R Rayyan skrev:
Nibe S1255. Det är en slags värmepump som omvandlar kallt berg till värme
En värmepump som omvandlar berg till värme? Det har jag nog aldrig hört talas om...
 
R Rayyan skrev:
Du är ganska idog. Jag har använt spisar, kaminer, vedpannor och pelletspannor i mer än 35 år.
Då måste du väl ändå ha stött på eldstäder som tar förbränningsluften inifrån och trots detta kan värma huset? Det gäller fortfarande de flesta eldstäder.
R Rayyan skrev:
Haft jättemycket input och mångårigt samarbete med personer som jobbat med Uppsala universitet. Även en del med folk från Oslo Universitet om hur det fungerar med ved, pellets och övrig öppen eldning med ved och pellets. Det kan du aldrig ta ifrån mig och jag litar betydligt mer på de som är proffessorer och har som yrke att jobba med och utveckla småskaliga värmesystem.
Det är helt rätt och ingenting jag vill ta ifrån dig. Men antingen har du missförstått professorerna. Eller så missförstår du mig. Tala om vad du inte håller med om i stället för att komma med tillmälen.
 
Nån ovan påstod, vad jag tolkar skriverierna att det var bra med öppna spisar. Funkat i många hundra år.

Men varför i all världen började man då i mitten av 1700-talet elda i kakelugnar?

De va väl dumt?
 
  • Älska
Rayyan
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nån ovan påstod, vad jag tolkar skriverierna att det var bra med öppna spisar. Funkat i många hundra år.

Men varför i all världen började man då i mitten av 1700-talet elda i kakelugnar?

De va väl dumt?
Om du syftar på mig måste jag be dig att läsa noggrannare. Jag har aldrig skrivit att det är bra med öppna spisar. Jag har bara skrivit att det fungerat i många hundra år. Som du mycket väl vet började man använda kakelugnar eftersom de är effektivare. Jag protesterar mot påståendet att det skulle innebära en stor energibesparing att ta förbränningsluften utifrån i stället för att ta den ifrån rummet.
 
Kakelugnar är betydligt mer energieffektiva för samma mängd ved. Behåller värmen längre.
 
  • Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du syftar på mig måste jag be dig att läsa noggrannare. Jag har aldrig skrivit att det är bra med öppna spisar. Jag har bara skrivit att det fungerat i många hundra år. Som du mycket väl vet började man använda kakelugnar eftersom de är effektivare. Jag protesterar mot påståendet att det skulle innebära en stor energibesparing att ta förbränningsluften utifrån i stället för att ta den ifrån rummet.
Hur har du kommit fram till detta.
Och vilken eldstad, grundar du ditt påstående på?
 
Tomture61
J Josth skrev:
Kakelugnar är betydligt mer energieffektiva för samma mängd ved. Behåller värmen längre.
Med eller utan uteluftsanslutning :rofl::rofl::rofl:
 
  • Älska
Rayyan
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med eller utan uteluftsanslutning :rofl::rofl::rofl:
Att ta uteluft ger en förbättring men den är inte jättestor på en kakelugn som bara förbrukar 10-15 m3 luft per tim. En modern kakelugn väger ca 2 ton och den magasinerar alltså väldigt mycket energi.
 
H Hybro skrev:
Hur har du kommit fram till detta.
Och vilken eldstad, grundar du ditt påstående på?
Kort sagt är det till att börja med så lite luft att den eventuella förlusten är mycket liten i förhållande till kaminens effekt. Dessutom får man en stor del av förlusten även om ,man tar förbränningsluften utifrån. Jag har skrivit några inlägg tidigare om det.
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-en-murad-eldstad.406168/page-7#post-4083429
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-en-murad-eldstad.406168/page-8#post-4083620
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-en-murad-eldstad.406168/page-9#post-4083999
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-en-murad-eldstad.406168/page-9#post-4084111
https://www.byggahus.se/forum/threa...-en-murad-eldstad.406168/page-10#post-4084252
 
Lite blygsamt undrar jag om 2 timmars eldning förbrukar 30 m3 redan uppvärmd luft som passerar elden och far ut genom skorsten. Är det inte en smula bättre att använda ouppvärmd luft utifrån till att hålla brasan igång? Brasan håller igång även med kall luft. Faktiskt bättre då kalla luften har högre densitet och innehåller mer O2 / volym. Då har man ju inte fört ut någon värme öht från huset. Hur jag än räknar så kommer jag till att kall uteluft inte tagit värme från huset men uppvärmd inomhusluft tar värme från huset.
 
R Rayyan skrev:
Lite blygsamt undrar jag om 2 timmars eldning förbrukar 30 m3 redan uppvärmd luft som passerar elden och far ut genom skorsten. Är det inte en smula bättre att använda ouppvärmd luft utifrån till att hålla brasan igång? Brasan håller igång även med kall luft. Faktiskt bättre då kalla luften har högre densitet och innehåller mer O2 / volym. Då har man ju inte fört ut någon värme öht från huset. Hur jag än räknar så kommer jag till att kall uteluft inte tagit värme från huset men uppvärmd inomhusluft tar värme från huset.
Du är svaret på spåren. Tar du förbränningsluften utifrån så kommer den att ta lite mer av värmen i kaminen i anspråk. Värme som då inte kommer ut i rummet från kaminen. Du stjäl lite mindre värme från rummet. Och i gengäld så ger kaminen lite mindre värme ifrån sig.
 
  • Gilla
Rayyan
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du är svaret på spåren. Tar du förbränningsluften utifrån så kommer den att ta lite mer av värmen i kaminen i anspråk. Värme som då inte kommer ut i rummet från kaminen. Du stjäl lite mindre värme från rummet. Och i gengäld så ger kaminen lite mindre värme ifrån sig.
Kanon. Äntligen ett sansat svar som även jag kan ta till mig. Jag läser och lär.
 
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!

Ja ha...
Det var detta TS frågade inlägg nr 1.

Kanske nån fler än jag som läst...


Undras just om han fick ett adekvat
svar. För det verkar finnas många proffs inom området :crysmile:

Jag själv har bara lite, lite erfarenhet.

.
 
Redigerat:
Tomture61
A Avemo skrev:
Du är svaret på spåren. Tar du förbränningsluften utifrån så kommer den att ta lite mer av värmen i kaminen i anspråk. Värme som då inte kommer ut i rummet från kaminen. Du stjäl lite mindre värme från rummet. Och i gengäld så ger kaminen lite mindre värme ifrån sig.
Kan man fråga sig om 40-50 gr gör så mycket skillnad om eldstaden är 600 gr eller 650 gr varm .
Som konstaterats tidigare i debatten , en stor del av luften deltar ej i förbränningen , utan åker ut genom skorsten , men helt klart 40-50 gr kyler ned eldstaden .

Som nämnts tidigare , kall luft är kompaktare / tyngre och borde innehålla mer syre . Luften innomhus innehåller mindre syre pga människor förbrukar syre och luften mycket varmare .
 
I mitt första hus, byggt på 20-talet var köksspisen placerad på golvet.
Vad var bra med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.