992 736 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jo den stora trädgården är också min.Snigla skrev:Vad är den stora trädgården? Om det inte är din?
När vi flyttade in fanns ett päronträd och två äppel..(ett på innergården och ett på baksidan). Sedan fanns ett stort körsbärsträd bredvid ”storträden ”.. tror inte det är sötkörsbär..
.. vi har själva planterat två plommonträd, ett gult körsbärsträd och ett persikoträd
.. och jag skulle ha planterat två pelarträd i höstas, men de fruktsorterna jag ville ha var slut, så det fick skjutas upp! Har inte plats för vanliga .. men pelarvarianten är smart!
Vi ska gräva avlopp och dra in vatten i år så den här odlingssäsongen får vänta. Dessutom är jag ju inte helt återställd efter hjärnskakningen, så vårens planer gick ju åt skogen...
Jag är lite sugen på att spaljera lite fruktträd.
Hade det i en annan trädgård och det är ju både fint och praktiskt.
Tittat och funderat på om inte det vore smart att ta av den lägsta grenen på körsbärsträdet. Är bara rädd för att beskära en så grov gren på ett körsbärsträd... Är dessutom en specialbeställd sort på svagväxande stam så jag är rädd om trädet.
Måttet mellan mina fingrar är ca 6 cm.
Vågar man? Och i så fall när är säkrast?
Måttet mellan mina fingrar är ca 6 cm.
Vågar man? Och i så fall när är säkrast?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Igår byggde vi ihop studsmattan till barnen, satte ut gräsklipparen i sitt hus (starten får dock vänta några dagar/ någon vecka), och sålde barnens lekstuga som stått på altanen och tagit upp massor med plats och som ingen leker med (ska bli pumphus till en pool i Rydebäck istället ).
Lovade även barnen att det blir en nybyggd kiosk till sommaren istället.
Lovade även barnen att det blir en nybyggd kiosk till sommaren istället.
Skottade fram så man tog sig in i det lilla växthuset igår, det större får nog vänta några dagar eftersom det är mycket mer snö runt detta. Provkörde den nya rätt liten snöslunga(rea på Jula) som komplement till den gamla, större. Hackade is på uppfarten, runt 5 cm våt kärnis nu när det varit plusgrader några dagar. Rejält halkigt men det tinar fort om man får lite hål ner till gruset.
Jag tog bort en gren som inte alls hörde hemma på mitt körsbär, vet inte vad plantskolan sysslat med när de ympade in det för det var inte samma sort som resten. Har ett prydnadskörsbär, Prunus Accolade, så grenarna är ympade på stammen men det verkar som om de råkat ympa in fel på en av dem. Iaf, den grenen var ca 5 cm bred men 10 cm hög, ovalformad alltså. Tog den i JAS (Juli, augusti,september) och det verkar gå fint, trädet vallar över allt vad det kan. Körsbär kan blöda om man beskär nu på våren så ta det på sensommaren för säkerhets skull.KristinaRT skrev:
Husägare
· Köping
· 390 inlägg
Igår så spände jag upp lite wire i växthuset för att vindruvorna ska ha något att klättra på.
Idag så städade vi ur och frugan pyntade med lite lampor.
Sedan mätte vi ut vart sandlådan ska vara och konstaterade ett en tuva med krokusar låg farligt nära så de fick flytta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag så städade vi ur och frugan pyntade med lite lampor.
Logga in
Skapa konto
Sedan mätte vi ut vart sandlådan ska vara och konstaterade ett en tuva med krokusar låg farligt nära så de fick flytta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 517 inlägg
Ogräsrensat där vi tog bort en häck förra året (och inte orkade fixa med nytt gräs då). Lagt plattor under soptunnorna och jämnat till. Nu ska det bara bli lite varmare så vi kan så gräs.
Det var alltså häck mellan plattgången och gräset innan. Varför undrar jag?
Det var alltså häck mellan plattgången och gräset innan. Varför undrar jag?
Klippt mina äppelträd första gången sen inflytt (maj 2020). Men tyvärr också blivit rejält orolig för hur de mår... vad tror ni? Finns det hopp att de överlever?
Ser illa ut, träden har svåra barkskador och har angripits av röta. Trädens väg mot slutet kan vara utdraget men utgången är given. Skadorna är så pass stora att det förmodligen kommer att märkas även i kronan när bladen spricker ut för trädet kan inte försörja alla blad och frukter när transportvägarna till och från roten är så skadade.
Enbart överlevnad är en låg målsättning, vi vill ju ha vackra och friska träd i våra trädgårdar.
Jag skulle nog ta bort så dåliga träd och plantera nya. Tänk också på att tidpunkten för beskärning på våren är fel när saven stiger. JAS, under juli, augusti och september börjar träden förbereda sig för vintervila och då är det en bra tid för beskärning.
Enbart överlevnad är en låg målsättning, vi vill ju ha vackra och friska träd i våra trädgårdar.
Jag skulle nog ta bort så dåliga träd och plantera nya. Tänk också på att tidpunkten för beskärning på våren är fel när saven stiger. JAS, under juli, augusti och september börjar träden förbereda sig för vintervila och då är det en bra tid för beskärning.
Tusen tack för tips! Man lär sig något nytt varje dag när man blivit med trädgårdA Abies koreana skrev:Ser illa ut, träden har svåra barkskador och har angripits av röta. Trädens väg mot slutet kan vara utdraget men utgången är given. Skadorna är så pass stora att det förmodligen kommer att märkas även i kronan när bladen spricker ut för trädet kan inte försörja alla blad och frukter när transportvägarna till och från roten är så skadade.
För sex dagar sedan bakade jag till en blandning av sållad torv och gräsfrö för att förgro lite i garaget. Det är lite tidigt än, men jag tänkte att friskt vågat ju är hälften vunnet. Igår så var det en fuktig jordig massa men idag så var det plötsligt som stelnad gröt. Man såg också pyttesmå rötter på några tiondels millimeter som stack ut från fröna. Intressant hur plötsligt som konsistensen förändrades. Hur som helst så blev det full fart och jag insåg att jag inte kommer att hinna lyckas fixa som jag tänkt, så jag tog mig an den andra ogräsmattan istället (dvs inte den som jag tänkt fixa). Den första ogräsmattan är extremt ojämn så där behöver jag planera lite så att jag hinner fylla upp lite hålor lagom innan jag sår. Eftersom det blir rätt stora öppna jordytor är det kanske bättre att vänta några veckor så att inte maskrosorna hinner ta över medan gräset inte tar sig.
Dagens lagning är ett område där det har stått ett par ton stenplattor över förra sommaren. Tror det är rätt uppenbart på före-bilden var de stod någonstans... Jag ruggade upp ytan rätt kraftigt med en kratta och stjälpte sedan en påse med torv (Granngårdens billigaste "trädgårdsjord" som är 85% torv och 15% sand) och 20 kg grovsand/fingrus (Rådanasand isgrus fin, 1–3 mm) på stället. Kändes lite lagom. Spred ut, klev lite fram och tillbaka med småsteg på det, jämnade av med en lång planka, klev lite till, jämnade av igen och sedan lade jag på blandningen. Efter en kanna vatten täckte jag över den med några plastpåsar. Så får det ligga till på onsdag då det sägs regna.
Det som blev över, ungefär hälften, använde jag på tråkiga fläckar. Jag tog helt enkelt en näve som jag sedan "klappade"/gnuggade över ytan medan jag tryckte lätt för att få gräsfröna att lägga sig under det befintliga gräset, i den mån det fanns. Var allt från ganska stora kala fläckar till områden där gräset bara var lite tunt eller extra gult. Försökte låta det befintliga gräset vara även om det ser dött ut, så ger det lite skydd mot vind och sol för att eventuellt hålla fukten något bättre.
Jag slängde också ut lite frön på traditionellt sätt, fast det är för tidigt. Jag använde några nävar frö och om det nu är så att det inte tar sig alls så lägger jag de tiorna på erfarenhetskontot. Skulle det funka så funkar det. Kändes bättre att ha gräsfrö liggandes där på de öppna jordytorna än att vänta på ogräset helt utan att försöka.
Får se hur det går. Dottern klagade på att jag klev på de fina blommorna.
Efter det fick jag lite tid att fixa vår nya fruktträdsyta. Jorden jag grävde upp är en salig blandning: på vissa ställen är det bara sten och sand, på andra är det tydligen pinnmo (berättade någon som verkade förstå sig på sådant) och lite varstans är det riktigt fluffig trevlig mylla. Det finns dock rätt mycket sand bara 20 cm ner, så jag har grävt upp lite av den också så att jag kan blanda ut jorden med den. Eftersom underlaget generellt sett inte är så dränerande tänkte jag att det kanske blir bra om det översta lagret är någorlunda genomsläppligt i alla fall. Efter att ha jämnat till "grovt" (dvs krattat ner större stenar och jox i hålorna där jag hämtade sanden) så håller jag nu på att lägga tillbaka de översta 10–15 centimeter som kommer att utgöra ytskiftet. I vanlig ordning så försöker jag återanvända så mycket som möjligt, så den uppgrävda jorden passerar genom en järntrådduk med en maskstorlek på 5,65 mm (väldigt bra motion) för att få bort de stora stenarna och lerklumpar. Tar ett par spadar från olika delar av högen för att få lite blandning och drygar ut det hela med en spade torv (därav den relativt mörka färgen på vallen runt hålet jämfört med underlaget), och sedan sållar jag det hela på lite olika platser för att försöka få det hela blandat ännu mer. Den sållade jorden är nu tämligen homogen. Ah, just det: vad gäller återanvändning så slänger jag stenarna som blir kvar i "sållen" i diket runt omkring; där är planen att plantera en buxbomhäck som jag hade tänkt höja upp något relativt ytan runt trädet, så att den står på en liten vall. Min tanke är att vallen kan suga i sig vatten om/när det regnar kraftigt, men att eventuellt överskott sipprar ner till lagret med min hemmagjorda makadam istället för att bli stående på den rätt hårda och impermeabla jorden. Kanske bra, kanske inte.
Det som inte passar i diket (för att det är alltid för kletigt eller fullt med rötter eller något) går till någon av mina högar med olika massor som jag samlar på. Det finns en med nästan ren makadam, en med sand, en med gammal bärbuskjord, en med lägsta kvalitetens fyllnadsmassor (inklusive spik, glasbitar och krossat porslin från ett ställe på tomten där jag även hittade både tomhylsor och odetonerad ammunition), en med fin mogen kompost ... ja, det är tur att man har stor yta och bra tomt där man kan gömma massa kubikmeter högar under presenningar utan att någon ser eller klagar.
Dagens lagning är ett område där det har stått ett par ton stenplattor över förra sommaren. Tror det är rätt uppenbart på före-bilden var de stod någonstans... Jag ruggade upp ytan rätt kraftigt med en kratta och stjälpte sedan en påse med torv (Granngårdens billigaste "trädgårdsjord" som är 85% torv och 15% sand) och 20 kg grovsand/fingrus (Rådanasand isgrus fin, 1–3 mm) på stället. Kändes lite lagom. Spred ut, klev lite fram och tillbaka med småsteg på det, jämnade av med en lång planka, klev lite till, jämnade av igen och sedan lade jag på blandningen. Efter en kanna vatten täckte jag över den med några plastpåsar. Så får det ligga till på onsdag då det sägs regna.
Det som blev över, ungefär hälften, använde jag på tråkiga fläckar. Jag tog helt enkelt en näve som jag sedan "klappade"/gnuggade över ytan medan jag tryckte lätt för att få gräsfröna att lägga sig under det befintliga gräset, i den mån det fanns. Var allt från ganska stora kala fläckar till områden där gräset bara var lite tunt eller extra gult. Försökte låta det befintliga gräset vara även om det ser dött ut, så ger det lite skydd mot vind och sol för att eventuellt hålla fukten något bättre.
Jag slängde också ut lite frön på traditionellt sätt, fast det är för tidigt. Jag använde några nävar frö och om det nu är så att det inte tar sig alls så lägger jag de tiorna på erfarenhetskontot. Skulle det funka så funkar det. Kändes bättre att ha gräsfrö liggandes där på de öppna jordytorna än att vänta på ogräset helt utan att försöka.
Får se hur det går. Dottern klagade på att jag klev på de fina blommorna.
Efter det fick jag lite tid att fixa vår nya fruktträdsyta. Jorden jag grävde upp är en salig blandning: på vissa ställen är det bara sten och sand, på andra är det tydligen pinnmo (berättade någon som verkade förstå sig på sådant) och lite varstans är det riktigt fluffig trevlig mylla. Det finns dock rätt mycket sand bara 20 cm ner, så jag har grävt upp lite av den också så att jag kan blanda ut jorden med den. Eftersom underlaget generellt sett inte är så dränerande tänkte jag att det kanske blir bra om det översta lagret är någorlunda genomsläppligt i alla fall. Efter att ha jämnat till "grovt" (dvs krattat ner större stenar och jox i hålorna där jag hämtade sanden) så håller jag nu på att lägga tillbaka de översta 10–15 centimeter som kommer att utgöra ytskiftet. I vanlig ordning så försöker jag återanvända så mycket som möjligt, så den uppgrävda jorden passerar genom en järntrådduk med en maskstorlek på 5,65 mm (väldigt bra motion) för att få bort de stora stenarna och lerklumpar. Tar ett par spadar från olika delar av högen för att få lite blandning och drygar ut det hela med en spade torv (därav den relativt mörka färgen på vallen runt hålet jämfört med underlaget), och sedan sållar jag det hela på lite olika platser för att försöka få det hela blandat ännu mer. Den sållade jorden är nu tämligen homogen. Ah, just det: vad gäller återanvändning så slänger jag stenarna som blir kvar i "sållen" i diket runt omkring; där är planen att plantera en buxbomhäck som jag hade tänkt höja upp något relativt ytan runt trädet, så att den står på en liten vall. Min tanke är att vallen kan suga i sig vatten om/när det regnar kraftigt, men att eventuellt överskott sipprar ner till lagret med min hemmagjorda makadam istället för att bli stående på den rätt hårda och impermeabla jorden. Kanske bra, kanske inte.
Det som inte passar i diket (för att det är alltid för kletigt eller fullt med rötter eller något) går till någon av mina högar med olika massor som jag samlar på. Det finns en med nästan ren makadam, en med sand, en med gammal bärbuskjord, en med lägsta kvalitetens fyllnadsmassor (inklusive spik, glasbitar och krossat porslin från ett ställe på tomten där jag även hittade både tomhylsor och odetonerad ammunition), en med fin mogen kompost ... ja, det är tur att man har stor yta och bra tomt där man kan gömma massa kubikmeter högar under presenningar utan att någon ser eller klagar.
Fått hem några kubik med sand till grabbens sandlåda. Hade lite bryderi hur jag skulle få tag i sand. Påsar var ju otänkbart, hämta själv hade ju blivit några vändor med släpkärra och få det utkört hade inneburit några kubik till. Lyckan var gjord när en av grannarna i andra änden av samhället började gräva pool i höstas. Här hemma är det lerjord men dom har finaste sandbädden så jag frågade om jag kunde få ett par kubik hemkört och det fixade dom idag med traktorn.
Logga in
Skapa konto