nikasp
OK, har inte tid eller möjlighet pga 17 mil bort att krångla så får bli nytt originalbatteri. Funkar inte att den ska riskera att bli stående eller fungera tveksamt då svärmor är 81 år. Tack för info!
 
nikasp
Jäklar. Var ut till svärmor, långt bort, och trodde jag hittat felet. Felbeskrivningen var att den startar och kör ut men sedan stannar ute på gräsmattan efter ”ett tag”. Jag märkte att luckan inte riktigt tryckte ner knappen bredvid stoppknappen så den kunde poppa upp av sig själv. Manuell workaround är att tryck ner den för hand och sedan lägga igen luckan.

Batteriet visade 1195 mAh vilket jag trodde var fullt men det är ett batteri från juni 2019 med 2100 mAh som sitter i. Den gick 20 minuter i långt blött gräs innan den dockade fint så jag trodde all is good men att batteriet är lite dåligt.

Kollat klocka och datum och satte den att gå mellan 10:00-20:00 varje dag då gräsmattan är lång. Lång näsa - den kör inte alls ut. Har inte kollat lamporna i dockan men då borde jag väl inte alls ha fått den att köra ut med Start-knappen samt att slinga verkar funka fint, den klippte precis som vanligt och dockade men kör nu inte ut alls trots timer ”alla dagar” och Auto-läge och stängd lucka.

Fråga:
Kan det vara så att batteriet är slut och därför vägrar den köra?

Jag ville minnas att förra gången det var slut så visade det bara 700 mAh vid fulladdat. Den visade 1195 (batt på 2100) och efter 20 minuter cirka nere på 595, blött och tungt.

Har köpt nytt batteri och ska via FaceTime hjälpa sambon att byta kommande helg.





Efter att ha stått på laddaren i flera veckor:
Display på en robotgräsklippare som visar laddningsstatus med 1195mAh och temperatur 16.1°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickat iväg och kört 20 minuter i långt blött gräs:
Närbild på en GARDENA robotgräsklippares display som visar spänning och batteristatus med 595mAh och 24,2°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta batteri sitter i. Dvs 2100 mAh.
Skärmklipp av produktspecifikation för ett 18.5V, 2.1 Ah Li-Ion batteri modell 551P BM 1865021 / AM305/R40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag trodde jag hittat problemet med att den ibland stannar mitt på gräsmattan.
 
Är bilderna på displayen tagen när klipparen står i laddaren?
Laddströmmen är av intresse, negativt värde=urladdning.
Sedan har batteriet +2000 laddcykler, mycket talar för att batteriet är slut. 4-5 år brukar batteriet hålla.
Edit. såg nu att du skrev att batteriet var från 2019.

Att batteriet håller på att ta slut, syns oftast först på reducerad klipptid, från kanske 60 minuter ner till 20-30 minuter.

Sedan bör/ska man kolla laddblecken på klipparen 1-2/per säsong. Rengöra dom med ett fint sandpapper. Tänk på att det är bara kanten på kopparblecken som gör kontakt mot laddarens räfflade bleck.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Sorry, den står inte på laddare när bilderna är tagna. Stressade runt och det var uselt väder :)

Jag får helt enkelt hoppas på att batteriet (redan) är slut. Första omgången höll nog fyra säsonger men jag tror den har gått betydligt oftare nu. Men det du skriver om 20-30 min verkar stämma då jag skickade iväg den och den gick hem efter ca 20.

Vad är ett bra intervall, antal dagar och timmar för ca 300 kvm? Jag tror jag ställde in den på 4 dagar per vecka förut men någon i släkten pillade och satte till varje dag vilket kanske tog kål på det här onödigt snabbt. Tomten är bara 300 kvm gissar jag.

Hjälper sambon att sätta den att gå fyra dagar per vecka när batteriet är bytt i alla fall. Ska skicka med sambon lite smärgelduk så hon får stryka av laddblecken. Allt är annars alldeles tiptoptvättat och laddbleck i laddatationen är väldigt rena och fina.

Bonusfråga:
Jag kom inte in i servicemenyn. Hur var det man skulle trycka nu igen? MENU samt hålla in 7 och 9 fick jag inte att fungera.
 
Redigerat:
7+9 så är du inne i menyn.
Det där med intervall är som du säkert egentligen redan vet beroende på säsong och gödning regn etc. Jag skulle kört 4/7 dagar (mån,ons,fre,sön) och sett om den klarar hålla gräsnivån enligt önskad nivå.

Eom @etompau skriver så gnugga laddbleck och se om du kan böja ut de som sitter i station lite. Min har vägrat gå ut när den stått i station och jag trott att den tar laddning, men stått lite på sniskan, så att den inte fått full kontakt.

En annan faktor kan vara som du själv är inne på - batteriet. Ditt nuvarande kanske sjunker orimligt fort och du får korta tider.


Jag köpte kinabatteri till min på 2500mah. Tar laddning upp till 1200 och har åtgärdat enligt ovanstående. Har gått utan problem i två veckor. Hoppas det löser sig med de två momenten.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
P Pandre skrev:
7+9 så är du inne i menyn.
Det där med intervall är som du säkert egentligen redan vet beroende på säsong och gödning regn etc. Jag skulle kört 4/7 dagar (mån,ons,fre,sön) och sett om den klarar hålla gräsnivån enligt önskad nivå.

Eom @etompau skriver så gnugga laddbleck och se om du kan böja ut de som sitter i station lite. Min har vägrat gå ut när den stått i station och jag trott att den tar laddning, men stått lite på sniskan, så att den inte fått full kontakt.

En annan faktor kan vara som du själv är inne på - batteriet. Ditt nuvarande kanske sjunker orimligt fort och du får korta tider.


Jag köpte kinabatteri till min på 2500mah. Tar laddning upp till 1200 och har åtgärdat enligt ovanstående. Har gått utan problem i två veckor. Hoppas det löser sig med de två momenten.
Got it, jag har både slipat och nån gång skrapat blecken med en mejsel och det stod Laddar nu så hoppas det är batteriet. Får försöka leda sambon att visa mig servicemenyerna så man ser senaste klipptiderna.
 
nikasp
Jag hade drabbats av desinformation, klipparen har kört 15 ggr sedan jag var till svärmor förra helgen. Men men, nu får sambon byta batteriet. Vad brukar man få ut för tider ungefär på vanlig platt villatomt utan några rysliga slänter?
Jag vill minnas att den borde köra kring 60 minuter i alla fall med fräscht batteri?

Display på en gräsklippare visar laddningsstatus och batteritemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display på en robotgräsklippare visar klipptider mellan 5:12 och 12:18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt OK klipptider trots allt, men med ett nytt batteri kommer du säkerligen komma upp i drygt 60 min och en mer stabil driftgång.
Jag ligger över 60 med nytt batteri och tomt som är hyfsat plan men där gräsklipparen fått jobba ner 10cm högt gräs. Nya knivar krävdes annars stannade disken
 
nikasp
P Pandre skrev:
Rätt OK klipptider trots allt, men med ett nytt batteri kommer du säkerligen komma upp i drygt 60 min och en mer stabil driftgång.
Jag ligger över 60 med nytt batteri och tomt som är hyfsat plan men där gräsklipparen fått jobba ner 10cm högt gräs. Nya knivar krävdes annars stannade disken
Tack för info! Ska se om jag får någon som kan kolla logg imorgon annars får jag ta det till midsommar.
 
Out with the old, in with the new.

Två elektronikkort, ett med och ett utan WiFi-antenn, på prickig rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad robotgräsklippare med komponenter utspridda på ett prickigt bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter flera år i tjänst känns det som att min Gardena R70Li blir sämre och sämre. Jag kör med två olika klippningsområden som byts via ett reläkort, båda har sin egen slingsignal som alltid är ansluten. Även detta år hade jag en del problem med kabelbrott men efter att ha fixat detta så uppstår ett märkligt problem.

När klipparen ska gå tillbaka till laddaren har den mycket svårt att backa in. Ibland verkar den svänga sig typ 40° fel och sen backar den iväg flera meter. Den här delen av slingorna har varit samma i flera år så verkligen märkligt.

Har även Robonect Hx sen många år, och även denna verkar lite halvdålig i år. Ofta så verkar den inte responsiv alls om man inte startar om roboten via powerknappen.

Känns som det börjar bli dags att skrota den och köpa något modernare...

Har någon tips på hur jag felsöker? Kan det vara någon sensor på roboten som är söndrig eller dylikt?
 
J Jan Nylund skrev:
Efter flera år i tjänst känns det som att min Gardena R70Li blir sämre och sämre. Jag kör med två olika klippningsområden som byts via ett reläkort, båda har sin egen slingsignal som alltid är ansluten. Även detta år hade jag en del problem med kabelbrott men efter att ha fixat detta så uppstår ett märkligt problem.

När klipparen ska gå tillbaka till laddaren har den mycket svårt att backa in. Ibland verkar den svänga sig typ 40° fel och sen backar den iväg flera meter. Den här delen av slingorna har varit samma i flera år så verkligen märkligt.

Har även Robonect Hx sen många år, och även denna verkar lite halvdålig i år. Ofta så verkar den inte responsiv alls om man inte startar om roboten via powerknappen.

Känns som det börjar bli dags att skrota den och köpa något modernare...

Har någon tips på hur jag felsöker? Kan det vara någon sensor på roboten som är söndrig eller dylikt?
Hade också problem med att den inte kom in ordentligt till laddstationen. För mig var det hållaren till ena hjulmotorn som gått sönder, fick lyckligtvis tag på en reserv via forumet.
 
B JSaltberg skrev:
Hade också problem med att den inte kom in ordentligt till laddstationen. För mig var det hållaren till ena hjulmotorn som gått sönder, fick lyckligtvis tag på en reserv via forumet.
Tack för tips. Kollade under den och allt känns stabilt och fint. Inga mekaniska problem så vitt jag kan se.

Kollade även i Expert settings att göra en test när den står i laddaren, alla signaler sägs vara ok. Den verkar ibland inte alls börja ladda när den är i dockan heller, har även sett via robonect att om den står i dockan med 10% batteri kan den säga "quick charging" men i verkligheten sjunker nivån ända tills den dör.

Placerade den manuellt i laddare nu och kontrollerade att den startade laddning på ~1300mA vilket känns rimligt. Ska testa docka den lite senare för nu vägrade den köra alls trots att den ståt i laddaren en dryg timme.
 
johan63 johan63 skrev:
Jaha nu har gummibussningarna börjat ge sig på min R40li.
[bild]

Nya bussningar kostar 54:- + moms / st
Gardena artnr. 574 46 91-02
Vet man vad man ska söka efter hittar man det mesta här. Fick med mig halva karossen när båda gummidämparna gick av på min 305:a (från 2013 med 5500h). Tror du ska vara glad att dina gick så tidigt. Skruvarna hade satt sig duktigt och det var mkt 5-56 och skärande för att få bort gummit för att komma åt med polygripen. Problemet var att 5-56en inte kom åt pga av massa gojs och att gummit faktiskt täcker den lilla metallytan på bussningen. Jaja, nu är de borta, så det blir 4 nya och nya skruv. Lägger nog dit en klick kopparpasta också, kan väl inte skada.
 
johan63 johan63 skrev:
Operation Gummibussnings byte. ;)
[bild]
där var det rent och snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.