992 796 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Nya idéer poppar ju bara upp.. de är inte planerade gäller bara att hålla sig fast vid ursprungsbilden.. där faller vi här hemma.. (göra färdigt? Vad är det..)halper skrev:Ja, någon typ av fontän skulle behövas i alla fall. Vi har tillräckligt med myggor redan (går knappt att vara på baksidan i år ) så vattnet måste plaska runt som i en tvättmaskin! Men i år ska jag inte ens tänka tanken; jag kommer att ha fullt sjå med att färdigställa sakerna jag påbörjat så jag ska absolut inte få några nya idéer
Fördelen är att man lockar myggätande djur om man bjuder på vatten (oavsett om man nu gör en damm el ej..).
Själv försökte jag få tag på fladdermusholkar i våras.. men alla var slut (och vi har inte tid o bygga själva). De är bästa myggjagarna ever.. kan väl käka 5-6000 mygg på en kväll!
Förra året hade (såg vi) 1 mygga typ hehe
Känner att jag får ställa högre krav på hyresgästerna. Har en del mygg trots fladdermöss här och var.Snigla skrev:
Nej, det är lite i motvind man jobbar med gräs. Har givit upp med mitt nysådda. Reparerade en del på framsidan och var lite optimistisk. Växte långsamt i april och maj i snöbyarna och frostnätterna. Sedan kom det 50 mm regn på en gång och sedan kom sommaren. Bara att göra om i höst. Sett flera helt döda nyrullade mattor utanför nybyggen här i trakterna.MaxHugo skrev:
Det var ju inte mycket o hänga i julgranen så att säga.. :/MaxHugo skrev:
Hoppas på lite mer häråt.. skulle ju regna å åska i några timmar iaf (om de inte ändrat sig igen..).. samma imorgon skyltade de om (än en gång.. om de inte tagit fel!)
Men vi behöver regn.. så jag hoppas även ni får en skvätt till lite senare! (efter 16 skulle vi få)
Baha.. de tog bort allt regn här idag, nu.. poof.. jäkla vädergubbar/gummor..Snigla skrev:Det var ju inte mycket o hänga i julgranen så att säga.. :/
Hoppas på lite mer häråt.. skulle ju regna å åska i några timmar iaf (om de inte ändrat sig igen..).. samma imorgon skyltade de om (än en gång.. om de inte tagit fel!)
Men vi behöver regn.. så jag hoppas även ni får en skvätt till lite senare! (efter 16 skulle vi få)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Vi har haft runt 3kbm/dygn att vattna ut så all nysådd mår bra. Nu börjar det dock sina en aning. Det är väl tyvärr så att man har minst tillgång till vatten när man som bäst behöver det.halper skrev:Nej, det är lite i motvind man jobbar med gräs. Har givit upp med mitt nysådda. Reparerade en del på framsidan och var lite optimistisk. Växte långsamt i april och maj i snöbyarna och frostnätterna. Sedan kom det 50 mm regn på en gång och sedan kom sommaren. Bara att göra om i höst. Sett flera helt döda nyrullade mattor utanför nybyggen här i trakterna.
Ja, så blir det ju ofta. Jag har lite sparat regnvatten som jag inte tar till förrän det börjar bli på snudd för sent: när saker börjar sloka. Är ju naturligtivs inte optimalt på något sätt, men jag har inte nog vatten för att använda till något annat än akutsjukvård medan jag ber till SMHI att de ska skicka regn hit inom några dagar. Undantaget jag gör (dvs där jag lever som en dekadent 1900-talsmänniska) är när jag vattnar barnets få smultronplantor med kranvatten. De verkar lyckligtvis inte behöva så mycket.F fiskbuggaren skrev:
Eftersom jag har ganska stor tomt är tanken att gömma en hel del vatten på någon högt belägen plats där man inte ser dem hela tiden och börja samla regnvatten i lite större skala så fort den värsta vinterkylan har passerat. Jag gissar att jag har något i stil med 100 kvadratmeter tak, så jag borde kunna samla på mig 25 kubik eller något sådant. Många pengar i tankarna.