877 844 läst · 19 362 svar
878k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag tolkar inte, det är du som tolkar (och försöker lägga ord i mun på mig). Jag benämnde den bara så att även du kanske skulle förstå vilken studie det var.Ulltand skrev:
Jag tänker inte låta dig smutsa ner denna tråden mer med att diskutera detta med dig.
Du kallade den Jennastudien och då skulle man kunna missförstå omfattning av studien.tusenett skrev:
En stor tysk studie som omfattar 8% av landet kanske är en bättre beskrivning?
Jämfört med en lite stad på 100K invånare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Den brukar väl kallas för det eftersom den började med Jenna och det är där forskarna har lagt ner mest kraft.Ulltand skrev:
Inte vad jag vet eller att man lagt ner mest kraft där?BirgitS skrev:
Betyder det att du misstror data från övriga regioner i studien?
Jag tror inte man kan behandla data så styvmoderligt i vetenskapliga sammanhang när de publiceras i ansedda sammanhang.
""Results for Other Regions.
Jena may be a unique case. We therefore also study treatment effects for other individual regions that introduced face masks earlier than other regions. Further single-unit treatment analyses are shown in SI Appendix, section D.1. SCM estimation for multiple treated units can be undertaken as not only did some individual regions introduce face masks earlier than their federal states (see Fig. 5, below the time line) but also some federal states (Saxony and Saxony-Anhalt) before the remaining German federal states (SI Appendix, Fig. S1). To ensure a sufficiently long treatment period, we consider all regions as treated which introduced face masks on or before 22 April. We estimate average treatment effects in a multiple treatment SCM approach for 1) all of these regions and 2) a subset consisting of larger cities (kreisfreie Städte) only. In the former case we have a total of 32 treated units, and in the latter there are 8 treated units.""
Jena may be a unique case. We therefore also study treatment effects for other individual regions that introduced face masks earlier than other regions. Further single-unit treatment analyses are shown in SI Appendix, section D.1. SCM estimation for multiple treated units can be undertaken as not only did some individual regions introduce face masks earlier than their federal states (see Fig. 5, below the time line) but also some federal states (Saxony and Saxony-Anhalt) before the remaining German federal states (SI Appendix, Fig. S1). To ensure a sufficiently long treatment period, we consider all regions as treated which introduced face masks on or before 22 April. We estimate average treatment effects in a multiple treatment SCM approach for 1) all of these regions and 2) a subset consisting of larger cities (kreisfreie Städte) only. In the former case we have a total of 32 treated units, and in the latter there are 8 treated units.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Som sagt detta resultat diskuterades ett flertal gånger i den gamla Coronatråden och då normalt under namnet Jenna-studien, resultatet från Jenna etc.Ulltand skrev:
Du kan ju läsa rapporten själv och komma fram till hur mycket av den som behandlar olika ställen.
Nu håller du på och diskuterar andras inlägg igen.
Som sagt denna rapport omfattar 400 områden i Tyskland.BirgitS skrev:
Så även om den diskuterades i en tidigare tråd "opublicerad" som "jennastudien" så landar jag åt att data i rapporten är bättre att luta sig emot.
Läs den för vad det är, en ny stor studie från Tyskland.
Men vi får väl alla glädja oss att munskydd kan vara ytterligare ett bra verktyg att begränsa smittan av covid19 i samhället.
Bad luck, med ett oberäkneligt virus. Omklädningsrum för de som jobbar med covid-smittade på sjukhus är farlig plats.optimum skrev:
Ett av de bestående minnen jag har av att ha varit inne på en infektionsavdelningen är städ-tjejen som stod innanför dörren, utan skyddsutrustning, medan övrig personal hade visir och mask. Även jag hade munskydd och gick genom nämnda dörr. Alla rutener var nog inte på plats där och då.
Stort covidutbrott bland vårdpersonal, [AB]
...33–35 sjuksköterskor och undersköterskor samt 11 läkare på avdelningen nyligen testats positivt.
...Skåne har drabbats hårt av den andra coronavågen, med drygt tre gånger så många sjukhusvårdade patienter nu som under vårens värsta fas.
...En av förklaringarna är att flera av de anställda varit smittade utan symtom. Nu har sjukhuset dock börjat använda så kallade snabbtester på personalen, som ger svar inom 15 minuter.
Nu kanske det är så här att 70% av personalen är utslagna av restriktionerna som ett positivt test ger. Det är ju inte samma som att 70% faktiskt var sjuka vid tillfället. Eller så var man sjuk i annat än Covid19?blackarrow skrev:Bad luck, med ett oberäkneligt virus. Omklädningsrum för de som jobbar med covid-smittade på sjukhus är farlig plats.
Ett av de bestående minnen jag har av att ha varit inne på en infektionsavdelningen är städ-tjejen som stod innanför dörren, utan skyddsutrustning, medan övrig personal hade visir och mask. Även jag hade munskydd och gick genom nämnda dörr. Alla rutener var nog inte på plats där och då.
Stort covidutbrott bland vårdpersonal, [AB]
...33–35 sjuksköterskor och undersköterskor samt 11 läkare på avdelningen nyligen testats positivt.
...Skåne har drabbats hårt av den andra coronavågen, med drygt tre gånger så många sjukhusvårdade patienter nu som under vårens värsta fas.
...En av förklaringarna är att flera av de anställda varit smittade utan symtom. Nu har sjukhuset dock börjat använda så kallade snabbtester på personalen, som ger svar inom 15 minuter.
Och dessa snabbtester, hur pålitliga är de? Det kan leda till att många får själv isolera sig i onödan. Men hellre det än utbrott i hela avdelningar såklart.
Mycket problematiskt det här att vi efter nästan ett år ännu inte har några bra testmetoder utvecklade. Trots att en mängd vacciner redan är klara.
E El-Löken66 skrev:
Det tycks finnas bra snabbtester men kanske de är för dyra eller svåra att få tag på Var på en TV-inspelning för några veckor sedan och testades alla med ett väldigt känsligt PCR test som gav svar på 10 minuter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Det har ju varit lokala råd ett tag och de har varierat över landet så exakt vad som är nytt beror ju på var du bor. Alla regioner har väl t.ex. inte haft råd om att köpcentrum ska undvikas och råden om resor är väl också något som har återkommit nu inför julen. Det är också mer ansvar på dig som anställd i stället för att det bara är arbetsgivarens ansvar om hemarbete och förändrade arbetstider. Finns antagligen fler skillnader också.B b8q skrev:
Detta har jag inte sett förut:
"Om du haft covid-19 under våren är det inte säkert att du fortfarande har en mindre risk att smittas och att smitta andra."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
FHM har kommit ut med regler om vilka specifikationer som ska uppfyllas men ändå anses inte snabbtesterna lika tillförlitliga som PCR-testerna än och det är därför som de inte används till allmänheten. Framför allt så finns det risk för att de missar pågående infektioner eftersom de är mindre känsliga verkar det som: https://www.folkhalsomyndigheten.se...g-av-antigentester-for-pavisning-av-covid-19/E El-Löken66 skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...for-anvandning-av-antigentester-vid-covid-19/
Ovanstående verkar vara de krav som ställs för att testerna ska kunna CE-märkas.
Så visst kan det bli falska positiva och negativa svar.