Hände oss också med liknande dörr.
Vi hade också en böjd sådan och vad jag förstått så är det i samband när man böjer glaset som spänningar kan uppstå. Vi bytte till en rak efter det.

Vår böjda var inköpt på Rusta.
 
orkade inte läsa alla svar, men det ser precis ut som de Duschväggar vi hade (exploderade också! men det var mitt fel) fick plocka små glasbitar i månader.

den var inköpt på Bauhaus, märke Camargue, finns ett antal modeller, men infästningar och allt ser exakt ut som vår, och det var en sån
 
F flar skrev:
Har också en fyraåring och svårt att inte tänka på det värsta möjliga som skulle kunna hända.
Håller med dig! Vi tänkte/tänker också mycket på det... men samtidigt så promenerade jag rakt in i badrummet på morgonkvisten när det var släckt, så jag lyckades ta ett par steg barfota rakt in i den här glashögen och jag blev förvånad att jag inte skar mig alls. Det blev inte dom där vassa kanterna som på vanligt glas. Så jag tänkte att det inte bör vara någon större fara (om man inte får det i ögonen förstås!!) samt att risken att det ska hända igen troligen är obefintlig... Men, håller förstås med dig. En mycket obehaglig tanke oavsett!

Dock brukar grabben sällan duscha i just denna duschen då det är gästtoaletten.

Men bra att du tänkt maila och kontakta tillverkaren för det är nog bra att dom får veta det!
 
Var denna:
 
  • Bild på en duschväggsetikett med specifikationer och mått presenterat på en informationsbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Kan vara Tylö vi hade en liknande.
 
Glömde att skriva att vår ”exploderade” mitt i natten som tur väl var.
 
J Jocke Best skrev:
Ska han kontakta tillverkaren för något annat alltså? Hej min dörr gick sönder, bara så ni vet.
Skulle tro att han är ute efter att beställa ett nytt glas för att ersätta det som gått sönder.
 
optimum
Välkommen i gänget TS.
Har också haft en glasdörr som gick i tusen bitar precis som din.
Kolla med försäkringsbolaget och de hade med just duschväggar av glas som INTE ingår i vad försäkringen täcker.
Så detta är nog rätt så vanligt.

Var relativt billiga som gick sönder. Blev nya rätt så billiga som håller än (2 år sedan)
Men har även ett duschrum till med glasdörrar som hållt över 20 år men de är av lite dyrare modell.

Otäckt när det händer.
 
Det där måste vara en Camargue, som jag tror är Bauhaus eget märke.
 
Man kommer att tänka på glaset på mobiltelefoner där kunden svär på att han är oskyldig när han fått en spricka och försöker få det på garantin trots att det i 99,99% av fallen är kunden själv som pajat telefon. I det här fallet verkar det ju vara möjligt att glaset kan gå sönder "av sig själv" vid ett senare tillfälle om den fått ett slag på fel ställe.
 
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Hände samma för min dotter, för ca 2 år sedan. De fick .en ny duschvägg kostnadsfritt
 
Man blir klart överraskad när det händer.
Jag tog ut min gamla dusch som hade vissa sidor svarta.
Jag funderade på om det var något stenmaterial som jag kunde återanvända.
Jag sågar sten och kakel med en speciell skiva i vinkelslipen.
Så fort jag stötte till den svarta dusch-skivan så exploderade den.
Det är härdat glas och det är samma typ som i olaminerade (sido)bilrutor.
Man kan se på videor hur tjuvar med en liten enkel körnare får en bilruta att bli som "grus" för att lätt sticka in handen och sno med sig saker från sätet.
Samma explosion har hänt mig med glasrutor i braskaminen. Efter ett par år har de fått så många uppvärmningar att de plötsligt bara blir grus - utan att man är nära.
 
Det spelar ingen roll hur gammal duschväggen är. Produktansvarsförsäkring* har alla som säljer varor. Kostnader för akutvård, läkarbesök, förstörda kläder eller glasögon samt om man blir handikappad eller fula ärr osv. betalar försäkringen. Glöm inte den delen.
_________________
* Skadebringande egenskap hos levererad produkt
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Ser ut som Macron väggar?
Jag var ute för samma sak i vår tidigare dusch. Fick ny på garanti.
Håller med, ser ut som Macro duschdörrar.
 
  • Gilla
balloo
  • Laddar…
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Vilken obehaglig upplevelse! Har tyvärr inga tips, ville bara säga att jag var med om samma sak. Fick en glasvägg över mig i en dusch på ett SPA. Den exploderade men inte tillräckligt snabbt, ett tungt glasparti han falla över mig och skärsåren var bara cm från halspulsådern. Blev en dag på akuten istället. Mycket tveksam till att sätta glas i badrum i framtiden.
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.