nino nino skrev:
Rökrutor på högstadieskolan
Och en envis biologimagister som spenderade sina raster med att försöka få rökarna att sluta.

MultiMan
@fusion Min biologilärare rökte pipa, hade skepparkrans och körde första modellen av Saab 95. En av de coolaste gubbar jag träffat. Älskade hans lektioner. Dessutom var han aktiv i lokala djurskyddsföreningen så man blev aktiverad i allehanda projekt från andfågelräkning till att dokumentera fladdermöss (och lyssna på med dosor som omvandlade 30-40+kHz -> ~10kHz). Vi hade även en mört i ett akvarium i klassrummet. :rofl:

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När städer låg som ett pärlband på riksvägarna. Idag passerar man förbi dem och inte igenom. Förr såg man mycket mer av Sverige, idag kommer man snabbare till sitt resmål.

Vägkartor som man fick gratis på bensinstationen. De visade alla bensinkedjans stationer i Sverige och var samtidigt bland de bästa kartorna man kunde få tag på. Upplösningen var låg och man förstod ibland först efter någon mil att man kommit fel. Då blev det till att lista ut var man var och hur man kom rätt igen. Ofta blev det till att åka vidare för att finna ett landmärke innan det löste sig.
[bild]

För tätorten var taxikartan bäst, men de flesta följde nog förra årets kartdel från telefonkatalogen, eller den man skulle besökas mer eller mindre korrekta vägbeskrivning.
[bild]
[bild]

Att åka till nya platser var spännande. Glöm inte att biltelefonen inte fanns så det var inte bara att ringa. Hittade du mot förmodan en telefonkiosk, var det inte säkert att den du skulle träffa satt inne vid sin fasta telefon.
Jag är fortfarande stolt användare av en karta i första hand och använder GPS:en som ett komplement, mest för att se hur långt det är kvar.
Åker ofta mindre vägar och ofta med husvagnen efter och vi ser mycket vackert i vårt land.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
För de som tvunget måste göra sin egen spolarvätska?:cool:
Går också bra att göra handsprit med, under pandemier…

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Jag är fortfarande stolt användare av en karta i första hand och använder GPS:en som ett komplement, mest för att se hur långt det är kvar.
Åker ofta mindre vägar och ofta med husvagnen efter och vi ser mycket vackert i vårt land.
Jag är som du, kartan har sin givna plats. Den är mycket bättre än GPS när man skall köra från stad till stad. Man har en överblick i kartan som man inte har i en GPS.
Men när man väl kommit till Staden o skall hitta till rätt adress så är GPS överlägsen.

• Gilla
perojonsson och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Går också bra att göra handsprit med, under pandemier…
Absolut!

MultiMan MultiMan skrev:
@fusion Min biologilärare rökte pipa, hade skepparkrans och körde första modellen av Saab 95. En av de coolaste gubbar jag träffat. Älskade hans lektioner. Dessutom var han aktiv i lokala djurskyddsföreningen så man blev aktiverad i allehanda projekt från andfågelräkning till att dokumentera fladdermöss (och lyssna på med dosor som omvandlade 30-40+kHz -> ~10kHz). Vi hade även en mört i ett akvarium i klassrummet. :rofl:
Låter som en kopia av min, han var dessutom musiklärare och gillade Eurythmics där jag blev satt att spela bas lektion efter lektion för att framföra deras låtar. Jag blev väl hyfsad på bas till sist men hatar gruppens alla låtar.

• Haha
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Musiklektionerna var annars en märklig historia, Jag spelade alltid basen, en var riktigt duktig på gitarr men kunde inte spela i band, så han fick sitta för sig och hålla på med vad han ville med guran och iövrigt var ignorerad. Sen fanns det väl några till som kunde spela hyfsat och det blev alltid vi som hade intrument i handen, vad dessa lektioner gav de övriga 10-15 barnen kan man ju undra, lite körsång eller tamburin blev det på sin höjd.

MultiMan
Köpte alla deras plattor men gillade bara första, egentligen. Denna är makalöst bra, men jag förstår din frustration!

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree
I travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something

Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused

595 miljoner visningar, rätt ok. :surprised:

Edit: Första populära plattan. Deras allra första har jag ingen relation till. Nördar bara ner mig i sådant för de största pionjärerna, såsom Pink Floyd.

Redigerat:
MultiMan
Gör nytt inlägg för detta, även det rätt udda:

Min musiklärare som jag minns, var även galen i frimärken, så när han märkte att en (rätt stor del) av klassen, då på 1970-talet, var mer intresserade av boktryck, koppartryck och gravyr så hade vi några lektioner om sådant. När jag i efterhand ser tillbaka på musikens utveckling sedan 1960 så gråter jag en smula inombords. Hur häftigt hade det inte varit att fått lära sig lira basen som i Black Sabbaths N.I.B.? :heart:

• Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
A
Blockflöjt minns jag! var det obligatoriskt i skolan?
björnen sover....osv:) lät säkert hemskt:D

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
Maria T
MultiMan MultiMan skrev:
Min biologilärare rökte pipa...
Roligt att höra (läsa) andra som har roliga och positiva minnen av sina lärare. Mina favoriter var kemimajjen som var enögd (ja, kemirelaterad olycka) och hade knastertorr humor, samt engelskläraren som gjorde egna korsord och stencilerade till fredagslektionen.
Men en mört i klassrummet toppar det mesta! :crysmile:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Hos oss var det blockflöjt eller ett annat instrument. Kommer ej ihåg vilket.
Sen fick bara de barnen med föräldrar som hade pengar fortsätta vidare med dylika instrument. Jag var inne på saxofon men det blev ju inget då för vi hade inte pengarna som behövdes.

MultiMan
Handyman 1 skrev:
Haha, tack! Detta triggade ännu ett minne. Den första musiklärare jag hade på lågstadiet var en ungrare som var riktigt duktig och sedan blev känd i större sammanhang, hoppas jag kan minnas hans namn.

Men ja, även jag fick spela "Björnen sover" på blockflöjt som bland det första man gjorde. :rolleyes:

Min Youtube-Fu ger detta :heart::

Apropå musiker så var nog min första kärlek (som jag tyvärr sumpade i ungdomlig dumhet) en tjej med svensk mamma och nigeriansk pappa, Almaz Yebio, som efter det konfirmationsläger där jag träffade henne, gett ut plattor mm. Obegripligt vacker för en svensk bondlurk och väldigt trevlig.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hos oss var det blockflöjt eller ett annat instrument. Kommer ej ihåg vilket.
Sen fick bara de barnen med föräldrar som hade pengar fortsätta vidare med dylika instrument. Jag var inne på saxofon men det blev ju inget då för vi hade inte pengarna som behövdes.
Ja, blockflöjten var inte i skolan. Det var musikskolan som var separat. Man var tvungen att spela blockflöjt i två terminer innan man kunde ställa sig i kö för ett mera populärt instrument. (Och så dyrt var det inte, iaf på sjuttiotalet. Instrumenten fick man låna).

Nej, i skolan var det sång, och fröken ackompanjerade på skolorgeln. Jag kommer ihåg att vi hade sex salar i samma korridor där orgeln var inbyggd bredvid katedern och vänd mot eleverna så fröken kunde hålla koll. (En av salarna hade dock fått den utbytt mot ett piano, till min frökens förtret. Hon hade gärna haft ett istället.)

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.