992 774 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ca 100 sniglar mindre till imorgon blev det på promenaden runt gården.
Rensat lite bladlöss ur fruktträden och kollat statusen på gårdens träd och buskar.
Här växer tomaterna också bäst utanför växthuset. Mot boningshusets östra fasad växer de bäst.
Rensat lite bladlöss ur fruktträden och kollat statusen på gårdens träd och buskar.
Här växer tomaterna också bäst utanför växthuset. Mot boningshusets östra fasad växer de bäst.
Efter många om och men kom det!Snigla skrev:Det var ju inte mycket o hänga i julgranen så att säga.. :/
Hoppas på lite mer häråt.. skulle ju regna å åska i några timmar iaf (om de inte ändrat sig igen..).. samma imorgon skyltade de om (än en gång.. om de inte tagit fel!)
Men vi behöver regn.. så jag hoppas även ni får en skvätt till lite senare! (efter 16 skulle vi få)
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det hade nog regnat, eller var väldigt fuktigt ute.. det lockar fram alla sniglar.C cdt skrev:
Det där är en pantersnigel (också kallad leopardsnigel).
Sägs äta ”mördarsniglarnas” ägg.. och i viss mån mindre sådana sniglar också!
Jag spar dem i trädgården, men har de ont om mat kan de också gå på odlingarna (vad gör man inte om man är hungrig..)
.. brukar inte skada min trädgård iaf
Länk: https://stick.se/skadedjur/pantersnigel/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hos mig finns det gott om mat åt dem
Ja, den andra tanken har nu blivit inkopplad med en ganska ful gul slang från stupröret på andra sidan. Ska försöka snygga till det lite i framtiden (någon gång!) men tanken nu är att svepa in dem i en stor presenning för att undvika tillväxt av alger. Sedan får det bli en vår- och höstceremoni att tömma/spola tankar och koppla in och ur. Jag har även två tankar som står högre upp (kanske fem meter). Planen är att kunna pumpa överskottet till dem med en pump och sedan kunna vattna ganska mycket med självtrycket från dem: den största delen av trädgården ligger lägre. Nu har jag alltså en teoretisk kapacitet på fyra kubik, men vi får se om jag nöjer mig där. Fantasin är ju att spara så mycket vatten under den regniga tidiga våren och när det väl regnar på sommaren att jag kan vattna vad jag vill när jag vill utan att behöva få slut på det. Hur mycket vatten det egentligen kräver har jag ingen aning om. Vi får se.Snigla skrev:
Vad gäller källardörren så kan man väl lugnt säga att det blir trångt. Är kanske 40–50 cm där. Nu används utrymmet där innanför mest som ett "inneförråd" (kläder för annan säsong, en frysbox, diverse sådana där lådor som aldrig öppnas men heller inte kan slängas etc) så det är ytterst sällan det är trafik in eller ut där. Kanske ett par gånger om året. Stöldsäkert! Försök ni stjäla våra resväskor genom den dörren, men då får ni flytta två ton vatten först, hah!