Maskintok skrev:
Är exakt samma sak för oss alla det är effektiv tid som gäller.
Men är man så frågande till varför saker kostar, då lever man inte i verkligheten.
Men visst jag förstår nu bättre den som gnäller på att mekanikern är dyr... För den ska ju enlig dessa inte få ta ut ersättning för sitt arbete..

Hur många gånger står inte jag och drar nya kablar eller renoverar motorer mm och ändå Kan jag inte ta fullt betalt?
.. självklarhet att saker kostar, inser man inte detta så får man laga själv eller företräda sig själv då...
Ja, men jag hoppas inte att du repararer en motor värd 50tkr i till en kostnad av 300.000 kr. Jurister kan många ggr liknas vid en läkare som aldrig vill bota sin patient.

A
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Ja, men jag hoppas inte att du repararer en motor värd 50tkr i till en kostnad av 300.000 kr. Jurister kan många ggr liknas vid en läkare som aldrig vill bota sin patient.
Jag får inte åtgärda en maskin där kostnaden överstiger värdet.. Utan att prata med kund.

Ja vissa jurister använder klienter som kassakor..
kom dock ihåg att arvoden ska godkännas i rätten... vid förlikning får man ta det man får.. även höga kostnader...

Maskintok skrev:
räkna med 2000 kr i timmen för underlag, utredning, sammanställning, experter.
förhandlingar mm..
Sedan admin mm.
Så är det snabbt gjort.. dessutom är det till firman inte advokaten personligen...
Det är ändå helt orimligt. Säg att du tar in skorstes expert, kakelugnsmakare, besiktningsman, de tar vardera 10 000 kr i arvode. Advokaten skickar 2-3 brev till motpart och sen går det till rätten. Dvs max 16 timmars jobb á 2000 plus 30 000. 64 000.

Hur i helvete kan kostnaden uppgå till 350 000 hos ena parten och 500 000 hos andrs parten och de har inte ens gått till förhandling. Har de bara brevväxat på klienternas bekostnad?

En vettig advokat skulle inte ens gå med på detta.

Jag har varit i rätten flera gånger och aldrig varit med om att sånt här sticker iväg så absurt.

• Gilla
nagrom00
  • Laddar…
A
markanläggaren markanläggaren skrev:
Det är ändå helt orimligt. Säg att du tar in skorstes expert, kakelugnsmakare, besiktningsman, de tar vardera 10 000 kr i arvode. Advokaten skickar 2-3 brev till motpart och sen går det till rätten. Dvs max 16 timmars jobb á 2000 plus 30 000. 64 000.

Hur i helvete kan kostnaden uppgå till 350 000 hos ena parten och 500 000 hos andrs parten och de har inte ens gått till förhandling. Har de bara brevväxat på klienternas bekostnad?

En vettig advokat skulle inte ens gå med på detta.

Jag har varit i rätten flera gånger och aldrig varit med om att sånt här sticker iväg så absurt.
När jag var upp i rätten kostade det svenska skattebetalare ca 3 miljoner..
Så vad är det som är så konstigt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Maskintok skrev:
När jag var upp i rätten kostade det svenska skattebetalare ca 3 miljoner..
Så vad är det som är så konstigt?
När saab konkade kostade det ännu mer.
Läs vad jag skriver.

A
När saab konkade kostade det ännu mer.
Läs vad jag skriver.
Jodå jag har läst.
De har ju förhandlat en hel del vad jag förstår.
Sedan att de inte var upp i rätten är en annan sak. det är inte säkert att man godkänt dessa summor från rätten.

F
Maskintok skrev:
drag skall alltid finnas i rökgången.
själva eldningen eller hur man tänder är orelevant i detta. eldat i kaminer och i vedspis i ca 35 år nu... ryker in på sommaren endast.
Men det har inte med tändningen att göra utan att värmen slår lock..

Aldrig haft en kamin eller spis som ska ha rykt in av hur jag tänt eller av annat än just värmen som slår ett lock för utgången...
måste vara en väldig dålig installatör som som orsakat detta isåfall..

När kund påtalar fel och håller på sin rätt och firma agerar så här belyser det andra saker..
ekonomiska frågor och ett förbannat dåligt kundbemötande.

att man sedan dels går med på ekonomisk kompensation och byter ut kaminen belyser allt... Det är fel på skiten...
Jag tror inte det var några funktionsfel, röken var antagligen med plugg i skorstenen och rökpatron. Tror det handlade om en otroligt dålig intstallation.

har man dåligt drag i en kamin i ett nybyggt hus så kan man med fördel förlänga skorstenen en sektion. Det är ju nästan alltid sektionsskorstenar.

A
F fsn skrev:
Jag tror inte det var några funktionsfel, röken var antagligen med plugg i skorstenen och rökpatron. Tror det handlade om en otroligt dålig intstallation.

har man dåligt drag i en kamin i ett nybyggt hus så kan man med fördel förlänga skorstenen en sektion. Det är ju nästan alltid sektionsskorstenar.
har man betalat för installation och den blir dåligt utförd så är det ju helt totalt värdelöst.
Detta borde butiken skällt ut aktören för..
Inte jävlas med kunden. över...

Maskintok skrev:
Jag får inte åtgärda en maskin där kostnaden överstiger värdet.. Utan att prata med kund.

Ja vissa jurister använder klienter som kassakor..
kom dock ihåg att arvoden ska godkännas i rätten... vid förlikning får man ta det man får.. även höga kostnader...

Rätten har naturligtvis ingen rådighet över advokatkostnader annat än i mål där det finns offentliga biträden/försvarare.

Detta är ett riktigt tråkigt ämne, det visar att vi som konsumenter inte har någon rätt. Allt handlar om köp och betala, sen vad du får är en helt annan sak. Håller på att renovera mitt hus, och kamin är på g, men @Eldabutiken kommer inte att finnas på min karta.

Hade nästan liknande upplevelse när jag skulle renovera mitt kök, beställde nytt kök från en av de stora, när allt var klart så märkte jag att både överskåpen och bänkskivan (sten) inte passa in (var snett, skilde 1.5 cm). Att inte hantverkarna såg detta är helt otroligt. Men efter lite diskussioner så löste de allt, riva vägg och rikta den rakt. innebar ommålning m.m

Men tillbaka till Johans problem med Eldabutiken, har läst igenom hela artikeln, säger bara att vi som konsumenter är inget värt. Allt som gäller är betala och var nöjd, även om det är skit. Nä här behövs en upprensning av företag och ett bättre skydd. Vi som konsumenter har inte det finansiella krafter bakom att möte ett stort företag i rätten, här behöver vi verkligen hjälp. Men något som inte verkas finnas, allt till företagens vinning.

/PAPN

• Gilla
Snel77
  • Laddar…
P papn skrev:
Detta är ett riktigt tråkigt ämne, det visar att vi som konsumenter inte har någon rätt. Allt handlar om köp och betala, sen vad du får är en helt annan sak. Håller på att renovera mitt hus, och kamin är på g, men @Eldabutiken kommer inte att finnas på min karta.

Hade nästan liknande upplevelse när jag skulle renovera mitt kök, beställde nytt kök från en av de stora, när allt var klart så märkte jag att både överskåpen och bänkskivan (sten) inte passa in (var snett, skilde 1.5 cm). Att inte hantverkarna såg detta är helt otroligt. Men efter lite diskussioner så löste de allt, riva vägg och rikta den rakt. innebar ommålning m.m

Men tillbaka till Johans problem med Eldabutiken, har läst igenom hela artikeln, säger bara att vi som konsumenter är inget värt. Allt som gäller är betala och var nöjd, även om det är skit. Nä här behövs en upprensning av företag och ett bättre skydd. Vi som konsumenter har inte det finansiella krafter bakom att möte ett stort företag i rätten, här behöver vi verkligen hjälp. Men något som inte verkas finnas, allt till företagens vinning.

/PAPN
Vi har vår makt genom att inte köpa från skitföretag som elda

Maskintok skrev:
Jodå jag har läst.
De har ju förhandlat en hel del vad jag förstår.
Sedan att de inte var upp i rätten är en annan sak. det är inte säkert att man godkänt dessa summor från rätten.
Förstår fortfarande inte vad som drivit kostnaderna till absurdum. Det måste vara rejält dåliga advokater.

Hej ni har inte betalt vår kamin
Nej den är felaktig
Nej den är korrekt
Nej den är fel.

Jag menar, det är 50-80 000 de ska förhandla om. Hur många brev tror du krävs. Helt sjukt att advokaterna inte avrått.

Jag skulle säga att båda parternas advokater gjort mer fel i det här fallet än eldabutiken.

• Gilla
nagrom00 och 1 till
  • Laddar…
A
Förstår fortfarande inte vad som drivit kostnaderna till absurdum. Det måste vara rejält dåliga advokater.

Nej den är felaktig
Nej den är korrekt
Nej den är fel.

Jag menar, det är 50-80 000 de ska förhandla om. Hur många brev tror du krävs. Helt sjukt att advokaterna inte avrått.

Jag skulle säga att båda parternas advokater gjort mer fel i det här fallet än eldabutiken.

Nja är nog likvärdigt isåfall..

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har vår makt genom att inte köpa från skitföretag som elda
Var ju presis vad jag sa.
men @Eldabutiken kommer inte att finnas på min karta. :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…

Nej den är felaktig
Nej den är korrekt
Nej den är fel.

Advokater mer eller mindre skiter i vilket, vi skattebetalare tar hand om det, så de får betalt i alla lägen.
Men hade @Eldabutiken varit seriösa, så hade de löst problemet hos kunden, så att alla hade kommit till en bra lösning, vad det hade inneburit är något mellan båda parter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.