta gäller även ”erfarna ” programmerare. Många använder pga av lathet .
men det största problemet är att programmerare inte kan skriva lättläst kod som en annan människa förstår direkt. Just problemet med namnsättning lyckas väldigt få klara. Jag tror detta främst beror på lathet och att personen inte har tillräckligt djup kunskap i språk på ett generellt plan . Dagens programmerare har väl inte läst många böcker i sitt liv, vilket speglar deras kod på ett negativt sätt.
Har nästan inga kommentarer i min kod. Jag kör också med var istället för typnamnet. variabler och kontext förklarar, typnamnet ska inte behövas.