Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Allt ovanstående kan skrivas betydligt bättre än jag gjort nu. Men jag är tyvärr ingen kemist
Citerar mig själv. För den som är intresserad av poolkemi.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo men visst. Först det här med poolrening, det bygger oftast på tre principer, dels antibakteriell verkan/nedbrytning av andra organiska ämnen, denna nedbrytning kan ske på lite olika vis beroende på vad man använder för kemikalie.
Vidare behöver man ibland något slags flockningsmedel som kan reagera med mycket små partiklar som inte fastnar i filtret och genom denna reaktion göra så att de klumpar ihop sig och sedan fastnar.
Sist har vi då mekanisk filtration, det har egentligen inget med kemi att göra, partiklar över en viss storlek stannar i filtratet vad man nu har för något.

Nu behandlar vi alltså främst desinfektionsmedel (den första principen ovan).

Biocools produkt innehåller didecyldimeteyammoniumklorid, detta skall ej förväxlas med det som i dagligt tal kallas klor (vanligen natriumhypoklorit). Grundämnet klor ingår faktiskt i ganska många olika föreningar men betyder absolut inte att bara för att ett medel innehåller klor så fungerar det som "klor".

Didecyldimeteyammoniumklorid verkar genom att bryta ned lipidbindningar i bilager, vad betyder det här då för icke fulkemister? Jo, att bakteriers cellmembran förstörs så att de dör, lite som vissa typer av antibiotika fungerar (fast då med annan mekanism), vad didecyldimeteyammoniumklorid inte verkar göra lika bra som klor är att oxidera, dock verkar det troligen göra detta till en viss grad, vi kommer till det här med oxidation... Produkten verkar inte innehålla något flockningsmedel, óm man vill använda detta får man lägga till det. Det är helt enkelt ett desinfektionsmedel som även används mycket inom sjukvården (dock inte i Sverige vad jag känner till, kanske inom sterilteknik?)

Guardian sciencewater fungerar enligt tillverkaren som en trestegsraket med tre olika ämnen. Först en så kallad surfactant eller så kallat ytaktivt ämne som minskar ytspänning mellan oblandbara ämnen och alltså gör att t ex ett desinfektionsmedel löst i vatten kan komma åt ämnen lösta i fetter, den löser alltså enligt uppgift biofilm och är i sig själv verksam mot t ex cellväggar och heter polyetylenimin. Det är helt enkelt samma princip som ett tvättmedel med tesider (som ju alla såklart har koll på vad det är, man har ju tvättat :crysmile:). Sedan ett rent desinfektionsmedel som svävar fritt i vattnet och gör samma sak som Biocools produkt och klor, denna heter egentilgen inget vettigt men består av metylamin (som är det Walter deriverar metylamfetamin av i tv-serien Breaking Bad, rekommenderas starkt att ses om ni inte redan gjort det) med en massa extrasaker påsatta, typ kloridgrupper, funkar troligen genom oxiadation som vi återigen kommer till i avsnittet om klor.

Sist så innehåller den nån slags polymer som alltså är en lång kolvätekedja med andra ämnen insprängda (i det här fallet grundämnena klor och kväve). Denna polymer heter, håll i er, poly(iminocarbonimidoyliminocarbonimidoylimino-1,6-hexanediyl)hydroklorid och sätter sig alltså på poolytorna (utan att vara en surfactant) och verkar lätt desinficerande över tid (hur det funkar vete fan men troligen med någon av tidigare nämnda mekanismer.

Sist har vi då klor som du inte bad om men får ändå för det är så enkelt och jag behöver inte göra research i obskyra svårfunna produktdatablad och kolla upp ämnet i pubchem (som är en förträfflig databas över typ alla ämnen som finns)

Klor, eller egentligen natriumhypoklorit verkar genom att klor är ett starkt oxidationsmedel, oxidation tror många har med syre att göra men det är så att syre heter oxygen på engelska för att det är en bra oxidator. Oxidation innebär att ett ämne (jon) snor elektroner från ett annat så att det istället blir en jon, då bryts strukturer upp eller bildas och förändras, t ex cellväggar hos bakterier eller andra strukturer i fettsyror från svett eller hud eller så. Klor är väldigt bra på det här, det mesta av kloret är alltså bundet i natruimsaltet av hydrokloritsyra men också fritt som kloridjoner i vattnet, det är detta som är aktivt, när det luktar badhus är det alltså inte fritt klor som luktar utan bundet (främst med svettpartiklar) och halten fritt klor är för låg, det är dessa kloraminer som orsakar inte bara lukt utan även hudirritatation och ögonsveda (eller om man precis har chokklorerat så det är inte helt sant). Lösningen är alltså att tillsätta mer klor eller t o m chocklorera om det luktar klor, då bryts kloraminerna ned och halten fritt klor ökar. Klor förbrukas kontinuerligt, dels av oxidationen men så bryts det även ned av solljus, det gör troligen de andra medlen också men det har jag inte hittat någon uppgift på.

Vill ni ha ett inlägg om flockningsmedel och hur dessa fungerar så säg till.

Fulkemi när den är som bäst.

Långt inlägg, sorry, hoppas det hjälper någon eller i alla fall stillar den nyfiknes vetgirighet.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Jag kollar på att köpa någon form av vibrationsdämpare till min pump.
Har den nu skruvad direkt i trägolvet i tekniklådan. Funderade på något åt det här hållet
[länk]

Men jag hittar inte just denna typ någonstans där man kan beställa som privatperson.

Något åt detta håll verkar betydligt enklare att hitta, men vet inte om är rätt.
[länk]

Någon annan som har behövt dämpa och hur har ni gjort isåfall?
Här finns en tråd om att ljuddämpa teknikutrymmet generellt: https://www.byggahus.se/forum/threads/daempa-ljud-i-teknikutrymme-under-altan.415359/
 
Nu har vi senaste dagarna ganska många gånger fått felmeddelandet "Htr may be dry", felsökt utan att hitta felet, tömt HELA poolen för att kunna få ut filterbollarna och bytt dem efter endast 2 veckor. SVB rekomenderade i ett mail att byta filterbollar för att se om det hjälper och att de rekomenderar att tvätta dem varannan vecka. Verkar inte det vara sjukt ofta? Hur gör ni andra med detta? Det var ju riktigt bökigt att få ur vattnet ur filter och slangar så nu har jag löst det genom att koppla på en slang med kulventil på bottenpluggen på filtret.
 
K Kesosmurf skrev:
Nu har vi senaste dagarna ganska många gånger fått felmeddelandet "Htr may be dry", felsökt utan att hitta felet, tömt HELA poolen för att kunna få ut filterbollarna och bytt dem efter endast 2 veckor. SVB rekomenderade i ett mail att byta filterbollar för att se om det hjälper och att de rekomenderar att tvätta dem varannan vecka. Verkar inte det vara sjukt ofta? Hur gör ni andra med detta? Det var ju riktigt bökigt att få ur vattnet ur filter och slangar så nu har jag löst det genom att koppla på en slang med kulventil på bottenpluggen på filtret.
Varannan vecka?

Nej. det är inte logiskt. Det går att ta ut filterbollarna utan att tömma poolen genom att stänga ventilerna på slangarnas inlopp/utlopp. Jag har inte testat själv men jag antar att de skall kunna användas till just det.

Är ventilerna förresten öppnade helt när ni kör badet? Andra forum nämner att det troligtvis är luft i systemet eller att pumpflödet inte fungerar som det ska varpå värmaren blir för varm och larmar. Därav min fråga om ifall ventilerna verkligen är öppnade som de ska.
 
Tobzter
K Kesosmurf skrev:
Nu har vi senaste dagarna ganska många gånger fått felmeddelandet "Htr may be dry", felsökt utan att hitta felet, tömt HELA poolen för att kunna få ut filterbollarna och bytt dem efter endast 2 veckor. SVB rekomenderade i ett mail att byta filterbollar för att se om det hjälper och att de rekomenderar att tvätta dem varannan vecka. Verkar inte det vara sjukt ofta? Hur gör ni andra med detta? Det var ju riktigt bökigt att få ur vattnet ur filter och slangar så nu har jag löst det genom att koppla på en slang med kulventil på bottenpluggen på filtret.
Du har låtit den köra själva start programmet som tar bort all luft i systemet?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Du har låtit den köra själva start programmet som tar bort all luft i systemet?
Men det gör väl pumpen själv varje gång man sätter igång strömmen?

Det enda jag brukar vara noga med att göra är att säkerställa så att jag kan trycka ur ordentligt med vatten från spolhålet uppe på filtret. Då får jag ur all luft som är där i alla fall. Det kommer alltid en del luft när jag gör så (till dess vattnet kommer)

Edit: varje gång jag startar strömmen säger appen att den kör priming. Den håller på mellan 5-10 minuter. Under den tiden kan jag störa systemet genom att mixtra med inställningar i appen. Det går säkert att göra samma sak via displayen. Det är väl det man ska undvika antar jag.
 
Redigerat:
K Kesosmurf skrev:
Nu har vi senaste dagarna ganska många gånger fått felmeddelandet "Htr may be dry", felsökt utan att hitta felet, tömt HELA poolen för att kunna få ut filterbollarna och bytt dem efter endast 2 veckor. SVB rekomenderade i ett mail att byta filterbollar för att se om det hjälper och att de rekomenderar att tvätta dem varannan vecka. Verkar inte det vara sjukt ofta? Hur gör ni andra med detta? Det var ju riktigt bökigt att få ur vattnet ur filter och slangar så nu har jag löst det genom att koppla på en slang med kulventil på bottenpluggen på filtret.
En annan fråga. Har ni satt master och slave-värmaren i rätt ordning och vänd åt rätt håll? Det finns foruminlägg kring en installation där någon råkat vända värmaren. Flödet blev åt fel håll. Det borde väl egentligen inte spela någon roll men någonstans mäts ju tempen och då lär nog riktningen vara viktig.

Och kanske det viktigaste av allt: att filtret verkligen sitter en bit under vattennivån. Annars lär du ju ha felet där.
 
Redigerat:
Fulkemisten
K Kesosmurf skrev:
Nu har vi senaste dagarna ganska många gånger fått felmeddelandet "Htr may be dry", felsökt utan att hitta felet, tömt HELA poolen för att kunna få ut filterbollarna och bytt dem efter endast 2 veckor. SVB rekomenderade i ett mail att byta filterbollar för att se om det hjälper och att de rekomenderar att tvätta dem varannan vecka. Verkar inte det vara sjukt ofta? Hur gör ni andra med detta? Det var ju riktigt bökigt att få ur vattnet ur filter och slangar så nu har jag löst det genom att koppla på en slang med kulventil på bottenpluggen på filtret.
Ja. Nä. Det där är sjukt ofta. Jag har haft min igång sedan sportlovet. Ska tvätta filterbollarna och byta vatten inom kort. Har troligen börjat få ackumulation av cyanursyra men vet inte. Vattnet har toppkvalitet enligt teststickorna. Som @henlin431 säger - hur är allt monterat i förhållande till vattennivån?
 
Ja vi har gjort allting som ni beskriver:

•Grejorna står en bit under vattenytan.
•Ventilerna är fullt öppna (har tom gjort en stopp så att de omöjligt kan stänga sig själva)
•Har låtit primern för att rensa från luft vara igång när jag startat upp badet samt när jag startat om systemet.
•Har tiltat värmaren och sett till att det omöjligt kunnat stå luftbubbla i värmare eller röret/slangen, dessutom har jag svårt att se att det ens är möjligt eftersom slangarna står rakt upp från värmaren och luft stiger.
•Jag har ockdå öppnat filtret så att all luft försvunnit där och vattnet har sprutat ur backspolningsutloppet.
•När vi nu tömt allt och gjort om så såg vi även att inget fastnat någonstans.
•Filterbollarna verkade vara rätt fina förutom lite hår så jag har svårt att tro att SVBs svar att det skulle vara problemet stämmer. Det måste väl också vara fasiken så mycket svårare att pumpa genom sand som systemet också skall klara av. Nu bytte jag filterbollarna mot nya ändå.
•Värmaren (har bara en st3kw) står åt rätt håll så som de visade i sin instruktionsfilm.

Svar på en annan fråga angående när man byter filterbollar, det räckte inte att bara stänga ventilerna för det står ju vatten upp i alla slangarna och det hade blivit rätt många liter som fått rinna ut i pumplådan. Vi fixade det genom att ordna en slang som jag dragit utanför pumphuset så man kan stänga ventilerna och dränera filtret utan att behöva mixtra och vara rädd för att få överflöd med vatten överallt. Jag ska lägga upp en bild sen på den sen.

Är det någon som har någon annan instruktion hur man styr värmaren än SVBs? Den beskriver ju inte alla funktioner. Finns ju exempelvis något som heter FLIP, vad betyder det?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Citerar mig själv. För den som är intresserad av poolkemi.
Får en känsla av att det är just oxideringen som funkar dåligt på BioCool och ScienceWater. Flera nämner ju att det luktar rätt illa efter en tid. Blir säkert en massa slaggprodukter kvar som filtret släpper igenom.
K Kesosmurf skrev:
Ja vi har gjort allting som ni beskriver:

•Grejorna står en bit under vattenytan.
•Ventilerna är fullt öppna (har tom gjort en stopp så att de omöjligt kan stänga sig själva)
•Har låtit primern för att rensa från luft vara igång när jag startat upp badet samt när jag startat om systemet.
•Har tiltat värmaren och sett till att det omöjligt kunnat stå luftbubbla i värmare eller röret/slangen, dessutom har jag svårt att se att det ens är möjligt eftersom slangarna står rakt upp från värmaren och luft stiger.
•Jag har ockdå öppnat filtret så att all luft försvunnit där och vattnet har sprutat ur backspolningsutloppet.
•När vi nu tömt allt och gjort om så såg vi även att inget fastnat någonstans.
•Filterbollarna verkade vara rätt fina förutom lite hår så jag har svårt att tro att SVBs svar att det skulle vara problemet stämmer. Det måste väl också vara fasiken så mycket svårare att pumpa genom sand som systemet också skall klara av. Nu bytte jag filterbollarna mot nya ändå.
•Värmaren (har bara en st3kw) står åt rätt håll så som de visade i sin instruktionsfilm.

Svar på en annan fråga angående när man byter filterbollar, det räckte inte att bara stänga ventilerna för det står ju vatten upp i alla slangarna och det hade blivit rätt många liter som fått rinna ut i pumplådan. Vi fixade det genom att ordna en slang som jag dragit utanför pumphuset så man kan stänga ventilerna och dränera filtret utan att behöva mixtra och vara rädd för att få överflöd med vatten överallt. Jag ska lägga upp en bild sen på den sen.

Är det någon som har någon annan instruktion hur man styr värmaren än SVBs? Den beskriver ju inte alla funktioner. Finns ju exempelvis något som heter FLIP, vad betyder det?
Låter som du gått igenom allt. Vad är trycket på manometern vid drift? Är det bra tryck vid utloppet om du sätter handen mot?
 
I en Pacific, på vilken långsida är det bäst att montera Balboas belysning (endast en lampa)? Om man "utifrån" bara ser baljan från ena långsidan, vill man då ha lampan på den närmaste långsidan så att inte själva lampan syns utan bara skenet från den, eller spelar det ingen roll?

Jag skulle själv gissa att det blir bäst att inte se själva lampan, men då skulle jag behöva en längre kabel. Går det att förlänga den?
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Du vill ha lampan på samma sida som anslutningar för vattnet, mot tekniklådan. Du kan få läckage vid lampan (hände mig) och då vill du inte ha den någonstans där den är svår att komma åt.
 
Fast nu kommer inte mina anslutningar på baljan bli särskilt lättåtkomliga ändå och jag kommer förmodligen ändå att behöva lyfta upp baljan om jag måste mecka med dom. :worried:
 
V Vickedm skrev:
Japp Pacific !

jag köpte full isolering och tekniklådan ... sätter den dikt an ..
Hej, man öppnar dessa 2 hål till pump/värmaren på det sättet som jag ser på bilderna eller måste dem finnas inom ramen av isoleringsfönster i nedre delen?Tack
 
Tobzter
Du kan göra de hålet hur stort du vill om tekniklådan täcker hålet så att säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.