482 549 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Fin idé med farmarskruven, då slipper man remsa syllpapp och ändträt kommer högre upp från underlaget
Hej igen roli!R roli skrev:
Minnet är kort! Sex år är länge! Skrev tyvärr fel när det gäller lösningen med SPA-locket.
Hittade en bättre bild som visar hur dom olika hjulen är placerade på lockkonstruktionen. Du ser också hur bandet är fäst och trätt genom lockets handtag.
Jag använde trall 28 x 120 till konstruktionen. Lättare och mycket billigare än reglar.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svärsonens granne har byggt ett kajakförråd där man skjuter in kajaken på kortsidan. Jättesmart och fint. Jag föreslog en uppgradering med rullar så man slapp dra kölen mot underlaget. Han hade samma tanke men priset i tillbehörsbutiken avskräckte.
Jag visste att i ”braochhalådan” fanns de
tre 25mm stabila rullgardinsrör från våra kasserade Veluxgardiner i rätt längd 60cm.
Limmade fast 10mm bultar i ändfästena med epoxi. Lagerhusen blev i massiv ek.
Kommer fungera perfekt i många år.
Dag
Jag visste att i ”braochhalådan” fanns de
tre 25mm stabila rullgardinsrör från våra kasserade Veluxgardiner i rätt längd 60cm.
Limmade fast 10mm bultar i ändfästena med epoxi. Lagerhusen blev i massiv ek.
Kommer fungera perfekt i många år.
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej Jon!D da98jpn skrev:
Om du kollar på dom här två bilderna så ser du två 5,4m ramar som är satta ungefär 1m upp. Kollar du väldigt noga ser du att dom är hopskruvade vid fjärde långbrädan från vänster. På denna ytan skulle trallen läggas från badet i fullängd. Även benen är trall. Snedsträvor gör att det blir stabilt i sidled.
OBS! Viktigt är att alla möten med trall ligger i samma plan. Ligger någon kottling för högt blir inte trallytan jämn! Vill man göra det lättare för sig kan man förskjuta kottlingarna när man skruvar. Man slipper skråskruva utan drar skruven in i ändträ. Nackdelen är att skruvraden på ovansidan inte hamnar i linje. Många ord men hoppas du förstår. Annars är det bara att återkomma. Lycka till!
Dag
Glömde nämna den infällda brädan närmast kortsidan. Den måste ligga där i liv med ramen om du vill rama in trallen. Vi la rillad som ram.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hej Dag
Då tror jag att jag är med, så med andra ord bara beställa extra mycket tallvirke och bygga allt med det.
I detta fall så är det kottlingen du sen skruvar trallen i, så det är cc 60 på kottlingen
Tackar för att du tar dig tid att utbilda en nybörjare...
Mitt första altanbygge, lägga lite trall på en uteplats räknas inte riktigt...
/Jon
Då tror jag att jag är med, så med andra ord bara beställa extra mycket tallvirke och bygga allt med det.
I detta fall så är det kottlingen du sen skruvar trallen i, så det är cc 60 på kottlingen
/Jon
Gratulerar! Du har helt rätt!D da98jpn skrev:Hej Dag
/Jon
Trallen skruvas i kottlingarna.
Om du märker att något sticker upp så hyvla ner till plant!
Jag är helt övertygad om att du fixar detta på bästa sätt!
Dag
Paus i trallandet
Till helgen blir det ny föreställning i TrallCikusen. Men det mentala arbetet rullar på hela tiden.
Teknikrummet behöver en stege men det gäller att hålla igen på måtten enligt poolbyggaren.
Förra året bytte vi ut en badstege vid stranden. Den gamla rostiga låg i skräphögen för vidare transport till slutförvaringen så jag plockade hem den för att se om man kan göra om den till en teknikstege.
Jag har stått och vridit, vänt, mätt och funderat en lång stund i eftermiddag men den rätta lösningen poppar inte upp. För många begränsningar i mått och utrymme komplicerar det hela. En god natts sömn hjälper nog.
I morgon måste den bli klar för på fredag är det ny föreställning.
Dag
Till helgen blir det ny föreställning i TrallCikusen. Men det mentala arbetet rullar på hela tiden.
Teknikrummet behöver en stege men det gäller att hålla igen på måtten enligt poolbyggaren.
Förra året bytte vi ut en badstege vid stranden. Den gamla rostiga låg i skräphögen för vidare transport till slutförvaringen så jag plockade hem den för att se om man kan göra om den till en teknikstege.
Jag har stått och vridit, vänt, mätt och funderat en lång stund i eftermiddag men den rätta lösningen poppar inte upp. För många begränsningar i mått och utrymme komplicerar det hela. En god natts sömn hjälper nog.
Dag
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Vilka mått har du dig att förhålla till?stigen skrev:Paus i trallandet
Dag
[bild]