134 670 läst · 317 svar
135k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Skulle inte hälla det i nya bilen. Men gräsklipparen kan få deras bättre oljor.K Krille_90_ skrev:Som sagt ovan man väljer vad man köper på biltema. Trallskruv till trall som är ett jävlar jobb om det blir fel . Nej knappast då lägger man till lite och får bra skruv från essve ist. Verktyg ja . Motordelar och motorolja nej. Finns mycket bra grejer på biltema men man väljer sina köp efter ändamål. Och jag säger inte att deras motor olja eller motordelar är dåliga bara inte värt risken för mig
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Är det bara jag som inte tål det ettriga ljudet från en knack? Ok, vissa gillar sina kåpor, men med en vanlig maskin finns det inget farligt buller och jag jobbar hellre utan.Rickard.ag skrev:Hade ett samtal med en *försäljare av någon av dom stora tillverkarna där ute om detta *(välklädd Stockholmare som reser runt och gör reklam för proffs) . Han påstod att dom inte rekommenderade slagskruvdragare på i princip all träskruv och definitivt inte rostfria oavsett grovlek. Rostfritt ska vara för mjukt och härdat stål gillar tydligen inte att bli slagen på men jag har aldrig hittat någon tydlig varning mot det.
Om man börjar leta runt så är det faktiskt väldigt få skruvar där slagskruvdragare faktiskt rekommenderas, betongskruvar är ett undantag jag har i huvudet. I övrigt brukar det bara stå en rekomenderad hastighet och det kan man tolka hur man vill.
Det har gått troll i att köpa maskin med knack. Vad ska man med 150Nm till för att dra skruv? För just trallskruv använder jag min Bosch GSR 12V-35 FC. En liten stark maskin med god batteritid.
Oljor tror jag inte är någon fara med att köpa på biltema (om de har den kvalitetsklassning man vill ha). Det finns trots allt ganska få tillverkare av oljor, och jag tror inte att de skulle fuska med kvalitetsklassningen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 335 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 335 inlägg
Gillar inte heller ljudet men dom har sina fördelar. Slagskruvdragare har en given plats i mitt jobb men jag sliter ut minst tre skruvdragare på en slagskruvdragare så vilken som oftast används är tydligt. Hemma har jag ingen och saknar den inte.Jonas Persson skrev:
Sen jag skaffade min slagskruvdragare så är det nästan bara den som används. Och ja, jag trivs med kåpor
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tycker mig se att många använder onödigt stora och tunga maskiner, gärna 18V och massvis med kraft. Har man bara en maskin kan jag förstå det, men ergonomin lider av onödig vikt.Rickard.ag skrev:
Jo håller med.Jonas Persson skrev:Har samma syn som du. Är dock verktygs fetischist så det blir mycket märkesvaror.
Men jag tvekar inte att köpa deras blocknycklar eller delar till hylsnycklar. Maskinskruv mm går också hem. Har mobbat deras 45J bilningsmaskin och 10J sds max borrhammare i åtta år utan att de gått sönder.
ESSVE-skruv är dock lite väl överprisat för min smak även om det finns i mitt sortiment.
Gillar Bacho verktyg och köpt på mig en del när Jula kört Black friday med 50% rabatt.
Men när det gäller blocknycklar är Stahlwille en klar favorit. Ligger perfekt i handen och bra profil för att inte skära in i handen och sedan håller de jäkligt bra.
Essve finns en del som inte går att ersätta. (vad jag hittat)
Exempel deras lättbetongskruv som man fäster bärlinor med. typ de som är 10x185.
Eller konstruktionsskruv som jag använde till limträbalkarna när jag byggde uterum.
Typ sådana här..
Nej inte billiga men jäkligt prisvärda.
QUOTE="Alfredo, post: 4200877, member: 54150"]Då: Hur fan kunde folk använda spårskruv när det finns krysskruv?
Nu: Hur fan kunde folk använda krysskruv när det finns torx?[/QUOTE]
Ph2 har sina fördelar ännu skruven sitter still på bitsen om man ska sträcka sig uppåt och skruva,en torxskruv ramlar lös oftare och "vobblar"
Nu: Hur fan kunde folk använda krysskruv när det finns torx?[/QUOTE]
Ph2 har sina fördelar ännu skruven sitter still på bitsen om man ska sträcka sig uppåt och skruva,en torxskruv ramlar lös oftare och "vobblar"
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Förnickad mässing TFS, kullrig skalle ska det va, är ju snyggt!Alfredo skrev:
Rev bort min gamla trall förra året, ca 20m2 skruvad med spårskruv och varje skruv försänkt ( förhand?). Mellanrum mellan trallen ca 15mm. Övre trall inte rutten någonstans fast den låg direkt på jorden, undre "reglar" lite ruttet. Kreosot behandlad på 60talet?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Skruvskallen av amerikanen Phillips designad för industrin att kava ur när momentet blir för stort. En kvarleva från 30-talet innan det fanns skruvdragare med moment. JIS är dess moderna motsvarighet som inte släpper.Handyman 1 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Ph2 har sina fördelar ännu skruven sitter still på bitsen om man ska sträcka sig uppåt och skruva,en torxskruv ramlar lös oftare och "vobblar"[/QUOTE]Handyman 1 skrev:
Tyvärr finns inte JIS att få tag på, den har det bästa från Phillips, men inte dess brister. Har bara sett den som maskinskruv och bara monterad.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg