128 465 läst · 202 svar
128k läst
202 svar
Byta hela taket till integrerade solpaneler
Vi kommer under kommande året bygga nytt hus och funderar då på att bygga integrerade solceller från start. Utöver de som nämns i denna tråd, Sunroof och Gruppsol, vilka företag har liknande lösningar som man borde ta in offerter från?
Kollar själv på https://midsummer.se/, framförallt deras Slim som bygger på falsat plåttak, riktigt snyggt!L Ladan vid havet skrev:
Yepp, svensk utveckling o tillverkning med en bra bakgrund o kunnande, tryggt köp. Bra referensunderlag publicerat.
Finns tyvärr andra i denna bransch som köper upp restlager o strippar ramarna, integrerar på kunders tak och säljer som unik lösning...
Finns tyvärr andra i denna bransch som köper upp restlager o strippar ramarna, integrerar på kunders tak och säljer som unik lösning...
Medlem
· Jönköping
· 105 inlägg
Deras rekommendation för integrering har 9.8% av ytan transparent.H håbbe1961 skrev:
110W/m2 är inte mycket.J JSten skrev:
Redigerat:
Medlem
· Jönköping
· 105 inlägg
Ena grannen installerar 19 kW på sitt platta tak. Svea Solar står för jobbet, rätt naturligt då grannes son är en av grundarna av det företaget. Gjorde en inspektion igår och pratade med dem. Deras hemsida är likt många andra i branschen inte så informativ om man är ute efter svar på tekniska frågor. Det verkar som de har fler typer av solceller än de som visas på hemsidan. Den integrerade lösningen som visas där verkar inte vara den enda de har. Tror det är rätt snabba ändringar i den branschen nu.
Instämmer, inte världsledande direkt. Men å andra sidan, det är mer än de 0% som vanligt falsat plåttak ger.R Roger_Gustavsson skrev:
Edit, kan tillägga att vi/jag inte har kommit så långt i beslutsprocessen, har främst haft fokus på utseende och letar efter ett tak med "traditionellt" utseende. Något annat lär vi inte få bygglov för.
Redigerat:
Detta är precis min tanke ang mitt tak.J JSten skrev:
Hade bara tanke att byta taket, nu är det en passiv inkomst.
Det är därför jag kanske inte är lika brydd som andra om effekt/kvm etc.
Självklart ska det leverera det som utlovas, men jag jagar inte Kw.
Utseendet var det jag föll för, då jag ändå hade kikat på plåttak.
Besserwisser
· östergötland
· 2 072 inlägg
Men man undrar ju vad dom menar med "falsat" tak.. Jag misstänker att det är ett klicktak, vilket jag som plåtslagare väljer att se som ett finare korugerat tak... Gillar inte att det marknadsförs som falsat då det är ganska långt ifrån ett sådant...J JSten skrev: