12 765 läst · 74 svar
13k läst
74 svar
Renovera badrum själv - våtrumsmatta
Jag tror nog att det är bäst att du ringer ditt försäkringsbolag och kollar så det inte spelar någon roll.S Stefan1972 skrev:
Det stämmer nämligen inte när det gäller flera försäkringsbolag.
Medlem
· Västernorrland
· 10 848 inlägg
Så du menar att det finns bolag som kräver att det är en firma som renoverar ? Det enda kravet jag vet är ju att allt ska vara fackmannamässigt utfört och till gällande regler.Krille-72 skrev:
Till att börja med måste man fundera på vad man egentligen ska göra. ”Sätta våtrumsmatta” skriver du. Enkelt kan man då säga att 1 lager gips på cc 60 reglar är godkänt.janwide skrev:
Men eter du har monterat mattan kommer rörmokaren. Då är inte konstruktionen godkänd längre ifall du inte har kortlat på precis varenda ställe där någon infästning kommer att ske nu eller i framtiden.
Därför har branschen i ett gemensamt projekt tagit fram det sk. Våtrumsinnerväggen. Den är godkänd av samtliga branschorganisationer som normalt har med badrum att göra.
Enkelt förklarat kan man säga att väggen ses som en enda stor kortling och dessutom så klarar väggen kravet på böjstyvhet från samtliga branschorganisationer.
Så ska man bygga ett badrum. Bygg våtrumsväggen.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...att-2014.pdf&usg=AOvVaw2ysdZhiO4C5X-AU0wtC6Es
Glöm nu inte att golvet och framförallt brunnen är ännu viktigare en väggen om vi pratar risken för framtida skador.
Det är en komplicerad fråga. Flera trådar i detta forum vittnar om att efter samtal med försäkringsbolag så får man till svar att ingen eller reducerad ersättning kommer att betalas ut ifall det uppstår en vattenskada efter en självrenovering.S Stefan1972 skrev:
Så här skriver tex. Länsförsäkringar på sin hemsida.
Från Länsförsäkringar
Renovera badrum själv – vad gäller egentligen?
När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört.
Flera som har ringt till Länsförsäkringar vittnar om svar som jag beskriver ovan. Trots att dom egentligen skriver något annat i sina villkor.
Därför säger jag. Ring ditt försäkringsbolag och lyssna vad dom säger.
Jag vet inte exakt hur försäkringsbolag resonerar kring självbygge av badrum men ska jag gissa så är det ganska enkelt. Bygger du badrummet rätt så blir det ingen vattenskada, låt säga, närmsta 20 åren. Blir det en vattenskada i badrummet så här TROLIGEN något felgjort.
Försäkringsbolag fokuserar på 1 sak. Skadeorsaken. Ingen skadeorsak=Ingen skada. Även om det rinner vatten genom taket i undervåningen.
Därför gör försäkringsbolagen det enkelt för sig genom att svara att dom inte godkänner självbyggda badrum. Om något försäkringsbolag verkligen skrivit in det i sina villkor låter jag vara osagt. Jag har dock läst på detta forum att vissa hävdar det.
För att förklara ytterliga så kan du också få ersättning för din egenbyggda badrum från Tex. Länsförsäkringar. Säg att det börjar spruta vatten i köket och att det läcker in vatten i badrummet bakom tätskiktet. Då behöver badrummet rivas. Fortfarande gäller att badrummet ska vara byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler. Så ser allt bra ut så kommer dom att ersätta ett likvärdigt badrum. Efter sedvanliga åldersavdrag såklart.
Krille-72 skrev:Till att börja med måste man fundera på vad man egentligen ska göra. ”Sätta våtrumsmatta” skriver du. Enkelt kan man då säga att 1 lager gips på cc 60 reglar är godkänt.
Men eter du har monterat mattan kommer rörmokaren. Då är inte konstruktionen godkänd längre ifall du inte har kortlat på precis varenda ställe där någon infästning kommer att ske nu eller i framtiden.
Därför har branschen i ett gemensamt projekt tagit fram det sk. Våtrumsinnerväggen. Den är godkänd av samtliga branschorganisationer som normalt har med badrum att göra.
Enkelt förklarat kan man säga att väggen ses som en enda stor kortling och dessutom så klarar väggen kravet på böjstyvhet från samtliga branschorganisationer.
Så ska man bygga ett badrum. Bygg våtrumsväggen.
[länk]
Glöm nu inte att golvet och framförallt brunnen är ännu viktigare en väggen om vi pratar risken för framtida skador.
Om du är kompetent nog att renovera ditt badrum själv kan du säkert bedöma själv. Att du inte hittar tydliga svar i branschreglerna om detta säger mer om branschreglerna än om dej! Info om våtrumsinnerväggen hittar du här: https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/byggforetag/vatrumsinnervaggH Husåhem skrev:Då var det dags renovera badrummet på övervåningen.
Då huset verkar "röra sig" väljer vi att göra som föregående ägare och sätta våtrumsmatta på golv och väggar.
Badrummet är en blandning av badrum, wc och bastu. Dvs komod och badrumsskåp, wc stol i hörnet och duschörna. Bastudörr i badrummet.
Yttervägg utgörs endast av ca 1,5m där väggen är 20cm hög, innan snedtaket börjar (då kattvind saknas i badrum) .
Har skrivit ut och läst GVKs och säker vatten broschyrer men hittar inget om specifika krav på våtrumsvägg med plastmatta. Har dock läst trådar på detta forum och vad jag tolkar saken som är det endast krav på plywood, eller våtrumsskiva, bakom mattan... Stämmer det?
Finns andra krav?
Bygger du enligt den har du både hängslen och livrem. Men jag är inte övertygad om att den är ett krav från alla försäkringsbolag. Våtrumsväggen är dimensionerad för kakel som ställer högre krav på styvhet än om du sätter matta. Men det är såklart ingen nackdel bortsett från att den kostar lite mer. Sedan är det alldeles säkert så att om man bygger rätt så inträffar ingen skada om det inte är materialfel i något rör eller liknande.
Janwide:
Tack för länk!
Jag kommer köra på detta upplägg, vilket i princip detsamma, som du rekommenderade igår. Tycker även det låter klokt som du skrev att köra på plywood då det rör sig om liten yta.
Nästa steg är att prata golvvärme med LK och uponor. Vill ha vattenburen golvvärme med elslinga parallellt för komfortvärme utanför värmesäsongen.
Största problemet på vattensidan är dock att befintliga tappvattenledningar (koppar) kommer upp ur träbjälklaget och sedan grenar sig på ca 10 cm höjd. Det går Mao inte böja in kopparrör ens och få skarvar/kopplingar i ett fördelar skåp på 500mm över golv enligt nya säker vatten bransch regler
Tack för länk!
Jag kommer köra på detta upplägg, vilket i princip detsamma, som du rekommenderade igår. Tycker även det låter klokt som du skrev att köra på plywood då det rör sig om liten yta.
Nästa steg är att prata golvvärme med LK och uponor. Vill ha vattenburen golvvärme med elslinga parallellt för komfortvärme utanför värmesäsongen.
Största problemet på vattensidan är dock att befintliga tappvattenledningar (koppar) kommer upp ur träbjälklaget och sedan grenar sig på ca 10 cm höjd. Det går Mao inte böja in kopparrör ens och få skarvar/kopplingar i ett fördelar skåp på 500mm över golv enligt nya säker vatten bransch regler
Vattenledningarna går under innergolvet på bottenplan, inom bottenbjälklaget, dvs mellan balkarna. Kommer upp i en inspektionslucka (ej skåp, bara trälucka) i vägg mot våtrum.
Där går ledningarna upp några cm och sedan grenar de av sig i väggen till olika armaturer samt våningen ovanför.
Det går Mao dra pex från bottenvåning, precis som du säger, men då får man en ny koppling på de svetsade kopparrören som ej ligger i ett skåp.
Där går ledningarna upp några cm och sedan grenar de av sig i väggen till olika armaturer samt våningen ovanför.
Det går Mao dra pex från bottenvåning, precis som du säger, men då får man en ny koppling på de svetsade kopparrören som ej ligger i ett skåp.
Går det inte att göra om träskåpet så att det blir tätt?
Själv valde jag också att installera vattenfelsbrytare i samband med renoveringen. Då minskar man åtminstone risken radikalt för stora vattenskador. Dessutom provtrycks systemet fyra gånger per dygn.
Själv valde jag också att installera vattenfelsbrytare i samband med renoveringen. Då minskar man åtminstone risken radikalt för stora vattenskador. Dessutom provtrycks systemet fyra gånger per dygn.
Har grunnat endel och kommit fram till en lösning hur få till med fördelarskåp enligt säker vatten 2021.
Har även varit i kontakt med några olika företag som lägger våtrumsmatta och ska begära in offert. Enligt dem var en bra gränsdragning att vi (kunden) gör allt förarbete med VVS, golv- och väggskivor, men att de flytspacklar och lägger matta/tapet.
Vi tänker köra vattenburen + elburen (sommar) golvvärme i badrummet. Det blir i så fall Uponor eller LK som levererar slingor, montagematerial, skåp och shuntgrupp.
LK har följande produkt (se sidan 9):
https://www.lksystems.se/globalasse....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
Spårad spånskiva ovanpå mellanbjälklagets reglar/balkar med fördelningsplåtar sick-sack skruvade. Därefter värmerör. På spånskivan blir det ett armeringsnät. Sedan gjuter man in detta i en "kaka" vilket motsvarar ca 12mm. Därefter flytspackling av fall ovanpå "kakan" som görs av mattläggningsfirman.
Om vi ska göra denna pågjutning av ca 12mm spackel, behöver vi då regla upp 300cc eller kör vi på det avstånd som är idag? (wc/badrum = 5-6m2)
Samt fungerar LKs golvspånskiva som den enda spånskiva vi har under våtrumsmatta? (tolkade det som så i samtal med LKs tekniksupport).
Har även varit i kontakt med några olika företag som lägger våtrumsmatta och ska begära in offert. Enligt dem var en bra gränsdragning att vi (kunden) gör allt förarbete med VVS, golv- och väggskivor, men att de flytspacklar och lägger matta/tapet.
Vi tänker köra vattenburen + elburen (sommar) golvvärme i badrummet. Det blir i så fall Uponor eller LK som levererar slingor, montagematerial, skåp och shuntgrupp.
LK har följande produkt (se sidan 9):
https://www.lksystems.se/globalasse....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
Spårad spånskiva ovanpå mellanbjälklagets reglar/balkar med fördelningsplåtar sick-sack skruvade. Därefter värmerör. På spånskivan blir det ett armeringsnät. Sedan gjuter man in detta i en "kaka" vilket motsvarar ca 12mm. Därefter flytspackling av fall ovanpå "kakan" som görs av mattläggningsfirman.
Om vi ska göra denna pågjutning av ca 12mm spackel, behöver vi då regla upp 300cc eller kör vi på det avstånd som är idag? (wc/badrum = 5-6m2)
Samt fungerar LKs golvspånskiva som den enda spånskiva vi har under våtrumsmatta? (tolkade det som så i samtal med LKs tekniksupport).
Redigerat:
Det är noterat. Tack för svar Kertu!
En annan fråga:
Det sitter vanlig byggplast direkt bakom spånskivorna i vårt snedtak och våtrumsyttervägg. Enligt säker vatten ska det vara ångbroms i våtrumsyttervägg.
Kan vi ändå sätta ett tätskikt på tak- och väggspån?
Det blir vanlig gips ovanpå taket som målas med våtrumsfärg.
En annan fråga:
Det sitter vanlig byggplast direkt bakom spånskivorna i vårt snedtak och våtrumsyttervägg. Enligt säker vatten ska det vara ångbroms i våtrumsyttervägg.
Kan vi ändå sätta ett tätskikt på tak- och väggspån?
Det blir vanlig gips ovanpå taket som målas med våtrumsfärg.
Skjuter in en annan fråga:
Hittar inge ko kret info i varken säker vatten eller GVK om hur man tätar mellan spån/gipsskivor i rörgenomföringar. Dokumenten hänvisar till tätsskitsleverantören.
Vad tätar man ex med mellan toastolens anslutningsrör, som kommer upp genom golvspånskiva, så Gjutning en inte rinner ned i mellanbjälklaget?
Samt vad tätar man med i vägg-rörgenomföringar? (där tappvattendosorna kommer ut)
Vad jag kunnat läsa mig till är det nån form av tätningsband och stosettkragemen men men det var snålt med mer praktisk info om detta
Hittar inge ko kret info i varken säker vatten eller GVK om hur man tätar mellan spån/gipsskivor i rörgenomföringar. Dokumenten hänvisar till tätsskitsleverantören.
Vad tätar man ex med mellan toastolens anslutningsrör, som kommer upp genom golvspånskiva, så Gjutning en inte rinner ned i mellanbjälklaget?
Samt vad tätar man med i vägg-rörgenomföringar? (där tappvattendosorna kommer ut)
Vad jag kunnat läsa mig till är det nån form av tätningsband och stosettkragemen men men det var snålt med mer praktisk info om detta
Redigerat:
Svarar själv så kanske någon annan har nytta av det:
Pratade med mattläggarfirma och de se ser gärna att vi tätar med akryltätning dvs ej silikon, på väggenomföringar.
Mellan wc-stols-stosen och golvspånskivan kan man täta med förslagsvis nån multibond, PL400 eller liknande.
Pratade med mattläggarfirma och de se ser gärna att vi tätar med akryltätning dvs ej silikon, på väggenomföringar.
Mellan wc-stols-stosen och golvspånskivan kan man täta med förslagsvis nån multibond, PL400 eller liknande.