364 690 läst · 1 560 svar
365k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Håller helt med. I mitt fall betalade jag väl 1500 eller liknande. De kostade lite när de kom. För de pengarna var det inget att fundera på.Sindbad skrev:
I övrigt kan jag nämna att jag idag fick dit en trefasmätare i centralen. Från och med idag eftermiddag börjar jag mäta förbrukningen på poolen.
6 kWh på ett dygn. Inte alltför farligt.H henlin431 skrev:
Det är en åttakantig terasstunna med isoleringspaketet från SVB. Snitt-tempen ute har väl varit 2-3 grader senaste dygnet. Tog tidigare bort extra isoleringen jag lagt på vattenytan. Såg att det ramlade bort en del plastmaterial från den och ville inte ha det i poolen.Tobzter skrev:
På vintern drar den givetvis mer men tycker ändå att utetempen nu ger ett bra inblick i driftskostnader över tid. Därtill har det blåst rejält senaste dygnet.
2x 3 kW värmare
Det är en trefasmätare från Classe som mäter över 3 faser.
Nu har jag haft poolen igång en vecka och badat 3 ggr. Dock luktade vattnet lite fis när vi skulle bada igår. Någon annan som haft det problemet och hur löste ni det? Bara till att byta vattnet och börja om eller? Vi har varit noga med att duscha innan bad och följt Biocools instruktioner noga, har 35° i poolen och kör pumpen dygnet runt nu i början.
Vad för ph har ni haft under dessa dagar?K Kesosmurf skrev:Nu har jag haft poolen igång en vecka och badat 3 ggr. Dock luktade vattnet lite fis när vi skulle bada igår. Någon annan som haft det problemet och hur löste ni det? Bara till att byta vattnet och börja om eller? Vi har varit noga med att duscha innan bad och följt Biocools instruktioner noga, har 35° i poolen och kör pumpen dygnet runt nu i början.
Produktens problem är just produktbeskrivningen. Ämnet anses nämligen vara verksamt i ett brett spann av pH. Men vattnet i sig och människorna som ska i poolen kommer inte trivas i ett brett spann av pH.K Kesosmurf skrev:
Jag har kört BioCool själv och gjort din resa. Ungefär som merparten av resten av alla som börjat poolkarriären förra/detta år och som valt att köpa ämnet.
Jag tror du kan köra BioCool i säkert någon månad om du har bra koll på pH. Däremot kommer du nog behöva komplettera med algmedel och ev. något annat.
Jag tror inte du behöver göra något annat än att chockklorera. Men innan dess ska pH vara inom rimliga nivåer, annars är du tillbaka på ruta 1 inom några dagar.
I övrigt gör det stor skillnad att duscha noga innan bad. Jag menar då inte att skölja av sig snabbt.
Det finns enorma mängder information i den här tråden, eftersom jag själv ställde samma frågor tidigare. Anledningen till att jag bytte från BioCool var att jag inte tyckte vattnet blev fräscht över tid. Därtill är det svindyrt om man doserar som man ska. Därtill kan du inte mäta effekten av ämnet. Kan man inte mäta kan man inte veta.
H henlin431 skrev:Produktens problem är just produktbeskrivningen. Ämnet anses nämligen vara verksamt i ett brett spann av pH. Men vattnet i sig och människorna som ska i poolen kommer inte trivas i ett brett spann av pH.
Jag har kört BioCool själv och gjort din resa. Ungefär som merparten av resten av alla som börjat poolkarriären förra/detta år och som valt att köpa ämnet.
Jag tror du kan köra BioCool i säkert någon månad om du har bra koll på pH. Däremot kommer du nog behöva komplettera med algmedel och ev. något annat.
Jag tror inte du behöver göra något annat än att chockklorera. Men innan dess ska pH vara inom rimliga nivåer, annars är du tillbaka på ruta 1 inom några dagar.
I övrigt gör det stor skillnad att duscha noga innan bad. Jag menar då inte att skölja av sig snabbt.
Det finns enorma mängder information i den här tråden, eftersom jag själv ställde samma frågor tidigare. Anledningen till att jag bytte från BioCool var att jag inte tyckte vattnet blev fräscht över tid. Därtill är det svindyrt om man doserar som man ska. Därtill kan du inte mäta effekten av ämnet. Kan man inte mäta kan man inte veta.
Vill också nämna att recepten för en pool skiljer sig. Jag har brunnsvatten. Det kan ge en del utmaningar. Jag bytte vatten för någon vecka sen. Såhär gjorde jag:
0. Tömde poolen med en simpel pump, rengjorde med lite mild såpa, tvättade filterbollarna i tvättmaskin på 40 grader, lät torka hyfsat
1. i med vatten
2. Jag krossade 5 bromtabletter noga och hällde i innehållet i en spann och blandade runt. Sen i med detta i poolvattnet med pumpar igång. Locket av en halv dag.
3. Jag chockklorerade inte separat eftersom bromtabletternas sammansättning innehåller klor och därtill aktiverar bromet rejält i mer än 2 dygn efter appliceringen. De bakterier som överlever det där kommer inte från planeten jorden. Tidigare har jag börjat med chockklorering innan uppvärmning av vattnet eftersom klor är betydligt mer verksamt i +20 än +38. Men att chockklorera och krossa tabletter blev kaka på kaka. Oavsett hällde jag i det krossade pulvret i poolen som vid tillfället var kring 20-25 grader. Efter några timmar började jag värma upp poolen.
4. Jag lät bromvärdet sjunka till kring 5 (tog väl 2,5 dygn)
5. I med doseringsflottör och 3-4 tabletter
6. Daglig mätning till allt är stabilt. Går det för högt, ta ur flottör. Går det för lågt, i med fler tabletter
Nummer 2 i listan ovan kan diskuteras vilt i all evighet men det handlar om att mätta poolens brominbank (en vetenskap i sig). Alternativet är att bara börja med bromtabletter och vänta på att banken skall upprättas över tid (vilket tar några veckor). Detta är vad försäljarna rekommenderar. Vilket skydd man har under tiden kan man diskutera. Att krossa tabletter är säkerhetsmässigt inte rekommenderat men man får sköta det snyggt.
Varje bromtablett innehåller kring 27 % klor, vars främsta uppgift är att aktivera bromet. Syftet är att få till en cykel där tabletterna sakta löses upp och där bromet som inte används tillförs brominbanken och där kloret förverkas i och med aktiveringen av bromet. Utan kloret händer inget med bromet.
Allt ovanstående kan skrivas betydligt bättre än jag gjort nu. Men jag är tyvärr ingen kemist.
Ovanstående lösning är extremt billig och lättskött. Man håller koll på tabletten och mäter pH och bromvärden. Mer populärt är att bara använda klorprodukter. Det kräver lite mer tillsyn om man inte kör tablettform.
Brom/klor sliter mer på poolens delar men det är en kostnad man får räkna med över tid. Det viktiga är att känna sig trygg när barnen ska i.
Bromvärdena håller jag kring 5. Det är lite högt enligt europastandarder men standard i US. Problemet med att ha det lägre är att du rätt enkelt ramlar ner till noll efter ett bad eller två. Om du är nere på 0 är desinficeringen dålig och bakterier växer till sig. Om man konstant ligger över 2 ska man känna sig trygg.
Redigerat: