E elmont skrev:
Ja det blir ju lika glapp med dom som med skruvanslutningar om man inte gör rätt, skillnaden är väl att med fjäderbelastade anslutningar har man får man ett kontakttryck som varar över tid och inte som med skruvanslutningar att det blir sämre över tid
Det är inget fel på systemet med fjäderbelastade uttag. Problemet var att montören brutit sönder fjäderbelastningen när han installerade uttaget, så kontakttrycket var obefintligt.

Hur vet man att montören bröt sönder kontakten när det är så där bränt?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
Man använder sin tidsmaskin ... :rofl:

Fotografen Fotografen skrev:
Du ser den längs ner mellan raderna av GII och GIII;)
[bild]
Hmmm...montageplatta av plywood. Får man ha brännbart material på det där sättet?

De där skåpen är från 50-60-talet.

useless useless skrev:
Hur vet man att montören bröt sönder kontakten när det är så där bränt?
Därför att ”örat” till fjäderkopplingen låg obränd och avbruten i botten av dosan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Så du menar att elektrikern bröt av örat och sedan stoppade in det i dosan? Och varför skulle han över huvud taget röra "örat" det används ju inte när man kopplar in uttaget utan bara när man lossar tråden. OCH "örat" har inget med fjädertrycket att göra. Möjligen kan jag tänka mig att "montören" misslyckades när han skulle trycka in tråden i hålet.

• Haha
  • Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så du menar att elektrikern bröt av örat och sedan stoppade in det i dosan? Och varför skulle han över huvud taget röra "örat" det används ju inte när man kopplar in uttaget utan bara när man lossar tråden. OCH "örat" har inget med fjädertrycket att göra. Möjligen kan jag tänka mig att "montören" misslyckades när han skulle trycka in tråden i hålet.
Fråga mig inte hur han gjort, men örat låg löst inne i dosan. Med tanke på hur bränt det är, ena ledningen smälte av, så kan det inte varit mycket til fjädertryck. Rester av två ledningar fanns kvar i anslutnigen, så han hade lyckats trycka dit båda ledningarna iaf. Menar du att jag själv gjort detta? Jag ägde inte ens lägenheten när den uppfördes, och uttaget är tydligt del av den ursprungliga installationen, inget som kan ha tillkommit i efterhand.

Om jag skrivit att en "hempulare" gjort detta hade du knappast tvivlat, men en yrkesman kan ju inte göra fel, eller? ;)

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Hör och häpna men även en elektriker kan göra fel, även om det är ytterst sällsynt. Och det är med rätt stor säkerhet dåligt intryckta trådar som har orsakat det hela, är trådarna intryckta så är det tryck på trådarna OAVSETT "öra".
Men vem som har fallerat spelar ingen roll det som är lite intressant är väl vad som har gått snett.

tommib
E elmont skrev:
Men vem som har fallerat spelar ingen roll det som är lite intressant är väl vad som har gått snett.
Nja....
Eftersom det från ESV i debatten heter att säkerhet endast kan uppnås genom att använda auktoriserade elinstallationsföretag så är det definitivt intressant vem som gjort fel. Om det visar sig att felfrekvensen är hög när montörer från auktoriserade företag gör installationer så faller den argumentationen (också). Det försvagar argumenten rejält för nuvarande lagstiftning.

Ur ren säkerhetssynpunkt spelar det förstås ingen roll, det har du rätt i.

• Gilla
  • Älska
helder och 7 till
  • Laddar…
tommib, ska det bli en till behörighetstråd? har vi inte nog av dom?

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Nja....
Eftersom det från ESV i debatten heter att säkerhet endast kan uppnås genom att använda auktoriserade elinstallationsföretag så är det definitivt intressant vem som gjort fel. Om det visar sig att felfrekvensen är hög när montörer från auktoriserade företag gör installationer så faller den argumentationen (också). Det försvagar argumenten rejält för nuvarande lagstiftning.

Ur ren säkerhetssynpunkt spelar det förstås ingen roll, det har du rätt i.
Men Tommie B. Du måste ju inse och godta att inte alla hempullare besitter dina kunskaper och färdigheter.

På det teoretiska planet tror jag inte det finns några luckor och erfarenhetsmässigt närmar du dig säkerligen en förstaårsmontör strax, däremot kanske praktiken kan tillgodogöras mer effektivt av någon med goda förkunskaper.

E elmont skrev:
är trådarna intryckta så är det tryck på trådarna OAVSETT "öra".
Intressant. Uttaget ligger i "elskrotlådan" i garaget, får fiska upp det, rengöra och undersöka om det är något fjädertryck. Återkommer :)

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Som sagt var; Plastörat är till för att man ska trycka på det för att lätta på fjädern när man lossar kabeln. Att den är borta har ingen betydelse för hur bra kontakt det är.

Ta då med i beräkningen hur hettan har påverkat "fjädern" värme brukar ju göra så att härdning minskar/försvinner. Titta efter vart ljusbågen har bränt och om det är alla kardelar som tryckts in eller om några ligger utanför..
Ps ett högre tryck ger inte bättre kontakt, det viktiga är att det är en kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.