146 108 läst · 737 svar
146k läst
737 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
De kan klistra på varningsetiketter med "You can be killed" som i USA.T tanaris skrev:
Det verkar lite lustigt med ett system där nan kan koppla ihop flera uttag via kontaktdon och kabel till en kedja. Min erfarenhet säger mig att risken för spänningsfall och dålig kontakt är hyfsat stor.T Troberg skrev:Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]
Det är alltså ett grenuttag som man kan bygga ihop lite som man vill, skarva ihop flera osv. Jag ser flera saker med den som jag finner oroande:
* De marknadsför den för användning för fast installation, med fastspikade kablar, väggmonterade uttag osv. Men, sladden håller inte den kvalitet (EKRK, tidigare kallad KULO) som man borde ha där.
* Det finns inget som hindrar att man seriekopplar en shitload uttag, mer än vad man bör belasta sladden och resten av anläggningen.
* Pluggarna mellan delarna är lätta att dra isär, speciellt om man inte monterar den fast. Pluggen är en liten plugg som är lätt för barn och husdjur att stoppa i munnen, och kontakterna sitter inte långt från hålen, så isoleringsavståndet mot munnen är då bara ett par millimeter.
* Pluggarna mellan delarna använder väldigt klena kontaktdon, med smala stift och vad som ser ut som rätt klena don som de passar i. De ser inte ut att vara lämpade för några större strömmar, vilket lätt kan uppstå om någon hempulare seriekopplar en radda uttag och klopplar in kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma.
* Hela "plug and play"-grejen uppmuntrar folk som inte fattar vad de håller på med att göra saker som de inte förstår, och därmed gör något farligt. Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad, eller göra något slags improviserad förlängningsladdsgreja på golvet som kan åka isär när barnen leker eller när man råkar rycka i dammsugarsladden.
Personligen så tycker jag de verkar som en farlig bastard mellan en lös förlängningssladd och en fast installation, som inte gör någotdera bra eller säkert.
Någon som har bättre koll på reglerna än jag som kan titta på dem och säga om jag tänker rätt eller fel?
Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?
Man ska ha så få kontaktdon i en krets som möjligt. Här finns en klart överhängande risk för överbelastning. Den gamla devisen " friskt kopplat, hälften brunnet" kan komma till nytta här. När dålig kontakt och överbelastning är ett faktum kan det nog blixtra och osa om grejorna. Precis som ett åskväder. Det kanske är det som IKEA menar med namnet.
Det är samma som för vanliga grenuttag. Ett vägguttag är normalt avsäkrat med 10 A, kablage har 1,5 mm2. Så lasten skall aldrig vara mer än 10 A. Däremot är själva grenuttagen stämplade med 16 A (Vägguttaget är också stämplat 16 A) men det centralens avsäkring och kablagets area som avgör plus kabellängden på anslutningen. Så det är elektrikerns ansvar att avsäkra vägguttaget och att dimensionera kablaget till vägguttaget. Sedan är det lite sunt förnuft för den som använder grenuttagen med att fatta att det inte går att belasta hur mycket som helst. Tyvärr också ett problem idag vid laddning av elbilar.T Troberg skrev:Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]
Det är alltså ett grenuttag som man kan bygga ihop lite som man vill, skarva ihop flera osv. Jag ser flera saker med den som jag finner oroande:
* De marknadsför den för användning för fast installation, med fastspikade kablar, väggmonterade uttag osv. Men, sladden håller inte den kvalitet (EKRK, tidigare kallad KULO) som man borde ha där.
* Det finns inget som hindrar att man seriekopplar en shitload uttag, mer än vad man bör belasta sladden och resten av anläggningen.
* Pluggarna mellan delarna är lätta att dra isär, speciellt om man inte monterar den fast. Pluggen är en liten plugg som är lätt för barn och husdjur att stoppa i munnen, och kontakterna sitter inte långt från hålen, så isoleringsavståndet mot munnen är då bara ett par millimeter.
* Pluggarna mellan delarna använder väldigt klena kontaktdon, med smala stift och vad som ser ut som rätt klena don som de passar i. De ser inte ut att vara lämpade för några större strömmar, vilket lätt kan uppstå om någon hempulare seriekopplar en radda uttag och klopplar in kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma.
* Hela "plug and play"-grejen uppmuntrar folk som inte fattar vad de håller på med att göra saker som de inte förstår, och därmed gör något farligt. Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad, eller göra något slags improviserad förlängningsladdsgreja på golvet som kan åka isär när barnen leker eller när man råkar rycka i dammsugarsladden.
Personligen så tycker jag de verkar som en farlig bastard mellan en lös förlängningssladd och en fast installation, som inte gör någotdera bra eller säkert.
Någon som har bättre koll på reglerna än jag som kan titta på dem och säga om jag tänker rätt eller fel?
Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?
Tror nog IKEA vet vad dom görT Troberg skrev:Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]
Exakt. Och nästan allt annat numera för den delen. Jag tror man kan vara rätt säker på att testningen varit omfattande på det här systemet eftersom det är en innovation. Kanske är det så att IKEA har fattat att alla hemma håller på o seriekopplar trots att dom vanliga systemen inte är byggda för det. Alltså så tog dom tag i saken och skapat ett system som just är ämnat att användas på det sättet som folk gör mest ändå.
CE är den mest överskattade märkning ever. Den betyder ingenting.T Troberg skrev:Om du menar en vanlig apparatkabel så är de här mycket mindre.
Bara CE, och den vet man ju aldrig om det verkligen är CE eller om det är China Export nu för tiden.
Typ taklampan Heby (eller Hyby, kommer inte ihåg, vi döpte om den till La Bomba), där plastkrokarna som höll kupan blev spröda med tiden, och helt plötsligt trillade kupan ner. Vi hade sex sådana, tre bombade oss, en mitt på matbordet när vi skulle äta så att det kom glas i all mat. Det blev pizza istället...
Deras skyltning är med klamrad kabel, och flera bilder på deras web är med klamrad kabel.
Sedan, jag är inte alls säker på att de har koll. Jag har sett farliga produkter förr på svenska marknaden, både IKEA och andra (jag nämner inga namn, men jag menar Biltema).
Titta hur djupt in kontaktblecken sitter i hålen på den, plus att den den är en större plug, med grövre stift, större kontaktyta och högre kontakttryck. IKEAS plug är typ aningen större än en USB Typ B, och har klena stift, kanske 1-1.5 mm diameter. Den kräver dessutom rätt så mycket mer kraft att dra ur, och används inte i en inomhusapplikation där det är ganska stor risk att den utsätts för ryck.
Sitter just nu på utb, gäller vvs men ändock BBR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CE märkning för el är ganska seriös, den måste ju uppfylla svensk standard/EU standard som är rätt tuff and överbelastning, temperaturstegring etc. Det har ju funnits liknande kontakter professionellt som tex wieland Gesis mini, som ser ut på liknande sätt. Finns ju även för permanent installation SS-EN 61535
Den är i alla fall petskyddad, lite svårt att se skydden på bilden men jmf med jord som är exponerad.Andreas La Motte skrev:
Medlem
· Östergötland
· 13 inlägg
T Troberg skrev:Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]
Är inte hela klammer-skräcken närmast en myt? Det är cäl inte det som är definitionen av en fast installation. Har tyvärr inga källor här och nu.
Det här är i sanning en mycket god nyhet!
Det här systemet löser så mycket och har potential att utvecklas enormt om IKEA vill. Andra har nämnt USB- och Trådfrifunktionalitet, men jag tänker även på att kunna välja uttag med endast euro-kontakt eller varför inte olika kombinationer som blandar shucko, euro och USB. Som exempel har jag ett antal "IT"-elförbrukare under vår trappa med olika typer av pluggar. Att med ett sånt här modulärt system kunna bygga en skräddarsydd fördelardosa för ändamålet är lysande! Jag ser också framför mig att de kommer ta fram distansbitar, som ger större avstånd mellan uttagen för att komma till rätta med de förhatliga grodorna som idag täcker tre uttag i en fördelardosa.
OBS! Texten nedan är OT och ett inlägg i en infekterad debatt. Om du blir triggad av kritik mot lagarna som reglerar elinstallation bör du avstå från att läsa.
Äntligen en stor (oberoende) aktör som ger sig på att bryta elinstallationslobbyns järngrepp över hur vi ska få utforma våra hem! De hem där vi som äger dem ansvarar för elinstallationen. Jag kan se att detta kan bli banbrytande genom att det visar att det faktiskt går att komma med inovationer som utmanar elinstallationslobbyns skrämselpropaganda. I några andra elinstallationstrådar har några av oss spekulerat i att stora aktörer kommer ge sig in på elinstallationsmarknaden för att täcka upp den del som stavas "privatkunder" som inte vill anlita vanliga elfirmor pga att de inte litar på dem och att det i många områden är i princip omöjligt att få tag i elektriker för småjobb utan att behöva betala rena ockerpriser. Kanske tar IKEA det första försiktiga steget på denna resa med "Åskväder"!
Räkna dock med att elinstallationslobbyn kommer göra allt de kan för att tvinga bort detta system från IKEAs sortiment.
Det här systemet löser så mycket och har potential att utvecklas enormt om IKEA vill. Andra har nämnt USB- och Trådfrifunktionalitet, men jag tänker även på att kunna välja uttag med endast euro-kontakt eller varför inte olika kombinationer som blandar shucko, euro och USB. Som exempel har jag ett antal "IT"-elförbrukare under vår trappa med olika typer av pluggar. Att med ett sånt här modulärt system kunna bygga en skräddarsydd fördelardosa för ändamålet är lysande! Jag ser också framför mig att de kommer ta fram distansbitar, som ger större avstånd mellan uttagen för att komma till rätta med de förhatliga grodorna som idag täcker tre uttag i en fördelardosa.
OBS! Texten nedan är OT och ett inlägg i en infekterad debatt. Om du blir triggad av kritik mot lagarna som reglerar elinstallation bör du avstå från att läsa.
Äntligen en stor (oberoende) aktör som ger sig på att bryta elinstallationslobbyns järngrepp över hur vi ska få utforma våra hem! De hem där vi som äger dem ansvarar för elinstallationen. Jag kan se att detta kan bli banbrytande genom att det visar att det faktiskt går att komma med inovationer som utmanar elinstallationslobbyns skrämselpropaganda. I några andra elinstallationstrådar har några av oss spekulerat i att stora aktörer kommer ge sig in på elinstallationsmarknaden för att täcka upp den del som stavas "privatkunder" som inte vill anlita vanliga elfirmor pga att de inte litar på dem och att det i många områden är i princip omöjligt att få tag i elektriker för småjobb utan att behöva betala rena ockerpriser. Kanske tar IKEA det första försiktiga steget på denna resa med "Åskväder"!
Räkna dock med att elinstallationslobbyn kommer göra allt de kan för att tvinga bort detta system från IKEAs sortiment.
Namnet är väl inte konstigare än älgen Ekorre...
https://www.ikea.com/se/sv/p/ekorre-gungaelg-roed-gummitrae-50060713/
https://www.ikea.com/se/sv/p/ekorre-gungaelg-roed-gummitrae-50060713/
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Har ett sen ett par veckor tillbaka, där jag får dra ur sladden till ultraljudstvätt varje gång jag ska tömma/fylla.hsd skrev:Tycker det verkar vara en bra produkt, men hur kan kabeln ligga kvar under bordet utan klammer, och fästet verkar kunna bjuda på svordomar när man drar ut en ansluten sladd som går trögt och urtaget släpper från fästet
Tvivlar inte på det elektriska utförandet som säkert är mycket bättre än alla grenuttag som säljs på diverse varuhus
Uttaget sitter ganska skymt, så kommer bara åt att dra med en hand. Men hittills har det inte gett några tecken på att vilja falla ner.
Ska se om jag kan hitta nån riktigt trög gammal stickpropp att testa med!