maah maah skrev:
Ja så är det nog, lika bra att ta tag i det nu.
Jag ville ha in spotlights eftersom vi har låg takhöjd (228cm). Tror det blir ett stort lyft med en fräsch och modern känsla i hallen som ändå är det första man ser i huset.
Japp! Det första man ser när man kliver in är viktigt. Vi har en minihall (tidigare kallfarstu) som jag lagt massor tid på att kännas större och bättre. Rev ut all isolering i golv, väggar och tak. Innertaket isolerade jag upp efter yttertaket och fick typ 3,5 m takhöjd. Slopade dörren in till kök och vardagsrum. Bytte ytterdörr, och satte in ett större fönster. Lade in golvvärme och stengolv. Garderob med hel spegelvägg mitt emot ytterdörren, mm mm. Skitmycketjobb, men fick dom stackars kvadratmeterna att nästan kännas dubbelt så stora. Helt klart värt allt jobb :D
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Några dagar sedan det avhandlades, men när jag ska skråskruva reglar brukar jag bara hamra fast morakniven bakom regeln som mothåll. Funkar bra, går snabbt ;)
 
Rickard.
maah maah skrev:
Såhär gör jag för att hålla regeln på plats när jag skråskruvar, hur gör snickarna?
Har nog aldrig sett en snickare skråskruva reglar :p
När det är riktigt viktigt är det vanligt att dom kör med flera spikar samtidigt så man kan styra regeln med hammarslagen. Inte supervanligt i modern tid kanske men det fungerar bra och används fortfarande när man inte kan spika underifrån.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om det här bygget va ett avsnitt av Husdrömmar så har vi nu kommit till den dramatiska krisen.
Pengarna börjar ta slut och mannen är utarbetad.

Men som vanligt är allt uppförstorat och dramatiserat.
Det finns pengar kvar och dom ser ut att räcka precis, det blir inte många ören kvar i alla fall.
Uppgången på virkespriserna med upp emot 40% har såklart påverkat utfallet ganska mycket.

Sen så har jag åkt på nån jobbig sträckning eller överbelastning i en axel så jag får ta det lite lugnt ett tag. Är ju skönt att vi har kommit så långt så det snart är dags att börja måla.
Nästa tunga moment är när golvet ska in men det är först om nån vecka och orkar jag inte så får jag ta hjälp till det helt enkelt.
 
  • Gilla
DanneMedO och 8 till
  • Laddar…
I Husdrömmar kör man ju mycket drönarbilder med. Min är dock inte tillräckligt bra för att filma med när det blåser lite.

Om det inte va för nyansskillnaden för taket så kunde man tro att huset alltid har sett ut såhär.
Drönarvy av ett nyrenoverat hus med altan och spa-pool, omgivet av en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drönarbild av ett renoverat hus med utbyggd altan och spa-pool, omgivet av en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikten från vårat hus är det vi föll för på visningen. Nu 3 år senare när vi har renoverat alla ytskikt, bygg ut altanen med en spa-pool, byggt ett uterum och nu snart är klara med utbyggnaden börjar det bli riktigt bra.
Renoverat enfamiljshus med utbyggd altan, uterum och spa-pool, omgivet av grönskande trädgård och fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Daggen84 och 18 till
  • Laddar…
Efter en och en halv vilodag är jag utvilad och rastlös.
Har bara lite småfix inne att göra i väntan på att målaren ska spackla klart.

Millimeterpassning är inte min starkaste sida så det är tur att det finns fog! :cool:
Har satt MDF i fönstersmygarna på två av fönstren idag.

Utsikt från ett renoverat rum med nyinstallerade MDF-paneler i fönstersmygarna och oputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-paneler installerade i fönstersmygar, redo för fogning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster inifrån orenoverat rum med synlig MDF i fönstersmygen och utevy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-paneler installerade i fönstersmyg på ett fönster, med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Här tar jag gärna emot förslag på lösning!

Sidorna vid dörren är 200mm. Medans botten är 125mm.
Ska jag klyva till en regel så jag förlänger bottenregeln ut så den också blir 200mm.
Sen MDF som vitmålas på det?

Ett pågående byggprojekt med osymmetriska träreglar vid en dörröppning, behov av anpassning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av tjocklek på en bottenregel vid en dörröppning med tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av träregeldistansen från dörren uppvisar 200mm vid sidan och 125mm vid botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag rekommenderar planhyvlad ek som "tröskel" i 125 mm eller kanske lite till.
Beror på hur du ska täcka glappet mellan golvet och "tröskeln"
Sen kan du mattlacka den.
Vit MDF på övriga sidor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren
Tänker mig att det beror på hur du löser det med lister runt om dörren.
Går du ner med foder mot golvet så är det snyggare om tröskeln börjar en bit in så att säga, så låter du golvet möta vid regeln du har där typ.

Jag skulle göra tröskeln i samma material som golvet kanske?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Absolut så ska du gå på samma djup. Inte vitmålad på golvet. Ek, eller samma material som golvet ser bäst ut.
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Golvet är ett laminat, New England Ek från Pergo.

Såhär löst jag det vid en annan dörr i huset. Men där va konstruktionen en annan under.
Listen är furu som jag laserade.

Skulle ju kunna gå på EK som jag försöker lasera lite ljusare.

Laminatgolv i New England Ek med anpassad, laserad furulista vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
maah maah skrev:
Här tar jag gärna emot förslag på lösning!

Sidorna vid dörren är 200mm. Medans botten är 125mm.
Ska jag klyva till en regel så jag förlänger bottenregeln ut så den också blir 200mm.
Sen MDF som vitmålas på det?

[bild] [bild] [bild]
Jag håller med ovan inlägg. Håll dig borta från MDF som "tröskel". Använd ek eller likt andra förslag :). Gällande höjden så är det väl bara att trolla till det som känns enklast så att höjderna blir rätt
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Här har det inte hänt så mycket då vi har väntat in målaren, men idag blev han klar!
Nyinstallerade Fresh TL80 ventiler på en nyligen målad vit vägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålat rum med nymonterade Fresh TL80 ventiler i taket, kabel på golv och väntande målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har satt in 2st ventiler med. Fresh Tl80 som är en ljuddämpad variant.
Onödigt små montageplattor kan man tycka, typ 3mm kvar att skruva i.
Nyinstallerad Fresh TL80 ventil på grå vägg, synlig isolering och små montageplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det målning senare i veckan.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Här har det inte hänt så mycket då vi har väntat in målaren, men idag blev han klar!
[bild] [bild]

Jag har satt in 2st ventiler med. Fresh Tl80 som är en ljuddämpad variant.
Onödigt små montageplattor kan man tycka, typ 3mm kvar att skruva i.
[bild]

Nu blir det målning senare i veckan.
Upplevde precis samma sak med dem, rätt irriterande!
 
maah maah skrev:
Här har det inte hänt så mycket då vi har väntat in målaren, men idag blev han klar!
[bild] [bild]

Jag har satt in 2st ventiler med. Fresh Tl80 som är en ljuddämpad variant.
Onödigt små montageplattor kan man tycka, typ 3mm kvar att skruva i.
[bild]

Nu blir det målning senare i veckan.
Satte själv I sådana ventiler i helgen. Var ju lite pilligt att få dem raka då man mer eller mindre behöver dra skruvarna på snedden för att träffa något att skruva i :p
Känns som det skulle klara sig utan att fästa den delen dock, borde ju sitta fast tillräckligt med luckdelen:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.