228 584 läst · 634 svar
229k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Man hinner med väldigt mycket annat när någon annan är här och jobbar några timmar!
Städa lite.
Har den här högen att ta tag i, blir mycket ved av allt spill.
Har även provmålat några färger. Här har dom inte ens torkat och ljuset är skumt så bilden ger inte färgerna rättvisa.
Hann även med att klippa gräset en sväng.
Städa lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har den här högen att ta tag i, blir mycket ved av allt spill.
Logga in
Skapa konto
Har även provmålat några färger. Här har dom inte ens torkat och ljuset är skumt så bilden ger inte färgerna rättvisa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hann även med att klippa gräset en sväng.
Logga in
Skapa konto
Du verkar ha ohälsosamt mycket energi
Idag har jag börjat riva hallen. Eller demontera är kanske mer det jag gör.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är underbart att följa ditt arbete! Jag får också massor av energi av att du jobbar
Jag körde så det rykte kan man säga, eller iaf så rök sågbladet.
Blir lite att klura på hur jag ska få ihop detta!
Blir lite att klura på hur jag ska få ihop detta!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänka till som sagt... Vad är elen i golvet på öppningen till? Var diffar det i nivå, i golv / tak / väggar? Var är det enklast att ta bort skillnaderna? Kan ni "leva med" att det blir en markerad öppning så ser det inte jätteknepigt ut. Personligen så känner jag att golvnivån och golvmaterial är det som gör mest för att det ska kännas som samma rum, och att man har samma färgsättning på väggar och tak. Ibland kan det vara en bra lösning med en markerad öppning. Då behöver kanske inte väggarna liva, och inte heller taknivån. Har liknande lösningar i vårt hus mot trapphus där vi inte kunde lösa det på grund av bärighet. Höjde upp och planade ut golvet (i trapphuset), och bytte golv i vardagsrum och trapphuset så att det "flyter ihop".
Jag har en plan.
Kvällen har ägnats åt att åka en vända till återvinningen och bara fascinerats av hur bra det blir!
Kul att se ett helt nytt ljus som kommer in i huset. Tidigare hade vi bara pyttesmå fönster i det väderstrecket och stora träd utanför som gjorde det mörkt.
Det är 20mm höjdskillnad mellan golven. Jag kommer jämna ut så det blir 10mm. Då blir det från hallen 10mm upp till utbyggnaden och 10 mm ner till köksdelen.
Att få en helt sömlös övergång är ändå omöjligt. Skulle man t.ex. sätta en hel gipsskiva från gamla till nya delen så skulle den garanterat spricka.
Man behöver en skarv som man täcker med en list av nåt slag så det kan röra sig lite.
(Har jag läst )
Kvällen har ägnats åt att åka en vända till återvinningen och bara fascinerats av hur bra det blir!
Kul att se ett helt nytt ljus som kommer in i huset. Tidigare hade vi bara pyttesmå fönster i det väderstrecket och stora träd utanför som gjorde det mörkt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är 20mm höjdskillnad mellan golven. Jag kommer jämna ut så det blir 10mm. Då blir det från hallen 10mm upp till utbyggnaden och 10 mm ner till köksdelen.
Att få en helt sömlös övergång är ändå omöjligt. Skulle man t.ex. sätta en hel gipsskiva från gamla till nya delen så skulle den garanterat spricka.
Man behöver en skarv som man täcker med en list av nåt slag så det kan röra sig lite.
(Har jag läst )
Elen är en trefasgrupp till elvärme. Den går ganska enkelt att backa och koppla ihop i källaren, har slangarna synliga där.Vgt skrev:Tänka till som sagt... Vad är elen i golvet på öppningen till? Var diffar det i nivå, i golv / tak / väggar? Var är det enklast att ta bort skillnaderna? Kan ni "leva med" att det blir en markerad öppning så ser det inte jätteknepigt ut. Personligen så känner jag att golvnivån och golvmaterial är det som gör mest för att det ska kännas som samma rum, och att man har samma färgsättning på väggar och tak. Ibland kan det vara en bra lösning med en markerad öppning. Då behöver kanske inte väggarna liva, och inte heller taknivån. Har liknande lösningar i vårt hus mot trapphus där vi inte kunde lösa det på grund av bärighet. Höjde upp och planade ut golvet (i trapphuset), och bytte golv i vardagsrum och trapphuset så att det "flyter ihop".
Inte fått så mycket gjort idag då målaren har varit här och spacklat, vill inte va ivägen för han.
Har börjat pussla ihop hallen lite.
Här kommer det bli skjutdörrar. Jag kommer göra så att dom går ut en bit på väggen till höger så öppningen blir större. Blir ca 75cm öppning istället för 60cm.
Brydde mig inte om att dela den gipsskivan, om det spricker så är det ändå inget som kommer synas.
Har börjat pussla ihop hallen lite.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer det bli skjutdörrar. Jag kommer göra så att dom går ut en bit på väggen till höger så öppningen blir större. Blir ca 75cm öppning istället för 60cm.
Brydde mig inte om att dela den gipsskivan, om det spricker så är det ändå inget som kommer synas.
Logga in
Skapa konto
Jobbat vidare med att lappa ihop hallen idag. Det tar lång tid men jag tror det blir bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag har jag tagit bort ett lager golv i gamla hallen och skruvat ett nytt tak där.
Va lite meckigt att få dit slangar och hålen utan att skada plasten.
Nu måste målaren komma ikapp med spacklingen så jag får vila lite. Eller jobba utomhus mee hängrännor och diverse om vädret tillåter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu måste målaren komma ikapp med spacklingen så jag får vila lite. Eller jobba utomhus mee hängrännor och diverse om vädret tillåter.
Säkert värt att fixa "gamla hallen" oxå för helhetsintrycket. Gör du det inte nu så är ju risken minst sagt stor att det skjuts lite för mycket på framtiden. Helt rätt!maah skrev:Idag har jag tagit bort ett lager golv i gamla hallen och skruvat ett nytt tak där.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ja så är det nog, lika bra att ta tag i det nu.Vgt skrev:
Jag ville ha in spotlights eftersom vi har låg takhöjd (228cm). Tror det blir ett stort lyft med en fräsch och modern känsla i hallen som ändå är det första man ser i huset.