3 271 973 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
När vi drar säkringarna i gatan så blir kabeln till förrådet också strömlöst så nej, inget hönshus denna gångA Avemo skrev:En annan möjlighet är att den går till din grannes elcentral. Det fanns en tråd för några år sedan där en nybliven fastighetsägare undrade vad som drog så mycket ström i huset. Efter några dagars letande upptäckte han att det var grannens hönshus. Fastigheten hade någon gång delats och ingen hade uppmärksammat att uthuset hamnade på fel abonnemang.
Nej, det får jag betala, det går inte heller på försäkringen för branden.useless skrev:
Elbolaget vill ju så klart ha bort den och det är ju min koppling, oavsett om jag kände till den eller inte så jag utgår från att jag står med svarte petter.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
En skarv från sextiotalet under mark som håller än. Ser fram mot morgondagens grävandeG gaidin skrev:Ursprungligen har det nog bara varit en gammal trefashandske som suttit i förrådet. Detta härstammar från 60-talet.
Min far köpte huset på 80-talet och byggde ut det, jag har alltså haft lite kännedom om huset innan jag tog över det men inte att denna koppling fanns. Däremot är det ganska uppenbart att farsan kände till den då det i utbyggnaden går in en trefaskabel från förrådet till en handske på sladd i ett skåp. Han har alltså exploaterat kopplingen och måste ju då känt till den.
Men var ursprunget till kabeln finns, har vi ännu inte lyckats luska ut.
intygade den förre ägaren också på heder och samvete att det var en elfirma som hade gjort det.
Verkar vara mest skit med de svenska elfirmorna när de gör på det här sättet
Till TS (skulle ha stått ARJU) så vill jag ge rådet att ta kontakt med förre ägaren och be denne berätta vilken firma det var, sen kan ni anmäla denne till elsäkerhetsverket så de kan stoppa denne från att göra fler farliga installationer.
Förre ägaren vill ju säkert inte misstänkas för att ha gjort en dålig installation
Inlägget redigerat
Varit en intensiv dag på jobbet så handlingen att skriva var snabbare än tanken
Klart att det inte är ARJU som är TS
Verkar vara mest skit med de svenska elfirmorna när de gör på det här sättet
Till TS (skulle ha stått ARJU) så vill jag ge rådet att ta kontakt med förre ägaren och be denne berätta vilken firma det var, sen kan ni anmäla denne till elsäkerhetsverket så de kan stoppa denne från att göra fler farliga installationer.
Förre ägaren vill ju säkert inte misstänkas för att ha gjort en dålig installation
Inlägget redigerat
Varit en intensiv dag på jobbet så handlingen att skriva var snabbare än tanken
Klart att det inte är ARJU som är TS
Redigerat:
G gaidin skrev:
Det finns kabelsökningsutrustning som dels kan leta fram spänningssatta kablar, dels finns det där man sätter en sändare på spänningslös kabel och letar med en annan enhet.G gaidin skrev:
Tex
https://www.proffsmagasinet.se/mati...da220-kabelsokare-med-signalgenerator-sk22223
Nätägaren bör ha liknande utrustning, vissa (alla?) elfirmor bör även ha liknande utrustning.
Nätbolaget har varit här med en sådan. De var här senast i dag men då sade han att han redan mätt ut allt han kunnat, utan att kunna följa kabeln i den ände där vi vet att den kommer upp.Demmpa skrev:
Han sade att avståndet till gatan var för långt men kunde han inte sätta sändaren i änden som sticker upp i förrådet?
Att hålla på att balta med "förra ägaren" och kriga med någon tidigare installatör är inte aktuellt, detta är inte den sortens hus man förväntar sig att allt skall vara ship shape i
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Du ser inga linjer mellan hur kabeln från gatan går till ditt hus och den okända ledningsdragningen?G gaidin skrev:
Jag menar att du inte ska gräva från ett håll som Kalle Anka, utan borde gräva där den kan tänkas finnas och på så sätt ringa in platsen.
Troligtvis går kabeln den kortaste vägen. Hur ser det ut vid elmätaren, försvinner kabeln direkt ut i marken, är det på rätt sida av huset eller stod ditt förråd på andra sidan?
Klura på hur de kan ha tänkas gjort innan du gräver sönder hela tomten.
Det finns inga andra hus på tomten, eller har funnits dit det kan vara kopplat eller passera?
Finns det mer på din tomt som är strömsatt när huvudströmbrytaren är bruten, t ex en pump eller annat?
Femtio år är en lång tid, saker förändras som gör att det som då var uppenbart, idag verkar obegripligt.
Redigerat:
Häromveckan så lade jag fas på skyddsjorden i ett lamputtag.Jonas Persson skrev:
Jag märkte och kom på det precis innan jag skulle lägga in sista ledaren "hmm, blev det inte fel här nu? ).
Så då gjorde jag om och rätt med en gång. Men jag tänkte lite på detta en stund efter och insåg det kloka i mantrat att aaaalllltid testa, kontrollmäta efter.
För just den gången, när tankarna tydligen är på annat håll, är det viktigt med en ytterligare kontrollnivå som fångar upp idiotmisstagen...