364 659 läst · 1 560 svar
365k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Klart det funkar men det är förenat med risker. Om något i värmesystemet fallerar så kan ju poolen ta skada, stora krafter i en bottenfrusen pool t ex. Jag kör klor i en dispenser som håller 4 veckor, du behöver justera pH och alkalinitet också. Vad jag vet finns ingen bra långtidsmetod för detta.
Tunnan på landet fyller vi upp och värmer när vi kommer dit. Man kan få igång den rätt snabbt och värma medan man fyller (från miniminivå). 3 timmar totalt innan man hoppar i går att fixa om man är optimal.Fulkemisten skrev:
Då är det sjövatten och ev första kvällen utan desinficering. Sen chockklor över natten
Undrar också om någon gjort liknande. Funderar på att placera pump mm i källaren intill tunnan, blir nog ca 4m avstånd. Kanske inte en bra idé pga kyla och motstånd.K Kesosmurf skrev:
Inte bra. Om du inte kan ta hand om 2000 liter vatten i källaren vid en sprucken slangkoppling.
Själv grävde jag en stor stenkista som kunde rymma 2 kubik vatten.
Undvik luftfickor så, se till att alla slangar o rör har rätt fall.
Själv grävde jag en stor stenkista som kunde rymma 2 kubik vatten.
Undvik luftfickor så, se till att alla slangar o rör har rätt fall.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
jag byggde min tekniklåda på kortsidan då det var bästa stället för att komma åt den när trallen är byggd, bifogar bild på min lösning. Verkar funka fint hitills.K Kesosmurf skrev:
Då är det ihåligt för slangarna däri antar jag? Snyggt byggt och limmat med skummet. Jag tror inte jag kan isolera mina slangar med något fast material för de böjer sig så mycket runt inuti trädäcket. Vet inte om det räcker med såna färdiga skumgummirör man kan klä om slangen eller om de blir för tunnt? En polare tipsade om att klippa upp böjbara plaströr , trä om slangarna och fylla med gullfiberisolering för att sedan fästa ihop igen på något vänster. Känns lite för komplicerat...
Är mest jag som sitter i den. Har fått bra kontroll på rening och rutiner så nu är den i princip underhållsfri. Har inte rört ph på över en månad. Men vi borde bada oftare...Needas skrev:
Jag har tömt tunnan för tillfället, läckte vid lampan och jag lyckades inte få ordning på det. Visade sig att lamphuset hade spruckit, så jag har beställt ett nytt
Hur fasen går det till?D Dallastower skrev:
Jag ska in med en lampa till våren. Sen skulle jag ev ville byta bort alukooplingarna. Alla som kör klor lär väl få rejäla utfällningar på dom.