482 608 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Flyyyt!
I dag var vädret på vår sida. 07.00 körde vi igång. Målet med dagen var att sätta bärlina runt hela poolen och såga till den andra långsidans reglar.
12.00 var målet nått! Snacka om flyyyt!
Eftermiddagen ägnades åt att göra klart kortsidan över teknikrummet. Vi bröt vid 17-tiden. Väldigt nöjda med DAGen!
Spillet från sågningen av reglarna används som ramstöd och fastsättning mellan bärlina och reglar.
Uppgradera också sågbänken under dagen. Den nya pennhållaren fungerade perfekt! Jiggarna för att sätta bärlinan runt poolen behövdes kortas när vi kom till trappan. Avkapet blev blev bra avställningsytor på sågstativet.
Nu blir det paus i ”TrallCirkusen” ett tag.
Nästa helg blir det ett kärt besök på ”framsidan”! Go west!
Drömmen om bad till midsommar lever kvar.
Trevlig Helg!
Dag
I dag var vädret på vår sida. 07.00 körde vi igång. Målet med dagen var att sätta bärlina runt hela poolen och såga till den andra långsidans reglar.
12.00 var målet nått! Snacka om flyyyt!
Eftermiddagen ägnades åt att göra klart kortsidan över teknikrummet. Vi bröt vid 17-tiden. Väldigt nöjda med DAGen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spillet från sågningen av reglarna används som ramstöd och fastsättning mellan bärlina och reglar.
Logga in
Skapa konto
Uppgradera också sågbänken under dagen. Den nya pennhållaren fungerade perfekt! Jiggarna för att sätta bärlinan runt poolen behövdes kortas när vi kom till trappan. Avkapet blev blev bra avställningsytor på sågstativet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det paus i ”TrallCirkusen” ett tag.
Nästa helg blir det ett kärt besök på ”framsidan”! Go west!
Drömmen om bad till midsommar lever kvar.
Trevlig Helg!
Dag
Redigerat:
Kunskapsförmedling
I dag har jag fridag! Tog med mig två av barnbarnen hem igår. Nu har vi badat bastu och doppat oss i havet. 15˚ är det i vattnet! Nästan som sommar!
TrallCirkusen ruller på även om jag inte är där. Svärsonen har verkligen lärt sig hur man bygger. Han har gått i en hård skola! Nu har han reglat klart kortsidan över teknikrummet och håller på att montera dom 14 tillsågade reglarna på långsidan.
I morgon lämnar vi tillbaka barbarnen och jag sågar till ändarna på dom 8 sista reglarna för den andra kortsidan så att han har lite att göra under veckan. När dom är satta är det dags för elektrikern att dra alla elanslutningar. Matarrännan blev färdig i dag.
Sedan är det klart runt poolen för att täcka med trall. Därefter kommer poolbyggaren och monterar utrustningen och liner i poolen. Drömmen om ett midsommardopp lever!
Dag
I dag har jag fridag! Tog med mig två av barnbarnen hem igår. Nu har vi badat bastu och doppat oss i havet. 15˚ är det i vattnet! Nästan som sommar!
TrallCirkusen ruller på även om jag inte är där. Svärsonen har verkligen lärt sig hur man bygger. Han har gått i en hård skola! Nu har han reglat klart kortsidan över teknikrummet och håller på att montera dom 14 tillsågade reglarna på långsidan.
Logga in
Skapa konto
I morgon lämnar vi tillbaka barbarnen och jag sågar till ändarna på dom 8 sista reglarna för den andra kortsidan så att han har lite att göra under veckan. När dom är satta är det dags för elektrikern att dra alla elanslutningar. Matarrännan blev färdig i dag.
Logga in
Skapa konto
Sedan är det klart runt poolen för att täcka med trall. Därefter kommer poolbyggaren och monterar utrustningen och liner i poolen. Drömmen om ett midsommardopp lever!
Dag
Duktig är han svärsonen! Snart klar med långsidan. Får såga till dom sista 8 reglarna i morgon så han har något att göra!
Dag
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej FredrikR!FredrikR skrev:
Klart han får! Men den speciella sågningen av reglarnas ändor görs med 5 sågningar och 4 olika sågar i ett speciellt flöde. Det känner han sig inte riktigt bekväm med ännu. Men skall han få göra några prov framöver då det lugnat ner sig. Just nu jobbar han under tidspress med sina färdigheter för att få bada till midsommar!
Dag
15?! Du måste ha glädjetermometer.stigen skrev:Kunskapsförmedling
[bild]
[bild]
Dag
Strax norr om Ljusterö har vi 10-11.
Tycker jag också! Kontaminerad snö är färgmarkerad! Det har man lärt sig!FredrikR skrev:
På tal om spår i snö.
Pappan säger till sin tonårsson på morgonen att han behöver inte skriva sitt namn i snön när han lättar på trycket utan huset.
Och dessutom är det inte din handstil!
Du menar att det var fel pi(c)kturstigen skrev:
Barnbarnen återlämnade. Jag snodde ihop en ny kapjigg i helgen för att förenkla sågningen av uttaget i reglarna mot poolens bärlina. Nu flöt det verkligen på!
Alla 44 klara!
Som Steinis sa. ”Ju mer man tränar desto bättre blir man”!
Dag
Alla 44 klara!
Som Steinis sa. ”Ju mer man tränar desto bättre blir man”!
Dag
Kreativitet!
År 2016 målade våra barbarn glasskivan till utebordet.
Efter 5 år hade färgen flagnat så det var dags att göra ett nytt konstverk i ”Snickerboa”!
Intressant att se deras utveckling!
Glasskivan ligger nu i bastun och härdar.
Den blir en prydnad för vår trädgård!
Dag
År 2016 målade våra barbarn glasskivan till utebordet.
Logga in
Skapa konto
Efter 5 år hade färgen flagnat så det var dags att göra ett nytt konstverk i ”Snickerboa”!
Intressant att se deras utveckling!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Glasskivan ligger nu i bastun och härdar.
Logga in
Skapa konto
Den blir en prydnad för vår trädgård!
Dag